• afrobaby

barnpalatset, gamlestaden göteborg

Jag undrar vad ni tycker om att en 4 åring lämnas själv på Barnpalatset i minst 3 h utan vuxen uppsyn??

Det var jag med om i måndags när jag själv var på Barnpalatset med mina egna barn. Vi upptäckte ett barn som gärna  ville leka med oss hela  tiden. Det fick han. Efter en tid undrade vi var hans föräldrar var och då frågade vi honom. Han svarade att hans mamma jobbade, men att hon skulle komma sen och hämta honom. Vi trodde inte att det kunde vara möjligt. Sen gick vi för att äta. Efter en stund så stod den lilla killen där jätte ledsen och mumlade att om han leker lite till så kanske han får mat sen. Han sprang i väg, men jag gick och hämtade honom och vi gick till personalen och frågade om de visste vilka det var som ansvarade för honom. Först var det ingen som visste. Sen kom en kvinna och sa att hon visste att det var en man som hade lämnat honom och lämnat pengar för mat så att han kunde äta. Vi frågade om de hade blivit ombedda att kolla till honom. Men hon svarade nej. Hon tyckte själv att det var underligt att han hade blivit lämnad så.
    Jag undrar hur det kommer sig att personalen tog emot honom om de inte har fått till uppgift att kolla till honom?? För det var vad hon sa till mig i måndags.
    Idag tisdag ringde jag sociala myndigheten för jag ville att anmäla denna situation. Jag tänkte på barnets bästa. Men de kan inget göra om jag inte vet vem pojken är. Sociala bad mig att ringa till barnpalatset och be om nr som mannen hade lämnat när han lämnade barnet. Jag ringde då till Barnpalatset. Det blev hus i helvete från deras sida. Jag förstår att de blev defensiva. Det gäller deras företag. Men jag ville få fram att jag faktiskt tänkte på pojken, att det är underligt att barnet har blivit lämnat där och personalen inte blivit informerade om att de skall hålla koll på honom.
    Jag fick olika svar. Ett var att de har inget ansvar för barn som leker där. Det är föräldrarna/de vuxna själva som skall ansvara för dem. 
    Hur kommer de sig då att barnet har blivit insläppt där utan en vuxens uppsyn??
    Då helt plötsligt, samma kvinna som visste om att barnet hade fått pengar till mat påstår att hon hade koll på honom hela tiden.
    Jag kan säga att under tiden vi var där har varken jag eller min bror sett att ngn av personalen har varit framme och frågat om han var hungrig, törstig, eller frågat om haft kul eller ngt annat. Det var en av anledningarna vi blev oroliga för att vi aldrig såg en vuxen som såg till honom.  Det utlösande faktorn  var när vi gick för att äta och han kom efter och var ledsen. Det var då vi tog kontakt med personalen och frågade om de kände till honom.
    Iallafall, pga jag brydde mig och ringde upp och frågade om jag kunde få nr till den som hade lämnat barnet där blev jag anklagad till att vara ngn slags förövare. Jag kände inte barnet och då skall jag inte tvinga mig på honom som jag gjorde. Jag kramade honom och det fick jag inte göra.  Jag hade sagt att han kunde sitta och äta med oss efter vi fick reda på att det fanns pengar lämnade till mat tillhonom. Inte skall han väl behöva sitta själv? Men enligt kvinnan så var även det stötande i och med vi var främmande människor.
    Uppenbarligen var jag och min bror de enda som brydde sig om honom och det ville vi visa också. Men det var fel enligt personalen. Men varför kollade de inte till honom då????
    Är jag ute och cyklar?? Har jag lagt mig i ngt som jag inte har med att göra??
    Jag mådde dåligt i allafall när jag gick hem från barnpalatset och tänkte på den lilla killen hela tiden. Kunde inte sova på hela natten.
    Alla vänner jag har berättat det här för har reagerat precis som mig och säger att de hade agerat likadant!!
    Jag känner att jag inte kan göra mer. Sociala kan ej hjälpa utan namn. Barnpalatset är jätte arga och tycker inte jag skall lägga mig i.
    Det enda jag kan göra nu är att förmedla detta var jag har varit med om.
    Barnpalatset är ett jätte fint lekställe för barn. Men jag kommer inte gå dit fler ggr när de inte kunde förstå att jag bara brydde mig om barnet. Istället anklagde de mig för att vara ngn slags förövare,
    Jag kan bara ge de dåligt betyg och dålig reklam!!
  • Svar på tråden barnpalatset, gamlestaden göteborg
  • Amoleee

Hej och Beklagar att vi har dröjt med svar.
Vi på Barnpalatset och jag som delägare beklagar naturligtvis det som hänt. Inget barn skall någonsing behöva känna sig övergivet, aldrig någonsin och inte under några som helst omständigheter.

Vi på Barnpalatset finns till för att barnen skall må bra och trivas och har därför bland annat valt att erbjuda våra gäster barnpassning eftersom vi tycker att det passar dagens tyvärr hektiska och stressiga klimat. Vi tycker att vi hellre tar hand om barnen så att föräldrarna får tid att handla i lugn och ro än att barn och vuxna skall gräla och känna sig skyldiga under en stressig eftermiddagshandel.

Vi på Barnpalatset tror att denna service är anpassad för att både barn och vuxna skall få egen tid. Vi på Barnpalatset är naturligtvis inte först med att förse denna typen av service, IKEA till exempel har erbjudit detta under många år. Likaså är det väldigt populärt och uppskattat i andra länder. Nackdelen är naturligtvis att barn ibland känner sig övergivna även fast deras föräldrar finns på nära avstånd. Jag och min fru har många skräckhistorier från när våra barn var små och hon lämnade sonen på barnpassning för ett gympapass. Han skrek så hela gympasset blev inställt men det är en annan historia.
     Som sagt, vi har i det här fallet erbjudit barnpassning till ett barn medan hans förälder handlade och vi tog i enlighet med våra rutiner telefonnummer och avtalade tid. Vid barnpassning utser vi en person som ansvarig och det är förmodligen därför som ni kan ha fått otillfredställande svar från vår personal då detta inte var den ansvariga personen.

Vi beklagar djupt detta. Slutligen vill vi tacka för din uppmärksamhet och dina inlägg. Det har hjälpt oss mycket i våra rutiner för att öka barnens säkerhet och omsorg. Vi har tex bestämt att kräva identifikation och kolla av kontaktnummer vid barnpassningens start.

Vi på Barnpalatset känner stor glädje och stolthet över vår insats för barnens välbefinnande och även för föräldrarnas välmående i samband med barnens besök. Vi är tacksamma för alla förslag till förbättringar.

Mvh, Johan Carlsson, Vice VD i Barnpalatset AB

• afrobaby

Hej,

som du vet så blev ju den andra tråden borttagen! Jag erkänner att jag ville ge er dålig reklam för att jag inte tyckte att personalen i fråga inte skötte detta bra och sen i stället anklagade mig för massa dumt! Kändes väldigt otrevligt och obehagligt när jag eg bara brydde mig om en pojke!
    Nu när jag läste detta inlägg känns det bra som du själv skriver att ni blivit uppmärksammade och sett över rutiner! Jag hoppas att du/ni förstår varför jag ville sprida detta. Jag blev illa bemött och obehagligt anklagad i stället för ni som företag precis som du har gjort nu kan säga att ni i stället skall se över era rutiner.
    Jag har varit i kontakt med familjeliv tidigare idag och själv anmält att de skall ta bort denna tråden med!
    mvh
Svar på tråden barnpalatset, gamlestaden göteborg