• Hope2

Äggstockarna bakom livmodern...

Jag har en fråga angående ÄP vid mitt kommande IVF som jag hoppas nån kan svara på.

Mina äggstockar är placerade bakom livmodern, så jag undrar om detta kan ställa till med komplikationer vid ÄP? Isåfall vilka? Hur gör de för att komma åt äggblåsorna?

• Svar på tråden Äggstockarna bakom livmodern...
  • Förhoppningar

Jag har ingen aning om hur läkaren kommer att göra i ditt fall. Men som det brukar gå till är ju att läkaren går in med spruta genom slidväggen upp till äggblåsorna, punkterar dem en och en för att "plocka" ut äggen.

Har ingen aning om det gör någon skillnad i ditt fall att äggstockarna är placerade bakom livmodern. Tror inte det. Enda som skulle kunna ställa till med bekymmer är ju om det är "något ivägen" mellan livmoder och äggstockarna/äggblåsorna. Men det tror jag inte.
    Men är du osäker så fråga din läkare. Eftersom du känner till dina äggstockars placering förmodar jag att din läkare gör det också. Hade det varit ett problem borde ju frågan ha kommit upp. Men fråga för säkerhets skull, så slipper du oroa dig.

Lycka till med ÄP! När är det dags?

• skrutta

Jag har en blyg vänster äggstock som min dr säger och vid alla andra äggplock så har de
    inte plockat den vänstra. Men nu sist så var de så många i den också så då ville de prova.
    Vad som är ett problem vad jag förstod det är att de måste sticka igenom livmodern. Jag kan bara säga att det gjorde så ont att jag hela tiden sa att jag inte ville vara med utan gå hem. Tur kan jag säga att jag var så drogad som jag var. Vill inte skrämma dig men jag tycker att du ska höra med din dr om det kanske går att få bli sövd eller så kanske du har hög smärtgräns så att du inte tycker att det är så farligt. Jag hoppas att allt går bra för dig och med lite tur kanske de kryper fram för de brukar ju vara rörliga. Jag håller tummarna.

Kram/Skruttan

• Babe

Jag har vänster liggande som du... den har plockats på ngr ägg varje gång, men vissa är för svåra att plocka, då de ligger för nära en stor pulsåder. Det går inte att förutse, det beror på hur äggen är placerade och hur "händig" doktorn är, vilket man vet vid plocket...
    Be att få mer smärtlindrande/lugnande via kanylen vid själva plocket om det känns obehagligt, det har jag fått, eftersom det tar lite extra tid med plocket...
    Men , "omöjligt finns inte" och det finns goda förhoppningar att du kan plockas på fin-fina ägg! Lycka till vännen!!!

Babe

• Hope2

Tack ska ni ha! Jag får helt enkelt hoppas på det bästa,men även förbereda mig på att det kan göra verkligt ont ifall de sticker genom livmodern. Jag skall fråga mer av min läkare hur d egentligen kommer att göra. Har dock mycket sammanväxningar pga endo som även medför risk för bla infektion. Vid mitt förra ÄP som inte gjorde ont alls fick jag infektion och därför har mina äggstockar ändrat läge.

Men den här gånger ska det gå bättre!

Kniper tag i era lyckönskningar o tummar!!!

Svar på tråden Äggstockarna bakom livmodern...