• Soa123

Varningstexten på Trombyl

Hej,
    sitter just med Trombyl som jag fått utskrivet framför mig och undrar över varningstexten som står om att gravida och de som planerar att bli gravida inte sak äta Trombyl. Någon som vet varför?

• Svar på tråden Varningstexten på Trombyl
  • Philippa

Därför att det är blodförtunnande....

• Cirkusmamman

Men för en del som har haft upprepade missfall skriver man ut trombyl för att det istället främjar att embryot växer.
    1 tablett trombyl är på ca 75 mg och det är helt okej. Däremot är det inte bra att ta en magnesyl (samma verksamma substans) som innehåller kanske det fyrdubbla.

En anledning till att en del får många missfall på raken är att blodet är för tjockt o orsakar bl a blodproppar i moderkakan. Detta motverkas av trombyl och har gett många graviditeter med lyckligt slut!

Jag går just nu o väntar på att själv få det utskrivet pga att jag haft ett par missfall bakom mig.

• Soa123

Jo jag har samma, har fått det utskrivet efter 3 missfall av just den anledningen, men jag reagerade när jag läser att det står så på burken att det inte rekommenderas, att det kan vara skadligt för fostret (läste på fass) så nu vet jag inte om jag vågar ta ändå..

• Cirkusmamman

Så länge det är under 100 mg/dag (främst 75 mg/dag) är det inte skadligt, tvärtom gynnsamt. Är det över 100 mg kan det vara skadligt.

Gör det som känns bäst för dig, jag tycker du ska ringa och fråga din gynläkare om du är orolig. Jag är ju långt ifrån kunnig, har bara läst mig till detta och fått info från kompisar.

Lycka till! Hoppas det går bra denna gång med allt! :)

Svar på tråden Varningstexten på Trombyl