• HelleGbg

Råd om uppfostran och "straff"...

vårna lille kille är snart 6 år, och är mest ute hela dagarna och cyklar med kompisar...Problemet är bara att han "glömmer" att komma hem och berätta vad han ska, tex om de åker hem till kompisar eller tillandra områden..Det är så varje dag, och det slutar med att jag får cykla runt hela länet och leta efter honom på kvällen...Vi säger då att " imrogon får du komma hem tex kl 18.00..." Men han råkar glömma berätta vad han ska, och ställer till scener och gastar och håller på
    Men det är likadant nästa dag..Han glömmer berätta i lekens hetta att han ska vidare till nästa kompisar...Hur gör man i den åldern? Ska man sätta gränser, och HUR gör man? För jag menar man blir ju orolig med när man inte hittar honom....

Han har då främst en kompis som drar iväg honom på alla grejer...Är han med andra är han lugn berättar, men det är just en kille som får fart på honom, och då glömmer han allt....

• Svar på tråden Råd om uppfostran och "straff"...
  • Stårschan

På mig funkade i alla fall att "Om du inte är hemma i tid eller talar om var du är så får du helt enkelt inte gå ut imorgon, för då har du visat att vi inte kan lita på dig"

Kan han klockan? Kan ni ge honom nån gammal digitalklocka som man kan ställa så att den piper när klockan är tio i sex?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • HelleGbg

nej han kan inte klockan...vi har funderat på att köpa en klocka till honom, men han kanske glömmer att kolla den
    Bra förslag att den ska pipa...

Men ska man låta honom inte gå ut alls? Känns också lite taskigt...Eller hur gör man.,...?

• Kazeer
    HelleGbg skrev 2010-05-04 11:11:58 följande:
    nej han kan inte klockan...vi har funderat på att köpa en klocka till honom, men han kanske glömmer att kolla den Bra förslag att den ska pipa... Men ska man låta honom inte gå ut alls? Känns också lite taskigt...Eller hur gör man.,...?
    Men om han inte kan klockan, så är det ju inte så lätt för honom att veta när klockan är 18.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • HelleGbg

nej ,grejen är ju att han glömmer av att säga till VART han ska gå..det är det som är de största problemet...för är han hemma hos någon så brukar han säga till (oftast) att han ska vara hemma 18.00 tex...

• Modesty Blaise

Men då måste ni ju följa honom och hämta honom. 

Kompisarna får vara oftare hos er också. Personligen hade jag inte velat ha en sexåring ute och cyklandes vind för våg. 
    Ser att du efterfrågar straff men för mig kan jag inte se att det är en väg att gå. Ni har ju en kille som inte är mogen sin uppgift. För det kan han inte straffas, som jag ser det. Det handlar snarare om att ni måste möta honom där han är i sin utveckling. Om ni vet med er att han glömmer och inte klarar av att komma hem mellan varje kompisbesök och berätta vart han ska ta vägen så måste ni avlasta honom den bördan. 
    Vill ni inte göra så så kanske ni kan avtala med föräldrarna till de barn han leker med att de påminner honom om att ringa hem och meddela var han är. Detta sagt med reservation för att jag egentligen tycker att det är ert ansvar och inte de andra föräldrarnas. 
  • Stårschan
    HelleGbg skrev 2010-05-04 11:11:58 följande:
    nej han kan inte klockan...vi har funderat på att köpa en klocka till honom, men han kanske glömmer att kolla den Bra förslag att den ska pipa...Men ska man låta honom inte gå ut alls? Känns också lite taskigt...Eller hur gör man.,...?
    Är man sex år och ska ha friheten att vara ute själv så måste man också visa att man är mogen att ta ansvaret att höra av sig. Om han tycker att det är jättekul att vara ute så räcker det förhoppningsvis med att han får stanna inne en dag, för att han ska förstå allvaret i det. Och förklara om och om igen att det har att göra med att ni blir oroliga annars. Att han gärna får vara ute och leka med vem han vill, bara han talar om var han är. Att det är för att ni bryr er om honom som ni har denna regel.
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • HelleGbg

tack för era svar.
    Han brukar som sagt oftast berätta och fråga vart han ska. Men det är en kille som han leker med som är lite busigare..Han vill gärna dra med alla ungar på upptåg, och då glöms det av att berätta hemma. Vi bor i ett område som är ok att cykla runt i , men ibland drar han iväg då som sagt, och jag får leta. Ska man säga till att han inte får leka med honom då? För är han med andra brukar det vara lugnt.  Han har skött sej innan , men sen han började leka med den andra killen gick det utför.... (dom är lika gamla)

• HelleGbg
    Modesty Blaise skrev 2010-05-04 11:29:19 följande:
    Men då måste ni ju följa honom och hämta honom.  Kompisarna får vara oftare hos er också. Personligen hade jag inte velat ha en sexåring ute och cyklandes vind för våg.  Ser att du efterfrågar straff men för mig kan jag inte se att det är en väg att gå. Ni har ju en kille som inte är mogen sin uppgift. För det kan han inte straffas, som jag ser det. Det handlar snarare om att ni måste möta honom där han är i sin utveckling. Om ni vet med er att han glömmer och inte klarar av att komma hem mellan varje kompisbesök och berätta vart han ska ta vägen så måste ni avlasta honom den bördan.  Vill ni inte göra så så kanske ni kan avtala med föräldrarna till de barn han leker med att de påminner honom om att ringa hem och meddela var han är. Detta sagt med reservation för att jag egentligen tycker att det är ert ansvar och inte de andra föräldrarnas. 
    men han är inte alltid hemma hos andra ungar...Nu i denna årstid är de ute och cyklar, leker på andra lekplatser etc....
  • vittra

Men alltså, låter ni honom bara springa hur han vill utan att säga ett knyst?! Ni måste ju ta ert eget ansvar också, att följa upp barnet! Varför har ni ingen dialog med honom!?

Jag tycker det mest låter som att det är ni som inte vet hur ni ska hantera saken, och utan kommunikation så klart som f*n att han rör sig fritt som han vill, han förstår ju inte vitsen med att tala om vart han ska!

Sen låter det ju som ovan skrivit rätt galet att ni förväntar er att han ska kunna veta när kl är 18 fast han inte ens kan klockan än...

• Modesty Blaise
    HelleGbg skrev 2010-05-04 11:38:43 följande:
    men han är inte alltid hemma hos andra ungar...Nu i denna årstid är de ute och cyklar, leker på andra lekplatser etc....
    Ja, jag förstår det. Men det går ju inte eftersom ni inte vet vart han tar vägen. 
    Han har och har tagit på sig för stort område. Det måste ju begränsas så att ni har en vettig chans att lätt hitta honom. Du och pappa får komma överens om vad ni tycker är rimligt och så får ni tillsammans med honom peka ut inom vilket område det är okej att han rör sig. Under en testtid kollar ni sedan av att han verkligen är där ni har sagt att han ska vara. Ni får helt enkelt patrullera av territoriet med jämna mellanrum.
    Ja, tycker jag alltså. Ni gör förstås som ni vill. Men jag hade känt mig otrygg i den där situationen. 
    Att han ställer till med scener och gastar och gapar är något som bör uppfostras, anser jag. Där skulle jag se till att någon lämplig konsekvens blev fallet om och när han gastar. 
Svar på tråden Råd om uppfostran och "straff"...