• msmurphy

Måla köksluckor (furu), går det?

Hej hej,
    Jag bor i ett hus som ägs av min pappa, vilket dessvärre gör att jag inte har totalt konstnärlig frihet.
    Iaf så är köksluckorna i furu, fast jag tycker de ser väldigt mörka ut för att vara furu, men struntsamma. Jag hatar dom mer än något annat!
    Resten av köket är väldigt retro, mörka gamla dörrar, vitvaror och kakel i mörkgrönt , det är lågt i tak, taket är trä som jag målat vitt, men man ser liksom plankorna om ni hajjar.
    Jag ville nog måla luckorna lite ljusare eftersom det är ett ganska mörkt rum. De övriga i min familj vägrar, eftersom allt det gröna inte skulle göra sig mot det.
    Så nu tänker jag såhär: luckorna i något mörkt trä- valnöt, zebrano, wenge, teak eller nåt skulle vara snyggt, utan att gå emot de andra. Jag kan inte köpa nya skåp, det har jag inte råd med, så jag måste måla.
    Till frågan: Går det att måla över träluckor med mörkare färg, och behålla träfeelingen? Vad för färg ska jag isåfall använda? Om det inte går, finns det något sätt att lösa detta på? Eller kanske någon som har heelt andra ideer? Mottages tacksamt isf!

• Svar på tråden Måla köksluckor (furu), går det?
  • thomasw

Måla köksluckor - nej det går åt helvete

Måla gärna allt i och utanför huset utom dörrar och luckor

Kanske luckor från IKEA ?

• Jess86

Sen måste jag säga att om ni inte älskar det mörkgröna kaklet så ska ni inte anpassa er efter det heller, det blir bara dyrt och fel. Kakla om isf och gör om efter dessa aspekter!

• msmurphy

Luckor från ikea skulle inte passa, det är konstiga mått på dessa. sen är de fula och tråkiga
    Varför går det åt helvete?

Jess, vi älskar det gröna kaklet! som om det vore vårt barn ha ha. När jag flyttar ut härifrån ska hela köket renoveras, så jag har i vilket fall inte möjlighet att byta ut det just nu. Det är därför jag vill måla, känns som om det blir billigast... Men du tror att det går alltså? Medan Thomas tror att det går åt helvete

• Jess86

Nja, måla blir inte så snyggt när man som amatör gör det. Men BETSA är inte svårt. Sandpappra bara luckorna, sen är det bara att smeta på, så behåller man trästrukturen också.

• msmurphy

oh sorry, menade betsa. men okej, tror inte jag ska ge mig på detta på egen hand, får leta upp nån med lite mer expertis!

• Jess86

Det är bokstavligen bara att slipa upp ytorna på luckorna och sen smörja in dom med betsen. Som att smörja in sig med lotion, kan inte bli fel. Fråga i din färgaffär.

• msmurphy

ja jo om du säger det så. tack så mycket för dina tips, nu har jag nånstans att börja!

sov gott

• thomasw

Betsa JA - måla dörrar ALDRIG

Svar på tråden Måla köksluckor (furu), går det?