HJÄLP! "Hyperaktiv" bebis - tips om sömn!
Hej!
Vår bebis på 8 månader är oerhört aktiv. Alltid nyfiken, sitter inte stilla många sekunder i sträck, hamnar aldrig spontant i något som kan likna vila. På dagtid somnar han på egen hand i barnvagnen utomhus efter 5-20 minuters gnäll/småskrik. Man behöver inte gunga honom särskilt mycket då, utan bara låta honom ligga
Men på kvällen när det är dags att sova är det OMÖJLIGT att få honom att somna i sin spjälsäng. De enda två sätten vi lyckas få honom att somna kvällstid är att antingen amma honom och lägga honom i spjälsängen, eller att jag lägger mig och sover tillsammans med honom på madrass på golvet.
Han är dock oehört lättväckt, och den senaste tiden vaknar han varje gång man försöker lägga över honom i spjälsängen, och hela proceduren måste börja om. Den senaste veckan har jag blivit kvar hos honom varenda natt!
När jag försöker få honom att sova i spjälsängen försöker han först resa sig upp en stund, och leka med mig. Eller så skriker han som besatt. Om jag går därifrån skriker han som om man satt kniven i honom, och när jag försökt vänta ut det 5-10 minuter så går det inte över. Det blir bara värre, och så är han förstörd som en liten chockskadad trasa när jag kommer in till honom igen... Så det där att låta honom ligga och skrika känns oerhört fel i hela mig.
Jag är i stort behov av tips och råd!!!!!!!!!!!!
Rutiner:
vaknar kl 7.30. Ammar
Frukost 8.30
Kort amning + förmiddagssömn 9.30 - 11.00
mellanmål
ca 12-12.30 Lunch
kort amning + eftermiddagssömn ca 14.30 - 16.00
Middag kl 18.00
19.00 Bad och pyjamas
ca 20.00 amning + läggdags
Tar gärna emot synpunkter på hela dagens rutiner. De är framför allt bebisen egenvalda tider, så som det vuxit fram under de gångna 8 månaderna. Men det är framför allt den sista punkten LÄGGDAGS som är ett problem.
Vad ska vi göra???
PS: ett tillägg till det hela är att han INTE tar napp.