• Mari80

CTG och sammandragningar

Ni som har sammandragningar oavsett om de påverkat cervix eller inte, hur högt har de varit på CTG? Mina ligger på ca 30-40. Är i v 27+1. Är lite nyfiken ang detta värdet. Vad har ni för kunskaper och erfarenheter???
    Syns sammandragningar alltid på CTG eller bara om de är tillräckligt starka? När anser läkare att de är det i så fall?

• Svar på tråden CTG och sammandragningar
  • Marleen

mina har legat på ca 55-70 och de har inte påverkat.... va inladg för observation... men fick åka hem.

hade med ca 3-5 min mellan...

va i v32 då... nu e jag i v 38 o de e samma än utan att påverka...

• Cecese

Värdet på ctg-maskinen säger ingenting egentligen om hur starka värkarna är. Det värdet påverkas var på magen man sätter dosan, hur mycket/hårt man spänner bandet m.m.

Med andra barnet så visade ctg på 0 när jag hade värkar och var i förlossningsarbete... Det var först när det var krystvärkar som maskinen började reagera.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Kazeer

Jag fick också veta, precis som Cecese, att värdet som visas på CTG-maskinen inte säger något om hur starka värkarna är. I alla fall kan man inte jämföra sina egna värden med någon annans värden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • eliza34

Yttre registrering(dosa på magen) av värkarna ger egentligen bara infomation om när man har värkar vilket behöva för att kunna tolka registeringen av CTG. Man får oxå information om hur täta de är och hur långa men själva styrkan kan man inte utläsa då det beror på hur mycket underhudsfett man har, var dosan sitter, hur hårt den sitter mm.
    Vid tolkning av CTG bedöms hjärtljuden med avvseende på basalfrekvens, variabilitet, accelerationer(tillfällig uppgång i frekvens, ska finnas, bra tecken), deccelerationer(nedgång i frekvens)
    Deccelarationer finns i olika varianter( tidiga, sena, uniforma, variabla, okomplicerade, komplicerade, kombinerade) och för att kunna tolka dess innebörd behövs information hur de kommer i förhållande till värkar.

Svar på tråden CTG och sammandragningar