• Margarit

Blödning efter cellprov

Jag har precis varit och tagit cellprov. Har aldrig haft några förändringar på det.

Idag så började jag blöda lite efter provet. Det kommer lite ännu, trots att det är tre timmar sen. Det har aldrig hänt innan, och jag blev lite orolig. Läkaren sa att jag har ägglossning och livmodertappen var känslig och det var därför det hände.

Känns olustigt eftersom det aldrig hänt innan.

Är det vanligt att man blöder efter cellprov?

• Svar på tråden Blödning efter cellprov
  • Margarit

Tack! Hur länge brukar det blöda? Det kommer inte så mycket men jag måste ha trosskydd.

(Blev ordentligt rädd för jag trodde att det var ett tecken på att nåt är jättefel. Läkaren försökte lugna mig, men lyckades inte helt. :P

• Margarit

^ Åh vad lättad jag blir. Känner mig nämligen lite öm också...

Tack!

• 071001

Hur tar ni erat cellprov som blöder? Min gyn tar bara en tops och torkar lite på en glasbit, känns ingenting.

• enlitenbitkaka
    071001 skrev 2010-05-05 12:04:36 följande:
    Hur tar ni erat cellprov som blöder? Min gyn tar bara en tops och torkar lite på en glasbit, känns ingenting.
    Alla är väl olika känsliga? För mig känns det som mensvärk precis när hon tar det och en stund efter. Blöder även lite som sagt. Någon hon också varnar för innan hon tar provet.
  • 071001

Ja jo, absolut olika smärtgränser, men det är ju en liten tops bara så det lät så märkligt. Tänker att det borde göra 10 ggr ondare att föra in en tampong tex, men det kanske ni inte avänder pga att det gör ont?
    Nåväl, det var bara en undran inte en anklagan på nåt vis.

• enlitenbitkaka
    071001 skrev 2010-05-05 12:14:10 följande:
    Ja jo, absolut olika smärtgränser, men det är ju en liten tops bara så det lät så märkligt. Tänker att det borde göra 10 ggr ondare att föra in en tampong tex, men det kanske ni inte avänder pga att det gör ont? Nåväl, det var bara en undran inte en anklagan på nåt vis.
    Tampongen är ju inte så långt upp...inte på mig iaf
  • Margarit

Förut så har de bara tagit med en liten tops och det har heller inte gjort ont. Den här gången så tog hon med en liten borste son hon förde in en bit och likson skrapade.

Gjorde helt klart mer ont än det brukar, och hon fick göra om den två gånger.

Blev lite paff över borsten, men hon sa att så går det till här. (Norge)

• 071001

Hm, kanske beror lite på vem som utför det då och hur varsamma de är. Mina gyn har alltid varit väldigt försiktiga låter det som.

Hoppas det blir bättre snart iaf ts och att provet inte visar nåt.

Svar på tråden Blödning efter cellprov