• Nektarin

Ska till Köpenhamn - vill ha tips på mysiga inredningsbutiker och aktiviteter för barn!

Vi kommer nog hålla oss i centrala Köpenhamn och inredningsälskare som jag är vill jag ha tips både på servärdheter och butiker, typ efter Ströget eller så? Danskarna är ju superduktiga på inredning så nåt borde ju finnas som är värt att droppa in på? Har även en 4-åring och självklart ska vi på Tivoli och kanske även parken Zoo men finns det något annat som kan vara kul att besöka?

• Svar på tråden Ska till Köpenhamn - vill ha tips på mysiga inredningsbutiker och aktiviteter för barn!
  • puggelito

En kul och lite annorlunda aktivitet kan vara att knalla upp i spiraltrappan på Vor frelsers kirke, där man har en superfin utsikt över stan. Christians havn är dessutom en mysig stadsdel där du säkert kan hitta inredningsbutiker. Har dock inte några direkta tips på det. Här hittar du lite info om spiran. Finns även en del tips om restauranger och fik på den sajten.

• Nektarin

Å tack! Bolighus har jag hört talas om, står en del om det i inredningsmagasinen.
    Christians Havn är inte samma som "Nyhavn" antar jag, den lilla hamnen mitt i stan? (Vi ska troligtvis bo på hotell vid den hamnen).
    Ska genast kolla in länken du skickade

• vackrastarflow

Bäst inredningsbutiker hittar man genom att gå på smågatorna runt Ströget. Det är bara till att strosa runt så dyker de upp lite här och var.

Exprimentariet är roligt för barn, men det finns även museum mer centralt som tex Guiness Rekord Museum, och Ripleys Believe it or not (som förvisso kan vara lite skrämmande för mindre barn). Akvariet är också fint, men ligger lite utanför centrum.

Det ligger en jättebra turistinformation mitt över Tivoli och Hovedbangården, rekommenderar att ni går dit och får tips

• evaoregon
    Nektarin skrev 2010-05-06 08:25:00 följande:
    Å tack! Bolighus har jag hört talas om, står en del om det i inredningsmagasinen. Christians Havn är inte samma som "Nyhavn" antar jag, den lilla hamnen mitt i stan? (Vi ska troligtvis bo på hotell vid den hamnen). Ska genast kolla in länken du skickade
    Nej, Christianshavn och Nyhavn är inte samma sak.  Christianshavn är en stadsdel i Köpenhamn.

Länk

en.wikipedia.org/wiki/Christianshavn
  • Nektarin

Ja, jag har ju varit i Köpenhamn tidigare för några år sen och Ströget är ju sååå mysigt och man skulle kunna spendera hur mkt tid och pengar där  som helst!
    Men vi har ju vår lilla 4-åring med oss också plus att maken är väl inte jätteroad av shoppingturer hela semestern, och inte jag heller för den delen...Men en dag kommer vi avsätta till det i alla fall.

Har googlat en del och fått upp lite om b la Bakken som också verkar vara ett trevligt nöjesfält som dessutom har gratis inträde, även Guiness Rekord-museet som verkar kul, och sedan blir det ngn båttur runt Köpenhamn cokså.
    Vi är bara där fre-mån så det är inte så många dagar det handlar om.
    Tack för alla svar och tar tacksamt emot fler tips

Svar på tråden Ska till Köpenhamn - vill ha tips på mysiga inredningsbutiker och aktiviteter för barn!