• solrosblomman

när utvecklas könet? ca vilken vecka?

någon som vet?

• Svar på tråden när utvecklas könet? ca vilken vecka?
  • Shmone

Könet bestäms vid befruktningen redan men båda könen ser likadana ut första månaderna.
    Det är runt vecka 11-12-13 ungefär som de yttre könsorganen börjar se olika ut. Det tidigaste jag hört om nån som fått reda på könet vid ultraljud är i vecka 14.

• solrosblomman

tack kanon då vet jag!! men hjärt slagen då kan man höra dom tidigare? jag menar snabba sla flicka långsamma slag pojk? eller vet man inte de först efter v.12 oxå??

• Shmone
    solrosblomman skrev 2010-05-04 07:34:59 följande:
    tack kanon då vet jag!! men hjärt slagen då kan man höra dom tidigare? jag menar snabba sla flicka långsamma slag pojk? eller vet man inte de först efter v.12 oxå??
    Man brukar inte kunna lyssna på hjärtslagen överhuvudtaget före v.12. I vissa fall kan man men barnmorskan brukar inte göra det eftersom risken är stor att inte dopplern fångar upp några hjärtljud så tidigt - och det skapar onödig oro hos mamman.

Sen är inte det med hjärtslagen nån tillförlitlig metod överhuvudtaget när det gäller könsbestämning eftersom tester visar att hjärtslagen varierar väldigt mycket för ett och samma barn. Med en halvtimmas monitor brukar man registrera upp- och nedgångar mellan 120 och 160 slag/minut för både flickor och pojkar. Om man tar ett stickprov så kan man hamna vartsomhelst i det spannet. Det beror på om barnet är vaket eller sover, hur mycket det rör på sig - och andra faktorer.
  • mamaleona

Hjärtslagen stämmer inte heller ang flicka resp pojke. Det finns så många myter ang könet o många tror sig veta si eller så. Faktum är att vid små veckor är hjärtslagen högre. Ingen av alla dessa "spådomar" stämmer, man kan inte lita på sådant. Tom dom som fått "veta" vid ultra har blivit överraskade vid förlossningen då dom fått den andra sorten. Min kollega hade 2 flickor o vid 3e graviditeten ultrades hon vid vecka 18, 25 o 33 o varje gång skulle dom få en pojke. Tja, ut kom en liten härlig tjej... Barnvattenpunktion är 100%. Hälsn en bm

• Shmone
    mamaleona skrev 2010-05-04 07:45:35 följande:
    Hjärtslagen stämmer inte heller ang flicka resp pojke. Det finns så många myter ang könet o många tror sig veta si eller så. Faktum är att vid små veckor är hjärtslagen högre. Ingen av alla dessa "spådomar" stämmer, man kan inte lita på sådant. Tom dom som fått "veta" vid ultra har blivit överraskade vid förlossningen då dom fått den andra sorten. Min kollega hade 2 flickor o vid 3e graviditeten ultrades hon vid vecka 18, 25 o 33 o varje gång skulle dom få en pojke. Tja, ut kom en liten härlig tjej... Barnvattenpunktion är 100%. Hälsn en bm
    Ultraljud är dock oftast tillförlitligt från v.17 och framåt. Men det kan bli fel ibland.

Jag väntar fjärde barnet o har fått reda på rätt varje gång. Men när jag var på ultraljud för en vecka sen frågade sköterskan om jag fått reda på könet. Och jag sa "Ja det är en pojke." Hennes första reaktion var "Va? sa dom pojke?" Sen kollade hon en gång till - och sen sa hon "Jo - det stämmer. Nu ser jag att det är en pojke." Så visst kan dom se fel även på UL.
  • solrosblomman

tusen tack för era svar!! :) de får bli vad det blir:)

Svar på tråden när utvecklas könet? ca vilken vecka?