• Annelitan

Har fått Ventoline utskrivet till min dotter mot hosta...

Har fått Ventoline utskrivet till min 31/2 åringa dotter i dag mot hosta som hon haft länge nu...

Läkaren trodde det kunde vara förkylnings astma...

Jag tänkte fråga här om någon har provat Ventoline och om erat barn fått några biverkningar av det...

Eller om det fungerat bra och så...

Fick så lite information om själva barnastma och vad det innerbär om det kan växa bort och så på jouren i dag...har så många frågor känner jag....min flicka har också  haft otur och fått falskkrupp när hon blivit förkyld men det var ett tag sedan nu...

Men nu har det här kommit i stället...låter inte som krupp hosta...mer som torr hosta...

• Svar på tråden Har fått Ventoline utskrivet till min dotter mot hosta...
  • April Mamma

Min son fick  Ventoline utskrivet första gången när han var ca 6-7 mån. Det är ju vidgande så det hjälpte lite..
    Han fick sedan förkylningsastma konstaterat när han var 1,5-2 år. Och fick då airomir och pulmecort.

Lillebror som nu är 10 mån fick sitt första kruppanfall/astma i påskas...så då blev det ambulans till Sjukan...Alltså ärftligt!

Det växer oftast bort- Äldsta sonen är 5 år och har sällan det i dag.

• Annelitan
    April Mamma skrev 2010-05-03 21:29:52 följande:
    Min son fick  Ventoline utskrivet första gången när han var ca 6-7 mån. Det är ju vidgande så det hjälpte lite..Han fick sedan förkylningsastma konstaterat när han var 1,5-2 år. Och fick då airomir och pulmecort.Lillebror som nu är 10 mån fick sitt första kruppanfall/astma i påskas...så då blev det ambulans till Sjukan...Alltså ärftligt!Det växer oftast bort- Äldsta sonen är 5 år och har sällan det i dag.
    Tack för ditt svar....

Tycker så synd om henne när hon hostar så fruktansvärt...känns inte bra att behöva ge medecin heller...men om det hjälper så är det ju bra...men är ändå orolig för biverkningarna som jag läste om att det kunde ge om man har otur...

Hjärtklappning och huvudvärk m.m...

Hade själv  astma  som barn som har växt bort. 

Skönt att höra att din lilla pojke har det mer sälla nu med...
  • April Mamma
    Annelitan skrev 2010-05-03 22:02:10 följande:
    Tack för ditt svar.... Tycker så synd om henne när hon hostar så fruktansvärt...känns inte bra att behöva ge medecin heller...men om det hjälper så är det ju bra...men är ändå orolig för biverkningarna som jag läste om att det kunde ge om man har otur... Hjärtklappning och huvudvärk m.m... Hade själv  astma  som barn som har växt bort.  Skönt att höra att din lilla pojke har det mer sälla nu med...
    Nej,medicin är ju aldrig roligt att ge, men det underlättar ju för barnet oftast.

Det finns ju många andra tips, sov med höjd huvudände, öppet fönster osv...
  • Annelitan
    April Mamma skrev 2010-05-03 22:15:14 följande:
    Nej,medicin är ju aldrig roligt att ge, men det underlättar ju för barnet oftast.Det finns ju många andra tips, sov med höjd huvudände, öppet fönster osv...
    Tack för ditt svar med...
  • Annelitan

Ventoline verkar inte fungera så bra på min lillfia...

Kan inte ge henne den för hon blev så upp i varv  och lite darrig...och blev lite hes...som kan var symptom på att hon svullnat i halsen av den...ringde sjukvårdsupplysningen och skulle inte ge henne något mer Ventoline eftersom hon blivit så påverkad av den...

Så nu hoppas jag innerligt att vi hittar en annan lösning...känns inte så bra att hon är obehandlad heller...

