Måla köksluckor (furu), går det?
Hej hej,
Jag bor i ett hus som ägs av min pappa, vilket dessvärre gör att jag inte har totalt konstnärlig frihet.
Iaf så är köksluckorna i furu, fast jag tycker de ser väldigt mörka ut för att vara furu, men struntsamma. Jag hatar dom mer än något annat!
Resten av köket är väldigt retro, mörka gamla dörrar, vitvaror och kakel i mörkgrönt , det är lågt i tak, taket är trä som jag målat vitt, men man ser liksom plankorna om ni hajjar.
Jag ville nog måla luckorna lite ljusare eftersom det är ett ganska mörkt rum. De övriga i min familj vägrar, eftersom allt det gröna inte skulle göra sig mot det.
Så nu tänker jag såhär: luckorna i något mörkt trä- valnöt, zebrano, wenge, teak eller nåt skulle vara snyggt, utan att gå emot de andra. Jag kan inte köpa nya skåp, det har jag inte råd med, så jag måste måla.
Till frågan: Går det att måla över träluckor med mörkare färg, och behålla träfeelingen? Vad för färg ska jag isåfall använda? Om det inte går, finns det något sätt att lösa detta på? Eller kanske någon som har heelt andra ideer? Mottages tacksamt isf!