• Sofie

FP baserad på EU-lön???

Har en liten fråga.... Vi ska flytta till sverige efter ha bott och jobbat i spanien i 3 år. Vi får vårt första barn i november men eftersom jag vill gå klart en kurs så har jag inte kunnat flytta tidigare (kursen slutar den 22 juni). Har nu hört att man kan basera föräldrapenningen på sin lön från ett annat EU-land, stämmer det? (Jag har varit skriven i sverige hela tiden jag har bott här).

Tacsam för svar!

• Svar på tråden FP baserad på EU-lön???
  • Vaniljkex

Borde du inte ha varit skriven i Spanien om du har bott dar sa lange? Vet inte vad som galler, men misstanker att det kan satta kappar i hjulen for dig om du tankt soka FP i Sverige.

• Londonvibes

Har du arbetat i Spanien men varit skriven i Sverige så ska du väl betala skatt i Sverige? Kanske inte så kul med dubbelbeskattning. Det är iallafall inte tillåtet att var skriven i Sverige om man vistas utomlands i mer än ett år.

För att få SGI baserad FP så måste man ha arbete i Sverige innan barnets födelse.

• Mullet

Du måste ha arbetat i Sverige innan barnets födelse. Annars kommer du att vara berättigad lägsta nivån. Men om du jobbar mellan det du kommer hem fram till barnets födelse så får du högre FP. Kolla med Försäkringskassan för säkerhets skull.

Lycka till!

• Sofie

Jag har förstått att jag måste skriva ut mig men hade ingen aning om det fram tills nu och har betalat skatt i både sverige och spanien eftersom jag har haft en bostadsrätt i sverige :(  Jag har ett jobb i sthlm när jag kommer tillbaka och planerar att jobba juli-oktober (BF 3 nov så får se hur länge jag orkar!)

Har ringt till Försäkringskassan och pratat med en mindre trevlig kvinna idag...hon gjorde mig inte mkt klokare men jobbar jag dessa 4 månader så får jag lite mer de sista 6 månaderna om jag är hemma 1 år så det var ju bra!

Tack för alla svar!

Svar på tråden FP baserad på EU-lön???