• Nillita

Hej

Min dotter har varit sjuk sedan mars...
    Efter att hon började på dagis, har sjukdomarna inte slutat komma.
    Bla : Öroninflamation, "kikhosta"-bakteria, ögoninflamation, influensa...mm.
    Fast det enda som inte försvinner är just HOSTAN!
    Det går inte att räkna upp antalet gånger vi varit hos läkaren på grund av hennes hemska hosta.
    Sedan hon började på dagis har hon varit mer hemma än där.
    Hostan är så hemsk att hon kräks nästan varje gång hon får en host attack.
    Har nog provat allt, mollipek, ventoline och slemlösande av olika slag, men inget tar bort hostan.
    Nu har vi gjort allergi tester på henne, då dom inte kan hitta något fel....
    Eftersom det låter som ni går igenom nästan samma sak så undrar jag nu hur det har gått med er lilla...
    Är hon något bättre?!?
    För jag blir så ledsen varje gång medicinen ska fram och inte minst när febern kommer tillbaka hela tiden...
    Vad har man sagt till er?!
    Jag har nu börjat tvivla på att dagis är okej, ventilation och så.
    Råkade träffa på en kvinna i parkan som varit med om samma sak med sin dotter, hon blev aldrig frisk.. första året på dagis.
    Och tänka sig, det är samma dagis, samma byggnad ( som DÅ hade ventilations problem )... den byggnad dom sa aldrig skulle användas igen.
    Vad ska man ta sig till?!?!
    Hoppas det löst sig för er.
    MVH
    - Orolig -
  • Annelitan
    Nillita skrev 2010-05-15 22:15:50 följande:
    Hej Min dotter har varit sjuk sedan mars... Efter att hon började på dagis, har sjukdomarna inte slutat komma. Bla : Öroninflamation, "kikhosta"-bakteria, ögoninflamation, influensa...mm. Fast det enda som inte försvinner är just HOSTAN! Det går inte att räkna upp antalet gånger vi varit hos läkaren på grund av hennes hemska hosta. Sedan hon började på dagis har hon varit mer hemma än där. Hostan är så hemsk att hon kräks nästan varje gång hon får en host attack. Har nog provat allt, mollipek, ventoline och slemlösande av olika slag, men inget tar bort hostan. Nu har vi gjort allergi tester på henne, då dom inte kan hitta något fel.... Eftersom det låter som ni går igenom nästan samma sak så undrar jag nu hur det har gått med er lilla... Är hon något bättre?!? För jag blir så ledsen varje gång medicinen ska fram och inte minst när febern kommer tillbaka hela tiden... Vad har man sagt till er?! Jag har nu börjat tvivla på att dagis är okej, ventilation och så.Råkade träffa på en kvinna i parkan som varit med om samma sak med sin dotter, hon blev aldrig frisk.. första året på dagis.Och tänka sig, det är samma dagis, samma byggnad ( som DÅ hade ventilations problem )... den byggnad dom sa aldrig skulle användas igen. Vad ska man ta sig till?!?! Hoppas det löst sig för er. MVH
    Hejsan, så här har det gått för oss...

Vi fick tid hos barnläkare och han sa att min flicka hade inflamerade luftrör efter en övre luftvägsinfektion och skrev ut pulmicort som är förebyggande och läkande, hon ska ta det i 4 veckor  2 doser morgon/kväll i två veckor och sedan en dos morgon/kväll i två veckor...sen skulle vi ha telefonkontakt om hur det har gått och så...

Hon fick även Airomir utskrivet som hon ska ta vid behov mot hostan.

Nu har det gått en vecka och hennes hosta har gått över...Äntligen!

Men låter lite tjock i halsen och det kommer upp lite slem (tror det är medecinen) fortfarande.

Läkaren sa att det kunde vara förkylningsastma eller någon slags astma som är ärftlig...men även att det kunde vara något tillfälligt om vi har tur...

Han sa att dom inte brukade kalla det för astma första gången eller något sånt...vi avaktar och hoppas på det bästa i allafall att det kommer gå över helt...hoppas verkligen inte hon ska behöva äta medecin jämt mot astma...hon blir lite överaktiv av den har jag märkt..men hostan är ju i allafall borta nu ...jätte skönt trodde den aldrig skulle försvinna...hon hostade i flera veckor... så som du skrivit att din lilla flicka också gör...

Men min flicka var pigg för övrigt och hade inte någon feber...bara en hemsk hosta...(hoppas verkligen den inte kommer tillbaka)

När jag läser det du skrivit så tänker jag så här... om det var något liknande som min
    flicka har/hade så borde nog läkarna se det...och skulle ha skrivit ut annan medecin till er...kanske är det oturligt nog dagiset som har dålig ventilation...låter inte som något bra dagis för barnen att vara på...om dom har haft problem där som dom inte har åtgärdat...hämskt så får det ju inte vara ju...

Hoppas det löser sig till det bästa för er och att eran lilla flicka blir frisk snart igen...och försök få komunen att kolla upp dagiset på någotvis...det är ju jätte viktigt och deras ansvar att det är bra  och lämpliga lokaler som barnen är i ju...

Kram...
Svar på tråden Har fått Ventoline utskrivet till min dotter mot hosta...