• Novemberstjärnan

Jag vet inte vad jag vill bli!

Jag är snart 27. Har aldrig haft en fast anställning utan haft lite ströjobb, pluggat på komvux, haft praktik och varit föräldraledig. Nu ska jag läsa de sista poängen på komvux. 600poäng (fråga mig inte vad jag gjorde i skolan). Och känner lite smått panik! Jag vet överhuvudtaget inte vad jag vill bli! 

Gick till en urkesvägledare som ställde flummiga frågor och därav fick hon reda på att jag gillar att läsa. Då tyckte hon att jag kanske skulle plugga till bibliotikarie. Men bara för att jag gillar och läsa om kvällarna, så innebär inte det att jag kanske vill jobba med böcker, man läser väl dem inte ens?
    Jag börjar tappa hoppet snart. Vad ska jag med ett slutbetyg till om jag inte har någon aning om vad jag vill bli? Hur kommer man på det? Jag ser pensionen komma allt närmre. Tänk om jag får 4kr om dagen och inte har råd att fika på hemmet där jag kommer fördriva min sista tid?
    Hur visste du vad du ville bli?
    Vad kan jag göra för att komma närmre mitt svar?
    Tack för svar!
  • Svar på tråden Jag vet inte vad jag vill bli!
  • Anna Lisa

Jag blev kvar på ett tillfälligt sommarjobb. Har jobbat där över 10 år nu.

De ströjobb & praktikplatser du hade, var det inget av dom som du tyckte bra om och känner att du skulle vilja jobba mer med?

Eftersom man behöver utbildning till i stort sett alla jobb så kan det vara svårt att få jobb man inte har utbildning för, men testa att söka sommar eller säsongsjobb, då får du in foten på en arbetsplats och om du gillar arbetet så vet du vad du ska satsa på.

• Novemberstjärnan

Jag har jobbat i vården. Och det är ingenting jag känner att "satsa" på. Dessutom måste man gå utbildning för att kunna få jobb. Det andra är städerska. Det är de två jag sysslat med :-S

• gabbilw

Samma här. är 25 år å vet inte vad jag vill bli alls. Nått med barn kanske. men inte dagis, för de e så stökigt. barnmorska skulle va kul. men plugga så länge orkar jag inte. Socionom funderar jag på kanske. Lärare verkar åxå som ett bra yrke. Men som sagt. plugg på högskola i 3 år efter att jag pluggat upp gymnasiet i 2 år...

Jaja jag börjar med gymnasiet i alla fall. så jag har lite tid att tänka. Under den tiden ska jag hinna med ett till barn åxå.

Testa lite olika yrken genom att praktisera.

Har jobbat inom häst och lager, praktiserat i butik och snabbmatsrestaurang. de två sista är något jag kan tänka mig att göra. men man vill ju inte jobba kvällar å helger när man har arn. å lönen brukar väl inte va jättebra heller...

Tycker de e skitsvårt det där! helt absurt att man ska bestämma vad man vill göra med sitt liv när man är 15 år!

• varmchoklad

Men TS du är bara 27. Du ska jobba 35-40 år tills din pension, vem vet hur planeten jorden ser ut då.
    Har du varit ute och rest något, annars kan du åka som au-pair eller sticka till kibutz ett halvår eller så. Ta dig en funderare på vad du kan tänkas vilja göra av ditt liv. Träffa folk från andra länder & kulturer.

Jag känner igen mig i att tveka över jobb-biten. Jag har en 4-årig högskoleexamen bakom mig med studielån och så, men funderar ändå på att börja plugga till något helt annat- en lång utbildning som är cirka 12 terminer. Om jag gör det kanske det visar sig inte vara värt det, låter jag bli kanske jag kommer ångra mig.

Mitt jobb är fullt av bittra "gamla tanter" som jobbat där i hela sina liv och gått och harvat, bli en av dem- nej tack. Jag tar det som ett avskräckande exempel...

• Flingan01

Hej

Mitt råd är att börja titta på alternativ. Ta dig tid, fundera och börja sedan nysta i det du tycker är intressant. Här kommer lite användbara länkar.

http://www.yhmyndigheten.se/ (Ky i hela Sverige)

https://www.studera.nu/ (Om högskole/universitetsstudier i Sverige och utomlands, även ansökan kan göras här)

http://www.syoguiden.com/ (Ungefär som ovan men lite mer om jobb osv.)

http://www.mypaper.se/show/saco/show.asp?pid=345283454166218&initPage= (En bok som Saco ger ut varje år som beskriver en massa olika yrken och vägen dit. Kan ge massa inspiration om man inte vet vilken väg man ska gå...)

www.ams.se (Arbetsförmedlingens sida. Under "yrken och studier" finns bla "yrken a-ö" som kan ge massa inspiration. Där kan du bland annat skriva in ex. mäklare och få mer info om vad yrket innebär osv. Även intressetest kan du göra.

Lycka till!

• mooogn

Jag vet fortfarande inte vad jag "vill bli" men är halvvägs genom en lärarutbildning. Passerade 30 och tänkte att "Nej, nu får det vara nog!", sökte till universitetet och ser fram emot att betala av studielån resten av mitt liv

Tror inte alls att jag kommer att arbeta som musiklärare resten av livet -i a f inte heltid- men det är skönt att ha en utbildning att luta sig tillbaka på, ifall ens fritidsintresse inte betalar sig *S*
  • mooogn
    mooogn skrev 2010-05-04 10:45:46 följande:
    Jag vet fortfarande inte vad jag "vill bli" men är halvvägs genom en lärarutbildning. Passerade 30 och tänkte att "Nej, nu får det vara nog!", sökte till universitetet och ser fram emot att betala av studielån resten av mitt liv Tror inte alls att jag kommer att arbeta som musiklärare resten av livet -i a f inte heltid- men det är skönt att ha en utbildning att luta sig tillbaka på, ifall ens fritidsintresse inte betalar sig *S*
    Och för att svara på din fråga: Hittar du inte det ultimata drömyrket, fundera på vad du skulle stå ut med att jobba som/med de närmaste 20 åren!
  • Annso1984

Känner precis som du! är 25 och vet inte vad jag vill... visst, vi är unga, men jag tycker det är väldigt frustrerande att inte veta vad man vill syssla med. Håller på att bygga upp en familj, vi funderar på att köpa hus osv då vill man ju gärna ha lite stabilitet i arbetslivet också :)

Svar på tråden Jag vet inte vad jag vill bli!