Sitta framåt i vagn?
När vänder man vagnen?
När vänder man vagnen?
Vi vände vagnen för någon månad sedan eftersom Melker ständigt satt och hängde ut för att titta på allt. Då var han ca 10 månader gammal. Han är inte framåtvänd jämt, men oftast nu för tiden. Det är nog lite upp till barnet, har ingen koll på när man "borde" vända framåt.
So m Maggis gjort är bra och man ska inte vända den för tidigt då ditt barn blir stressat av alla nya intryck.
Hur man tycker. Men har nå´nstans läst att det skulle vara bäst att vänta tills barnet fyllt ett. (Jag vände vår nog redan vid ca 10 månader)
I artikeln jag läste stod det något om att man skulle vänta tills de är ett för att de ska vara mogna att ta emot all "information" som de ser... att de inte blir så förvirrade eller nå´t...
Hörde att det var vid 1år. Amelie sitter framåtvänd i paraplyvagnen, men då har jag oftast en sarong för. Hon åker mest i sin brioduo, men den andra är lättare att ta med i shoppingcentrum. Jag har märkt att hon blir trött ganska fort. Hon är 7mån.
Jag vände henne för inte så länge sen. (Hon är två år!) Men vi har vänt henne tillbaka igen. Vi får mer kontakt då hon är vänd mot oss. Det känns också "utsatt" då hon sover att vara framåtvänd. Hur gammal jag än skulle vara (och själv sitta i vagn), skulle jag uppskatta att vara mer ifred, då jag sover. Det blir ju hennes lilla "krypin" då man har suffletten mot alla mötande människor.
Vi vände i förra veckan och min dotter blir 11 månader snart. Hon har alltid sökt kontakt med oss men började för ett tag sen att vända sig om. Hon var ofta lite gnällig när vi gick längre sträckor. Nu är hon dock jättenöjd med att sitta och titta på alla. Så det känns som om hon är mogen nu att ta in intryck utan att behöva söka min blick.
Enligt experterna blir små barn väldigt trötta och stressade av att sitta framåtvänd i vagn eller bärsele. Om man står/sitter stilla är det inte så farligt, men när man rör på sig så går allt väldigt fort för den lille, och den har inget att vila blicken på. Sitter barnet däremot bakåtvänd kan hon/han vila blicken på föräldern och öva sig på den viktiga förmågan att välja ut en sak att koncentrera sig på i en ständig ström av information. (Detta har barn idag svårt för, har man märkt, med tanke på alla intryck hela tiden.) Det är också skönt för barnet att ha kontakt med den trygga föräldern och inte känna sig ensam. Om man ser barnet kan man lättare kommentera saker som barnet uppmärksammar, vilket övar och förbättrar barnetskommunikationsförmåga. De första 2-3 månaderna ska man undvika framåtvänt, men att vända på vagnen när barnen självmant visar intresse för det är helt ok! Det är nog väldigt individuellt när detta sker - vissa barn vill ha tryggheten i att titta på mamma/pappa - andra studerar hellre saker runt omkring. Men vi måste också hjälpa barn med att välja bort viss stimulans, för att undvika stress.
Bra sagt "höstsjö" =0)
Barn är så väldigt olika... "hästsjö" - vilka är experterna? Men du skrev många bra saker man kan tänka på när man testar att vända sitsen.
Vi testar just nu att sitta framåtvänd och min son är 7 ½ mån. Han gillar det verkligen när vi går i affärer och kanske lite mindre när vi går ut och går i området eller i naturområden. Vi ska testa och se vad han tycker.
Johnna: Experterna är väl främst svenska barnpsykologer i detta fall! Har tyvärr inga namn i huvudet.