• Jozy

För/nackdelar med katt?

Hej!

Har funderingar på att ev ta över en katt som är över 1 år,jättefin!

Men funderar lite på för/nackdelarna med katt, skulle vara intressant å höra era åsikter....

Tack på förhand!

• Svar på tråden För/nackdelar med katt?
  • lunkentuss

egentligen är den enda fördelen att man har en mysig liten krabat att kela med, annars är det bara nackdelar Välter grejjer på bord o i fönster, väsnas så barnen vaknar, kattlådan ska rensas, dyr o mata o veterinärkostnader, river tapet, drar in möss, behöver kattvakt om man blir borta över 1 dygn, hårar ner mm mm mm Men oftast väger ju kelgoset över alla nackdelar

• Jozy

Haha skulle det där få mig övertygad att skaffa katt eller?!

• lunkentuss
    Jozy skrev 2010-05-04 20:34:53 följande:
    Haha skulle det där få mig övertygad att skaffa katt eller?!
    haha, var jag inte övertygande
    Nä, men det är så jag ser på saken... Trots detta har vi en liten Laban här hemma
  • Echidna

Nackdelar är ju allt hår som katten fäller, kattsand överallt, om det är en utekatt så kommer det in fästingar och smuts. Om du itne har ett bra klösträd så klöser kanske katten på möbler. Dyrt med kattmat, kattsand o ev veterinärräkningar.

MEN allt detta uppvägs av allt mys man har med en katt. Det är någon som är hemma (om det är en innekatt) när man kommer hem. Det finns inget mysigare än att ligga i soffan/sängen och ha en varm, spinnande "luddis" på sig.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • stephanie 1987

Så himla dyrt är det väl inte? Har 3 st odjur hemma själv.
    Största nackdelen är ju håret. Finns överallt!
    Men annars är dom ju smidiga, självständiga djur. Trevligt sällskap helt klart :)

• Jozy

Åhhh vad svårt ändå...jag är ju egentligen en hundmänniska ,men har inte tid med hund nu, å skulle så gärna vilja ha nån här hemma hos mig...Men är ju så himla svårt å veta om man även är en kattmänniska

• felicityporter

Fördelar:

Man får en underbar vän och älskad familjemedlem under förhoppningsvis många år framöver.

Nackdelar:

Man binder upp sig i många år framöver, en katt kan bli 20 år.

Det är dyrt att ha katt om man skall göra det på rätt sätt, vilket man givetvis ska! Försäkring är ett måste om man inte kan hosta upp 20 000 utan att blinka, årliga vaccinationer kostar och katten måste ha bra mat (dvs inte Friskies eller liknande billiga foder som tyvärr många katter får).

Katter kan ha sönder en hel del grejer, ibland av misstag och ibland för att de är understimulerade. Vilket leder mig in på nästa punkt...

...man måste engagera sig och leka med sin katt! Ofta är inte ens det tillräckligt, katter trivs sällan som ensamkatter och behöver en kattkompis, vilket leder till ytterligare kostnader.

Har man inte pålitliga vänner som kan tänka sig att ställa upp som kattvakter i tid och otid måste man ha råd med kattpensionat om man skall åka på semester eller vara borta längre än ett dygn. Det är dessutom numera lag på att katter måste ha tillsyn 2 ggr per dygn.

Man måste fundera på hur och var man bor. Om man inte bor långt ute på landet långt från vägar och annan bebyggelse skall man inte låta katten gå ute fritt, då måste katten vara innekatt med kontrollerad utevistelse (dvs sele eller rastgård/innätad balkong).

Men den största nackdelen av dem alla är att katten en dag kommer att dö, vilket är bland det värsta man kan uppleva. Ibland tänker jag att jag måste vara lätt efterbliven som skaffat katter igen efter att min första gick bort, tanken på att mina nuvarande katter en dag inte längre kommer finnas gör så ont i mig att jag får svårt att andas.

• Majsan70

Alltså jag ser det som så att det är ett sätt att leva som man väljer o därmed tycker jag inte det är några nackdelar med att ha husdjur eller katt då.
    Man väljer ju med allt som det innebär att ha katt och hade det inte passat mig hade jag inth eller skaffat katt..eller hund eller vad det nu månne vara.

Så jag tror att skall man leta nackdelar...njae, då är man kanske inte mogen att ha ett husdjur.

