• miliasmamma

Auschwitz

Ni som varit till Auschwitz, tog ni er dit på egen hand eller bokade ni en gruppresa. Har ni några tips åt en som är väldigt sugen på att åka dit. Hur tar man sig dit, vart bo, guidade turer? Eller kanske rentav ta en bussresa ner, med vilka isåfall?

• Svar på tråden Auschwitz
  • Tecken

Vi åkte dit på egen hand, vi bilade ner. Vi bodde i Krakow.

Vi köpte guidad Auschwitz-tur på plats. Det finns på alla möjliga språk, t.o.m. svenska! Vi valde dock engelska, eftersom det var så lång tid innan svensk-turen skulle gå (den gick inte lika ofta som den engelska).

• miliasmamma

Hur långt är det att bila till Krakow? Fina vägar? Parkeringsmöjligheter i Krakow? Vad kostar (kostade) bensinen?

Hur stora är de guidade grupperna? Vad kostar de? Är det bättre att boka det på plats än hemma? Hämtar de upp vid hotellen, eller finns de på området?

Många frågor :)

• Tecken

Om jag minns rätt (var där förra året), så var det blandad "vägstandard" på vägen dit. Det var en stadskörning, en snutt finfin motorväg och så skrutt á la polsk landsväg. Polska (lands-)vägar är nog det värsta jag sett (i Europa, och då har jag bilat väldigt mycket i Östeuropa). Motorvägarna är avgiftsbelagda.

Bensinen kostade ungefär som hemma, kanske något öre längre per liter. Om du är supernyfiken på vad bensinen kostar, Googla. Jag gjorde det innan vi åkte. Hittade då någon väldigt informativ tysk sida, med bensinpriser i Europa.

Ingen aning om hur det är att parkera i Krakow. Vi parkerade bara på hotellet, sedan förflyttade vi oss till fots eller med taxi.

Vi åkte till Auschwitz och bokade turen där. Auschwitz har en jättefin hemsida, där kan du läsa mer om deras guidade turer. Det finns säkert bussturer dit, men då får du vända dig till turistbyrån.

• Tecken

Hur långt det är att bila till Krakow, beror ju på var man utgår ifrån. Här kan du planera din resa: www.viamichelin.com

• Aurora Borealis

Vi körde Europa runt och kom från andra hållet. Men vi bodde i Oswechim, eller vad det heter där Auschwitz ligger, på hotell Galicia. Superfint hotell där regeringschefer och liknande bor. Vi betalade 800 för dubbelrum med frukost och det vi åt i resturangen på kvällen innan (som sattes upp på rummet).
    Jag upplevde inte vägarna som dåliga men det kan ju vara olika.
    Där finns en jättestor parkering utanför där man kan parkera bil mot betsalning.
    Vi gick ingen guidad rundtur utan läste ur bladet och gick runt själv.

• frk Carlsson

Jag skulle satsa på att bo i Krakow, som ju sägs vara en fin stad, och sen ta tåget/köra  till Oswechim där Auswitzh som sagt ligger. Vi kom dit med tåget från nånstans (minns ej var) och hoppade bara av och frågade oss fram. Tog lokalbussen ut till Auswitchz och väl där löste sig allt på plats. Att gå med en grupp var ganska så bra eftersom det blev lite mer sturkturerat då. Jag hade nog behövt gå runt en sväng till på egen hand också för att verkligen kunna ta in det jag såg...eller ...det hade jag nog inte kunnat göra hursomhelst...

Ingen trevlig upplevelse, men bra att ha sett. H

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • Cattis40

Vi bodde i Krakow (flyg Ryanair Skavsta-Krakow) och tog tåget till Auschwitz, från tåget promenerade vi. Är nog det billigaste alternativet och fungerade väldigt bra. När vi skulle hem hoppade vi på en buss som stod utanför och som skulle till Krakow.

Svar på tråden Auschwitz