• luckyme83

plocka bort eller säga aj aj....

nu undrar jag hur ni andra gör med era 1-åringar..
    har ni plockat bort saker såsom växter och dukar, som barnet inte får ha..
    eller låter ni allt vara framme och tar fighten så att säga ?
    jag har en 1-åring som vill pilla på allt, och jag har plockat bort det mesta som han inte får ha, för om jag inte hade gjort de, så hade vi inte gjort annat än sagt aj aj hela dagen...
    berätta hur ni resonerar ? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-05 21:51
    vad kul med så många olika svar =)
    jag kommer hålla det mesta bortplockat för sonen är otroligt pillig av sig. men jag tror att som många skrivit att det beror mycket på barnet om man kan ha saker framme eller inte. jag beundrar de som orkar ha saker framme och säga nej éller ajaj..men jag tar den bekväma vägen och jag tror nog han lär sig i sinom tid ändå ;)
  • Svar på tråden plocka bort eller säga aj aj....
  • La Lola

Nä, här plockas inget bort.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lucyinthesky

Det som är direkt skadligt har vi plockat bort, men annars är det som vanligt.

Bättre att de lär sig att man inte får pilla på allt, annars blir det tufft när man är hemma hos andra och de inte lyssnar.
    Det är jobbigt, men värt det i längden.

• Ginnsy

Samma här. Här plockas inget bort!
    Utan jag brukar köra med att säga typ - ajaj inte röra!
    Om han inte lyssnar första gången får jag upprepa 2-3ggr
    Sen plockar jag bort honom därifrån!

Barn måste få lära sig vad som är okej och inte okej!
    Samma med barn son drar i håret. Inte rakar man bort det för det!

• Ejin

jag har plockat bort det mesta... jag orkar helt enkelt inte sitta på helspänn o vänta på att saker ska gå åt helvete... har en extremt pillig och energisk unge som river allt i sin väg o lite till.... när man är borta hos någon utan barn är jag helt slut när vi kommer hem av allt jagande och tillrättavisande... så hemma vill jag kunna slappna av...

• Mälaröbo

Det som är skadligt/farligt och det vi är väldigt rädda om har vi plockat bort. Resten har fått stå kvar för att "träna" på.

• Rhoda Horswunce

Plockar bort. Ska man hålla på och tjata om allting så tror jag att barnet tröttnar på en rätt fort och slutar lyssna, och då blir nog tillvaron ganska jobbig när de kommer upp i 2-3-årsåldern, tror jag.

• luckyme83
    Ejin skrev 2010-05-04 19:04:23 följande:
    jag har plockat bort det mesta... jag orkar helt enkelt inte sitta på helspänn o vänta på att saker ska gå åt helvete... har en extremt pillig och energisk unge som river allt i sin väg o lite till.... när man är borta hos någon utan barn är jag helt slut när vi kommer hem av allt jagande och tillrättavisande... så hemma vill jag kunna slappna av...
    lite samma som jag då...har inte plockat bort allt, men han ska pilla på allt och givetvis säger vi aj aj och om han inte lyssnar så tar vi bort honom.. men om jag skulle ha precis allt framme så skulle vi inte göra annat än tillrättvisa honom...
  • Danitra

Vad ni orkar!

Vi plockade bort allt och släppte lös ungen. Det är liksom rätt meningslöst att försöka uppfostra barnet i den åldern genom att säga "nej" och "aj aj".
  • Lady Dahmer

att säga aj aj är helt meningslöst. Så små barn har noll impulskontroll. Bättre att ta bort frestelserna och minska på konflikterna.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Danitra skrev 2010-05-04 19:11:09 följande:
    Vad ni orkar! Vi plockade bort allt och släppte lös ungen. Det är liksom rätt meningslöst att försöka uppfostra barnet i den åldern genom att säga "nej" och "aj aj".
    japp så har vi gjort också.

och vi har vänner som tycker det är helt otroligt att vi nu kan ha saker framme utan att hon pillar sönder allt. (fast det kan ju vara en slump)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden plocka bort eller säga aj aj....