• Ilsa

Snorunge!

Min dotter, 2 1/2 älskar Madicken, och i synnerhet avsnittet där Lisabeth kallar Mattis för snorunge och Mia och Madicken slåss. Vi har läst det om och om igen, kväll efter kväll. Jag har inte tänkt att förklara för henne hur illa det är att kalla nån för snorunge, mest pratat om det här med att slåss etc. Häromdagen berättade hennes förskolelärare att min dotter och hennes bästa kompis retat en annan tjej och kallat henne för snorunge. När jag frågade min dotter om det sa hon att hon sagt snorunge till J därför att hon inte vill leka med henne,utan bara leka med "stora T" (bästisen). Samma sak hände i morse när hon pratade om en pojke på förskolan, L. Hon sa att hon kallat honom dum och att han inte fick leka med henne - för hon vill bara leka med "stora T". 

Hon och "stora T" har varit kompisar sen dag 1 och jag har alltid varit orolig för att deras vänskap skulle bli exkluderande, men enligt förskolepersonal leker hon mkt med de andra också, har vänner i alla möjliga små gäng, startar olika rollspel och lekar etc. Jag ska prata med dem igen nu. Hon pratar dock bara om "stora T"
    Är det inte väldigt tidigt att börja med "du får inte vara med"-attityd? Och vad ska jag göra åt den? Jag själv växte upp i ett tight exkludernade kompisgäng, men det var först i lågstadiet. Jag har svårt att säga åt min dotter vem hon ska tycka om och inte tycka om, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska göra de andra barnen ledsna genom att kalla dem dumma, snorunge etc. Och det känns som att hon är för liten för att inse konsekvensen av vad hon gör och säger.
Svar på tråden Snorunge!