• Stella75

Enskild adoption!

Hej!
    Finns det någon på familjeliv som har genomfört en enskild (privat) adoption?
    Eller har någon bekant eller känner till någon som gjort detta?
    Jag har förstått att enskilda adoptioner blir mer och mer ovanligt och mest genomförs när den ena eller båda adoptivföräldrarna har en koppling till ett speciellt land, släktskap eller själva är adopterade där ifrån.
    Någon som sitter inne på information och vill dela med sig.
    Jag har reda varit i kontakt med MIA och information hur deras del i förfarandet ser ut. Men, den stora frågan är ju att få veta vad/vilka papper som måste skaffas och översättas för vår del.

Så tacksam för all hjälp!!!

• Svar på tråden Enskild adoption!
  • Marianne76

Hej!

Jag har en arbetskamrat som för flera år sedan adopterade två pojkar genom enskild adoption. De hade en mycket stark koppling till landet i fråga och de skötte allt pappersarbete själva. De hade ett svenskt medgivande, och sedan fick de samla ihop de dokument som landet krävde att de skulle ha.

De kände att processen och pappersinsamlingenvar var relativt lätt att genomföra. Sedan hade de många släktingar som hjälpte dem hitta rätt i systemet och en advokat hjälpte dem med processen och domstolsförfarandet.

Lycka till.

• Stella75

Hej Maggie10!
    Tusen tack för snabbt svar. Tror du det finns någon möjlighet att för mig att komma i kontakt med din arbetskamrat? Du får gärna inboxa mig med detaljer, jag försökte inboxa dig men var då tvungen att finnas med i din adressbok.
    Min syster befinner sig i landet ifråga just nu och det hade varit toppen med mer information hur vi ska gå tillväga så fort som möjligt.

Tack!

• madhag

Hej!
    Vi har genomför en enskild adoption för tre år sedan. Jag kan tänka mig att mycket beror på från vilket land man adopterar. Men jag kan gärna svara på dina frågor om du vill :)
    Vårt land: Polen.

• blåbär77

Hej! Vi är i full gång med en privat adoption från Sri Lanka....
    Så jag skriver i din inbox min mail/tel om du vil ställa frågor

• en glad
    Stella75 skrev 2010-05-04 13:14:57 följande:
    Hej!Finns det någon på familjeliv som har genomfört en enskild (privat) adoption?Eller har någon bekant eller känner till någon som gjort detta?Jag har förstått att enskilda adoptioner blir mer och mer ovanligt och mest genomförs när den ena eller båda adoptivföräldrarna har en koppling till ett speciellt land, släktskap eller själva är adopterade där ifrån.Någon som sitter inne på information och vill dela med sig.Jag har reda varit i kontakt med MIA och information hur deras del i förfarandet ser ut. Men, den stora frågan är ju att få veta vad/vilka papper som måste skaffas och översättas för vår del.Så tacksam för all hjälp!!!
    Man måste börja md medgivandeutredningen även vid enskild adoption ..... på mias hemsida står en del om enskild adoption. Det är också de som bedömer om er koppling till barnet/landet är tillräcklig. Jag har förstått att kraven är ganska höga - enskild adoption är inte önskvärd enligt Haagkonventionen .... MIA borde kunna säga något till er om kriterierna då ni pratar med dem....
  • Marianne76

Oj, kan man inte skicka mail till mig... skall kolla upp det.

Precis som en glad säger så måste Ni börja med att ha ett medgivande. Sedan när det klokt att kontakta mia, vilket oxå är ett krav.

När det gäller landet Ni vill adoptera ifrån så får Ni kontakta myndigheterna där, ex. socialstyrelsen, rättsväsendet och fråga vilka kriterier och krav de har.

När det gäller min arbetskamrat, så är hon väldigt öppen med sin adoption, och i stora drag handlade det hela om att få information kring adoptionsförfarandet i landet och uppfylla kriterierna. Vidare hade de advokat som kunde sköta pappersarbetet eftersom de levde och arbetade här.

Lycka till!

Svar på tråden Enskild adoption!