Olivtvål i tvättmaskin
Jag läste att man kan riva lite olivtvål och köra med i tvättmaskinen när man tvättar mer ömtålig tvätt, frågan är bara hur mycket eller lite olivtvål ska man riva när man tvättar med det?
Jag läste att man kan riva lite olivtvål och köra med i tvättmaskinen när man tvättar mer ömtålig tvätt, frågan är bara hur mycket eller lite olivtvål ska man riva när man tvättar med det?
Den tvål som avses är en olivbaserad tvål som heter marseilletvål. Det är en främst olivbaserad tvål, men finns nu i flera olika varianter tex lavendel. Den kan användas även till kroppen även om jag inte alls gillar doften på min kropp. Jag använder den till handtvätt av känsliga plagg, inte i maskinen. Men jag vet att man kan gnida in vissa fläckar på plaggen innan man kör dem i maskin.
Att riva tvål och använda i maskin har jag aldrig ens tänkt på, det kanske blir bra?
Annars finns det speciella tvättmedel att köpa för extra ömtålig tvätt.
Det är som tvålflingor.....som går att köpa till ylletvätt. I vissa länder använder man bara sådan tvål till allt tvätt.
Jag testade och nog funkade det - tvätten blev ren och doftade gott! Jag har biltt mer och mer förtjust i olivtvål och har köpt på mig några med doft av lavendel och rosor för att tvätta händerna med. Tänkte att det vore kul att testa att tvätta ömtålig tvätt med också då jag läst att det ska gå bra.
Nu lade jag faktiskt mitt täcke i tvättmaskinen och skar ner några bitar marseilletvål.
Vi får se hur det går, jag är väldigt nyfiken!
Hm, jag är inte mycket för dofter i tvätt men detta med olivtvål lät lite intressant-berätta hur det gick snälla?
Jag har en speciell liten tvättpåse från SidenSelma som man lägger hela tvålen i, sedan får den ligga i tvättmedelsfacket under hela tvätten - är jättenöjd! Här är en länk:
www.sidenselma.se/p-93-ntpse-till-tvl.aspx
Jag har använt den både med deras egen tvål ocn med Marseilletvål.
santa: Men ska man ha tvättmedel i också då eller bara tvålen?
Det spolar ju bara i tvättmedelsfacket en liten stund ju?
PS: Hur mycket tvål rev/skar du in i tvättmaskinen?
Jag har också rivit ner tvål direkt in i tvätt-trumman, men det är svårt att avgöra hur mycket/lite som behövs. Det kanske är något man får prova sig fram. Jag kommer definitivt fortsätta tvätta ömtålig tvätt med olivtvål, det blir så GÖTT!
100% vegetabiliska olivoljetvålar, naturell till lågpris, kan man köpa hos www.econordica.se.
Även har de doftsatta tvålar. Alla tvålar utan kemiska tillsatser.