• Ftur

HJÄLP! "Hyperaktiv" bebis - tips om sömn!

Hej!
    Vår bebis på 8 månader är oerhört aktiv. Alltid nyfiken, sitter inte stilla många sekunder i sträck, hamnar aldrig spontant i något som kan likna vila. På dagtid somnar han på egen hand i barnvagnen utomhus efter 5-20 minuters gnäll/småskrik. Man behöver inte gunga honom särskilt mycket då, utan bara låta honom ligga
    Men på kvällen när det är dags att sova är det OMÖJLIGT att få honom att somna i sin spjälsäng. De enda två sätten vi lyckas få honom att somna kvällstid är att antingen amma honom och lägga honom i spjälsängen, eller att jag lägger mig och sover tillsammans med honom på madrass på golvet.
    Han är dock oehört lättväckt, och den senaste tiden vaknar han varje gång man försöker lägga över honom i spjälsängen, och hela proceduren måste börja om. Den senaste veckan har jag blivit kvar hos honom varenda natt!
    När jag försöker få honom att sova i spjälsängen försöker han först resa sig upp en stund, och leka med mig. Eller så skriker han som besatt. Om jag går därifrån skriker han som om man satt kniven i honom, och när jag försökt vänta ut det 5-10 minuter så går det inte över. Det blir bara värre, och så är han förstörd som en liten chockskadad trasa när jag kommer in till honom igen... Så det där att låta honom ligga och skrika känns oerhört fel i hela mig.
    Jag är i stort behov av tips och råd!!!!!!!!!!!!

Rutiner:
    vaknar kl 7.30. Ammar
    Frukost 8.30
    Kort amning + förmiddagssömn 9.30 - 11.00
    mellanmål
    ca 12-12.30 Lunch
    kort amning + eftermiddagssömn ca 14.30 - 16.00
    Middag kl 18.00
    19.00 Bad och pyjamas
    ca 20.00 amning + läggdags

Tar gärna emot synpunkter på hela dagens rutiner. De är framför allt bebisen egenvalda tider, så som det vuxit fram under de gångna 8 månaderna. Men det är framför allt den sista punkten LÄGGDAGS som är ett problem.
    Vad ska vi göra???

PS: ett tillägg till det hela är att han INTE tar napp.

• Svar på tråden HJÄLP! "Hyperaktiv" bebis - tips om sömn!
  • La Lola

Det går över.
    De är så där i den åldern.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ftur

Hm... när kan man räkna med att det går över då..?
    Han har ju ALDRIG somnat i sin egen säng... Finns det inget sätt vi kan hjälpa honom med att lära sig det?

• La Lola
    Ftur skrev 2010-05-05 10:24:02 följande:
    Hm... när kan man räkna med att det går över då..? Han har ju ALDRIG somnat i sin egen säng... Finns det inget sätt vi kan hjälpa honom med att lära sig det?
    Det kan hålla i sig till de är runt 1 år.

Här samsover vi så det där med att sova i egen säng är inte min grej. Ser inte det viktiga med att kunna somna själv......
  • Ftur

Ok, tack.
    Finns det någon som inte samsover som har tips och råd om hur man kan trösta och få barnet att känna sig tryggt i sin egen säng?

• ModestyBlaze

Hej ,

Har du provat att ge lite extra Omega-3 i form av Eye-q?

Hjälper många "överaktiva" barn på många sätt.

• Badfantasten

Jag har kört 5 min metoden from 7 månaders ålder. Så det är dax att prova!
    Du verkar ha bra tider med mat + sömn. Efter bad + pyamas läggs barnet ner i sängen och stoppas om. Samma tid varje kväll. Vänligt men bestämt. I början ställer sig barnet direkt upp och skriker men du går ut från rummet och säger God natt. Vänta minutrarna som verkar SÅÅÅ Långa....(jag använde mp3....)
    Gå in igen, lägg ner barnet och säg God natt och gå ut igen. Kort vistelse i rummet och trösta inget. Första dagarna orkar de skrika länge och vill ha din uppmärksamhet. Vill ha " hjälp att somna", men tiden minskar ganska snart.
    Efter det har vi trygga tjejer som alltid somnar själv och vet om att sängen är trygg. Viktigt att genom detta visa att det inte är "farligt" att somna själv.
    Jag har aldrig velat el. kunnat samsova med barnen.
    Finns för och nackdelar och detta har fungerat perfekt för vår familj.{#lang_emotions_smile}

• La Lola

5 mm vid 8 mån är det sämsta man kan göra.....
    5 mm är iofs skitdåligt hursomhelst (om barnen inte har grava smönstörningar vilket Ts barn inte verkar ha) men som sagt, vid 8 mån ska man inte prova!

• Helene70
    Ftur skrev 2010-05-05 11:24:51 följande:
    Ok, tack.Finns det någon som inte samsover som har tips och råd om hur man kan trösta och få barnet att känna sig tryggt i sin egen säng?
    Våran lilla pojke har sovit i egen säng från det att han var 2 vecko. Ibland när han var runt 3 mån så knorrarde han när han skulle sova men då satt jag bredvid och höll honom i handen samtidigt som jag satte på hans speldosa. Jag tog inte upp honom om han gnällde(vilket dom gör när dom är övertrötta) eftersom jag inte ville ge honom signaler om att sängen är en farlig plats. Däremot så tog jag alltid upp och lugnade honom om han skrek och sedan lade jag tillbaka honom i sängen igen. Nu älskar han sin säng och somnar utan problam.

5mm har jag aldrig provat och skulle aldrig prova den eftersom jag anser att det är barnplågeri att låta en så liten ligga och skrika och skrika tills han somnar. Jag tror på en harmonisk insomning. 
Svar på tråden HJÄLP! "Hyperaktiv" bebis - tips om sömn!