• Majsan70
    stephanie 1987 skrev 2010-05-04 20:47:09 följande:
    Så himla dyrt är det väl inte? Har 3 st odjur hemma själv. Största nackdelen är ju håret. Finns överallt!Men annars är dom ju smidiga, självständiga djur. Trevligt sällskap helt klart :)
    Hmm, jag lägger ett bra år ca 15000 kronor på mina tre katter. Har jag ett dåligt år går kostnaden genast upp. ( dåligt år= sjuka kissar )
  • Tigra79

Har nyligen skaffat katt och jag älskar det lilla livet, MEN... Man blir ganska låst, man måste ju alltid ha kattvakt om man vill åka någonstans (längre än 1 dygn), vilket inte alltid är så lätt. Det är DYRT!!! Sen vi skaffade vår katt för ca 2 månader sen så har vi lagt ca 11000:- på henne (då ingår inköpspriset på 1500 . Hon har varit dålig i magen så det är veterinärskostnader, kastreringskostnad, lådor, transportbur, massor av mat (pga magproblemen), klösträd, leksaker, försäkring osv...
    Dessutom är ju inte alla katter kelgrisar, våran föredrar att vara i samma rum som oss men gärna en bit bort ändå...

Kan ju tillägga att jag inte ångrar vårt lilla kisse, men jag hade verkligen inte trott att det skulle kosta så mycket på så kort tid :P

• stephanie 1987
    Majsan70 skrev 2010-05-04 21:15:31 följande:
    Hmm, jag lägger ett bra år ca 15000 kronor på mina tre katter. Har jag ett dåligt år går kostnaden genast upp. ( dåligt år= sjuka kissar )
    Jaa, ska man slå ut det på ett år lät det ganska mkt faktiskt {#lang_emotions_tongue_out}
  • Majsan70
    stephanie 1987 skrev 2010-05-06 18:21:46 följande:
    Jaa, ska man slå ut det på ett år lät det ganska mkt faktiskt 
    Haha, ja det blir en del när man räknar efter. *S*
  • carola1977

Ens allergiska vänner kan inte komma och hälsa på och vill inte så gärna bjuda hem en heller.

• MaNiMi

Fördelarna med katt är ju många, förutom det uppenbara att de är trevligt sällskap osv..de klarar sig bra många timmar själva i jämförelse med en hund.
    De behöver inte tränas på samma sätt, även om de såklart behöver både stimulans och lite gränssättningar.
    å det finns såklart många fler fördelar..

Nackdelarna då..många är allergiska mot katt, kolla upp så det inte är så att flertalet vänner eller släktingar inte längre kan komma hem till dej!

Det är svårare att ta med en katt när man ska bort också, alltså om man ska iväg över en helg eller något, en hund går ju att ta med i många fler sammanhang.

Vi har ännu inte behövt lägga ut några större summor på vår katt, förutom mat å kattsand som är löpande kostnader så har vi betalat för vaccination,(2x350kr) försäkring (300kr för ett år) samt en vända till vet.(450kr) för öronskabb och allmänkoll då hon är en hittekatt.
    Man måste inte köpa massa dyra grejer till katten, då drar det ju såklart iväg..vi har en gammal kudde hon gillar att ligga på uppe i en hylla, sen fick vi en pyramidformad sak av en granne å sen gillar hon mest att leka med hemmagjorda saker.
    Kattlådan vi köpte gillar hon inte utan hon föredrar en ikeaback som hon hade när hon var liten och vi fick hitta en nödlösning för stunden, som hon tydligen uppskattar mer än vad vi gör! (såna plastbackar har jag massor av sen kidsen var små så vi byter till en ny med jämna mellanrum..å den riktiga kattlådan finns också så hon kan använda den men det gör hon inte)

Så det kanske är en nackdel också..att katter kan vara lite kinkiga med förändringar!

• Hondendärknasiga

jag skänker mina 2 innekatter.
    Helt underbara, sköter sig galant med lådan (sålänge du rensar den och håller fint) ;)
    de är 2 år, och syskon, men kan delas på om det skulle vara så.

• Maddepadde

Jag tycker bara det finns en nackdel, de fäller hår! Vi har hår överallt efter våra 2 katter. Annars ser jag faktiskt bara fördelar. Finns inget mer lugnande än en liten kisse som ligger på ens mage och spnner, Underbart! Mina katter ger mig så otroligt mycket så det finns inte. Jag älskar dom :D

Svar på tråden För/nackdelar med katt?