• M o M

Samma kläder på tvillingar

Jag är nyfiken på varför så många vuxna klär sina tvillingar i samma outfit.

• Svar på tråden Samma kläder på tvillingar
  • anja1661

jag skulle inte göra det om jag hade tvillingar..jag menar, dem e ju ändå två olika individer. de gillar kanske inte samma saker, färger mm.

jag antar att dem gör det för att det ska vara gulligt.

• M o M

Jag är varken för eller emot. Undrar bara hur resonemanget är bland föräldrar till tvillingar.

• busmor

Jag vet en mamma som ofta klär sina båda pojkar i samma kläder och de är inte ens tvillingar. Visst kan det vara kul ibland, till fest eller så. Nu har jag visserligen en pojke och en flicka, men jag skulle inte sätta på dem lika kläder till vardags. Jag tro inte att det är bra för individutvecklingen. Dessutom så tycker jag att det ser lite löjligt ut.

• sqibb

Jag ä sjalv en tvilling och har tvilling pojkar. Mina förälder klädd oss likadant men olika färger, men min syster och jag älskade det, när vi blev tillräkligt gamalt fär att bestämma sjalv så klädd vi ibland likadana, ibland inte. Jag klär mina barn (3 pojkar) olika, men ibland (type fest) så klär jag dem allithoppa liknande men inte "exakt liknande" - type alla i jeans med samma type sjörta. Det är roligt ibland men annars är mina så olika att det känse konstigt att klär dem likadana. Fölåt min dålig stavning men jag är inte svensk. Jen

• Jojjann

Har tjej/kille tvillingar på drygt 2 månader och just nu får de på sig det som är rent så det blir ofta olika, men ibland är det gulligt när det råkar bli ganska matchande, t ex samma tröja i olika färger. De har fått ett antal matchande outfits av farmor men eftersom de är väldigt olika i storlek - killen mycket större än tjejen - kommer de nog aldrig ha dem samtidigt som hon hade tänkt.

Håller med sqibb att till vardags blir det oftast olika men ibland, vid speciella tillfällen tror jag att jag kommer försöka med matchande kläder, men nog aldrig exakt lika. När de blir lite större så tror jag att de får vara med och bestämma själva. Har just nu lite svårt att föreställa mig dem då men tiden går ju fort..

• Viran

Jag har alltid lika eller lika med olika färger på mina tjejer. Köper nästan bara olika färger numera, det är lättare för andra att hålla reda på vem som är vem då. Men visst jag har lika kläder till dem med... Självklart så kommer jag aldrig att tvinga dem att ha samma kläder men nu så tycker jag att det är gulligt!! Och mest praktiskt, vem skulle annars få den finaste????
    Tror inte att det påverkar tjejerna negativt så länge de är små, sen så gör de som de vill!!!

• LKH

Näe, inte har jag likadana kläder på mina. Men kanske är det lite "roligare" att förvirra omgivningen om man har två stycken som är lika som bär. Mina är inte ens syskonlika.

• LKH

ehh... bortsett från DIF-tröjorna då.

• Måndag

LKH: Ha, ha! Klart att de ska ha likadana lagtröjor ; )

Jag har tjej och kille och klär dem aldrig helt lika. Vi har fått mycket kläder som har varit likadana fast i olika färger. Om de är rena samtidigt kanske de får ha dem då, annars blir det något annat. INte så noga här med andra ord. Våra är, utöver att vara kille/tjej, helt olika så någon risk för ihopblandning finns inte.

I början fick de många uppsättningar som var likadana fast en blå och en rosa. Skittöntigt tyckte vi och lät killen använda de blå först eftersom han var lite större. Sedan fick tjejen ärva det blå och så slapp hon ha de rosa som gjorde att hon såg ut som en liten kulting. Nu verkar det ha gått hem i bekantskapskretsen att vi helst inte klär vår dotter (eller oss själva) i rosa.

• UWO BaraJag

Jag har faktiskt inget resonemang. Mer än att man har tvillingar.

Åtminstonde innebar mina tvillingbebisar att en tur på stan blev en fullständig mardröm om man stod och tittade, kände och valde bland kläder längre en tre minuter.
    Och till mitt försvar vill jag säga att jag har fått indikationer på att detta tvillingpar inte är det enda som beter sig på detta sätt. Jag har sett mången tvillingmammor med liksom något tomt.. uppgivet... håglöst i blicken.

Nåväl... resonemanget blev iaf att det var enklare att snabbt grabba två klädesplagg som hängde bredvid varandra.
    Och när man ändå hade två likadana klädesplagg var det enklare att grabba dessa två ur garderoben varje stressig morgon (kan också bero på att jag har stor beslutsångest).

Nu har tjejerna blivit så stora att mamma inte längre har något i deras garderob att göra (om det inte är för att lägga in tvättade kläder då).
    Ålder? 3,5 år -prinsessåldern mao. *dubbelsuck*

:D

Svar på tråden Samma kläder på tvillingar