• TomMon

Referens från landet?

Jag och mannen har Thailand som ett av våra favoritländer att adoptera ifrån. Jag har tidigare bott i landet, och vi har många vänner där. Vad tror ni? Om det nu blir Thailand som vi kommer att välja, kan det vara en fördel med om min närmsta vän därnere skriver referenser på thai då? Eller är det inte ens lönt att be henne, för det kvittar lika?

/TomMon

• Svar på tråden Referens från landet?
  • Thaimâe

Iom att referenserna är de som ingår i hemutredningen så tror jag ni målar in er själva i ett hörn framför allt med tanke på att Thailand just nu mer eller mindre är stängt om man ej är öppen förä ldre barn med SN och inte spås öppna igen fören 2012. Vidare s tror jag att hemutredaren vill kunna läsa referensbrevet utan att översätta, möjligtvis om on skriver på engelska då men det är inte säkert alla utredare ens godkänner det. Vår skulle inte göra det. Vidare så tror jag inte Thailand i sig bryr sig om ifall det är på Thai eller ej. Sveriges soc arbetare där nere har just lagt mkt tid på att studera engelska så hon vill nog använda det. Plus att hela ansökan är på engelska. Vidare så skal lett referensbrev beskriva er och ert liv här i Sverige i ert hem och har hon inte sett det kanske det inte gagnar så mycket till? Däremot så är det positivt att ni har kontakt med Thailand, kan kulturen och tänker fortsätta hålla kontakt!!! Men det kanske någon annan kan ta upp i sitt brev? Men väljer ni att vinkla det så målar ni också in er i ett hörn jmf med många andra länder. Svår balans gång! Vilka andra länder funderar ni på?

• Längtande mamma

Hej!

Medgivandeutredaren vill ofta gärna även träffa referenterna (tror att det står att de ska göra det i nya handboken) så då kan det bli ännu mer problematiskt. Jag hade valt referenter från er närmsta omgivning i Sverige för utredningen. Sen om det verkligen blir Thailand till slut kan ni ju prata med er handläggare på organisationen om det skulle vara en fördel att använda en thailänsk referent då eftersom referenterna ändå ofta måste skriva om sina brev och vi hade dessutom bara två i utredningen men skulle ha tre till ansökan till landet.
  • TomMon

Tack för era svar! Ok, då ligger vi lågt, och så kan hon skriva om och när det isåfall blir Thailand, om de nu tycker att det skulle vara bra. Hon har varit här, så hon hade kunnat beskriva oss i vår "hemmiljö" också, men jag tycker att våra referenter gjort ett bra jobb som det är, onödigt att blanda in fler för tillfället.

Var har du hört att Thailand även kommer att stänga ner 2011? Jag har läst det på fler ställen, men inte någonstans på någon organisations hemsida eller så.

Övriga länder vi funderat på är Taiwan och Bolivia.

/TomMon

• Thaimâe

Längtande mamma; Fast skriva om referensbreven får de väl ändå inte? De är ju endel av utredningen och om utredningen skall ingå i ansökan skall den ingå i sin helhet fast på engelska.

TomMon; Det är Thailand som sagt det till en familj som frågade att de mest troligt inte öppnar nästa år iom at tde har så många ansökningar. Vid stoppet hade de över 1000 ansökningar (vilket endast är internationella ansökningar) liggandes och förra året genomfördes 94 inhemska adoptioner (vilket är en siffra som ökar) och 356 internationellt (dek ommer fler och fler barn äldre än 4år och barn med olika SN).

Visst folk hoppar av, blir gravida osv osv Väljer SN eller äldre barn. Men faktum kvarstår att kötiden ökar och just nu är uppe på tre år i Sverige men ännu högre i andra länder. Förra gången blev dock kötiden väldigt kort för de som ansökte direkt efter stoppet. Då kommer de ju även att ändra reglerna oc hantaglgen införa psykolog intyg, strängare krav på hälsan mm De har redan nu höjt kraven på medgivandeålder.

• Längtande mamma

Thaimae: När vi skickade in kopia på ansökan till AC så skulle ju allt vara med, även det som låg till grund för utredningen (som faktiskt bara är det som soc.sekr skriver exkl förslag till beslut). Till landet skickas bara själva utredningen, alltså inte det som låg till grund för utredningen som referensbrev, läkarintyg mm. Landet har sedan egna krav på papper inkl referensbrev från olika personer som ska utformas på ett visst sätt. Har man tur kan man använda de som låg till grund för utredningen som de såg ut då, men för oss gällde det andra instruktioner för hur de skulle se ut och vad de skulle innehålla, samt att vi behövde en till. Så våra referenter uppdaterade och omformulerade breven lite och så frågade vi ett par till. 

Colombia-mamma-wannabe
  • TomMon

Tack för svaren! Mycket kan tydligen hända hela tiden, så vi får väl se vad som händer när och om vi får medgivande. Tråkigt att Thailand verkar vara kört, om man inte vill vänta en evighet med att skicka iväg sina papper, men när vi väl är där så kanske det är lika lång kötid till alla andra länder också, så det kanske blir Thailand iallafall!

/TomMon

Svar på tråden Referens från landet?