• Bullerbyn

Varför ljuger så många här på familjeliv?

Trots att inte många vet vem jag är så vet jag vem många är. Och jag blir chockad av hur de ljuger upp en version som inte stämmer mot verkligheten.

Är det lätt att ljuga bakom en datorskärm? Ja
    Är det lätt att ljuga på internet? Ja
    Är det lätt att ljuga i verkligheten? Ja

Men i verkligheten kan sanningen ofta komma fram, vilket inte alltid är säkert på internet. Vart har människor sin etik att sitta och ljuga på internet?

• Svar på tråden Varför ljuger så många här på familjeliv?
  • Michisen

Vad spelar det för roll?
    Jag tror inte på allt jag läser, var jag än läser det.
    Dessutom är sanningen subjektiv vad gäller hur folk uppfattar sig själva och vad de gör.

• Bullerbyn

Spelar ingen roll egentligen, visar bara hur enkelt det är att ljuga ihop en sanning som inte finns. Man kan därför inte "köpa-allt-med-huller-och-hår".

• Michisen
    Bullerbyn skrev 2010-05-05 09:27:00 följande:
    Spelar ingen roll egentligen, visar bara hur enkelt det är att ljuga ihop en sanning som inte finns. Man kan därför inte "köpa-allt-med-huller-och-hår".
    Nä, gör man det får man väl skylla sig själv.
    Det är ju liksom så internet fungerar, man drar till och lägger ifrån lite. Precis som man gör i verkliga livet med, där man inte heller berättar precis allting exakt så som det var och är.
  • Sencha

Berätta: vad är det för saker folk ljuger om?

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Jezamine
    Bullerbyn skrev 2010-05-05 09:27:00 följande:
    Talar du av egen erfarenhet?
    Avstängd tills vidare
  • Stårschan

Interssant fråga, på ett sätt. Man kan ju undra hur viktig sanningen egentligen är i ett diskussionsforum på nätet. Jag knäner ju ingen här (jo, en) och egentligen gör det mig inget om folk sitter och ljuger sig blåa om hur de har det hemma, vem som sade vad eller liknande. Om det gällde hårda fakta som exempelvis vilken tid ett TV-program börjar och jag hade tänkt se det, ja då blir jag förstås sur.

Kan det vara så att folk ibland överdriver för att framkalla reaktioner hos andra? Eller för att testa en teori? Eller för att de har en skev verklighetsuppfattning?

Det vore intressant att få veta vilken typ av lögner det är TS har reagerat på. Om det är förtal är det förstås illa, men så länge en lögn inte skadar så ser jag egentliegn inget problem med den. Inte här i alla fall. Man måste ju lära sig att sålla information, kolla sina källor och vara noga med vem man litar på.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Sencha
    Stårschan skrev 2010-05-05 10:02:41 följande:
    Interssant fråga, på ett sätt. Man kan ju undra hur viktig sanningen egentligen är i ett diskussionsforum på nätet. Jag knäner ju ingen här (jo, en) och egentligen gör det mig inget om folk sitter och ljuger sig blåa om hur de har det hemma, vem som sade vad eller liknande. Om det gällde hårda fakta som exempelvis vilken tid ett TV-program börjar och jag hade tänkt se det, ja då blir jag förstås sur. Kan det vara så att folk ibland överdriver för att framkalla reaktioner hos andra? Eller för att testa en teori? Eller för att de har en skev verklighetsuppfattning? Det vore intressant att få veta vilken typ av lögner det är TS har reagerat på. Om det är förtal är det förstås illa, men så länge en lögn inte skadar så ser jag egentliegn inget problem med den. Inte här i alla fall. Man måste ju lära sig att sålla information, kolla sina källor och vara noga med vem man litar på.

Jo, precis - och därför vill jag som sagt var gärna veta vad för saker TS avser.

Handlar det om vad som är OK att äta som gravid?
    Handlar det om forskningsrön kring kemikalier?
    Handlar det om deras barns utveckling?
    Eller om deras privata relationer och ekonomi?
    etc

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Michisen

Jag kan säga så här - om jag skulle känna igen någon här och vet att hon bor i grannhuset, har två barn och kör volvo fast hon här påstår att de bor i en flådig villa i Djursholm och kör Mercedes och har tre barn - jaha, och?

Vill hon ha ett alter ego som inte är riktigt hon för att hon känner för det, så varför inte?

För min del alltså. Jag blir inte upprörd över att hon ljuger, fast jag kanske skulle skicka ett privat meddelande till henne och fråga hur det kommer sig att hon känner för att sitta på FamiljeLiv och låtsas vara någon annan som hon egentligen inte är, typ.

Men jag skulle inte bli upprörd över det hela.

Och ännu mindre upprörd blir jag förstås om någon exempelvis skulle skriva: "Nej, nu går jag ut och rastar hunden!" fast jag ser att de inte gör det precis då.

• Bullerbyn

Jag har inte påstått att jag stör mig på deras lögner, jag bara undrar varför så många ljuger.

• Stårschan
    Bullerbyn skrev 2010-05-05 11:13:31 följande:
    Jag har inte påstått att jag stör mig på deras lögner, jag bara undrar varför så många ljuger.
    Om vad?
    I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
Svar på tråden Varför ljuger så många här på familjeliv?