• eliza3

Brunare urin!

Har fått så brunfärgad urin sedan igår. Lämnade ett urinprov i måndags till MVC och det visade inga bakterier, men sedan igår har jag fått gå och kissa hela tiden och urinen är brunare än vanligt. Ringde förlossningen och frågade och de tyckte att jag skulle försöka dricka mer, att urinen är för koncentrerad. Har visserligen druckit och ätit mindre dom senaste dagarna pga ett magvirus men har ju börjat dricka som vanligt nu och urinen är fortfarande mörkare än vanligt. Kan det vara uvi iaf , är inte lika kissnödig idag dock.
     Är det någon annan som fått brunare urin i slutet av graviditeten och vad berodde det på?

Är i v.38.

• Svar på tråden Brunare urin!
  • Jaaanet

Vid UVI brukar urinen bli lite mer grumlig och ofta illaluktande. Är den mer åt det brunaktiga hållet, eller skulle du vilja säga att den är mer åt det mörkgula/orangea hållet? Om den är mer mörkgul/orange låter det som att den är väldigt koncentrerad och att du bör dricka mer, men om den är mer mot det bruna hållet tycker jag det låter som om den är blodtillblandad och då tycker jag absolut att du ska ta kontakt med vårdcentralen!

• DaxIgen

Har också haft mörkare urin nu på slutet. Tror det beror på att jag varit lös i magen, och därmed skulle behöva dricka mer. Jag har köpt resorb (vätskeersättning) och dricker det, samtidigt som jag försöker dricka mer vanligt vatten också. Det blir stundtals bättre, men så fort jag slarvar blir det koncentrerat igen.

• eliza3

Det är mer orangegult/brunt, inte alls grumligt och känner ingen speciell lukt. Det blir lite bättre när jag dricker mer men jag vågar inte dricka så mycket extra eftersom jag svullnar mer då. Ska lämna ett nytt urinprov idag. Tror inte att det är blodblandat, ser inte ut så iaf.
    Det kanske kan bli så i slutet, fast jag har inte haft så dom tidigare graviditeterna, ska prata med bm idag om det.

• eliza3

Nu har jag pratat med bm och hon tyckte att jag inte skulle bry mig om färgen på urinen så mycket, så länge jag inte har andra symtom. Den kan tydligen variera väldigt. Har man uvi så är inte mörkare urin något vanligt symtom utan mer molvärk och sammandragningar. Och det har jag inte haft. så hon tyckte att jag skulle avvakta och försöka tänka på nåt annat...   Man blir lätt lite hypokondrisk så här i slutet när man inte har så mycket annat att göra.
    Ska till min bm på måndag, om inte bebisen har kommit ut före det, och tar då med mig ett urinprov.

Vi får vänta vidare, snart kanske det händer nåt....

• DaxIgen

Vill du testa för urinvägsinfektion så finns det stickor man kan köpa på apoteket för att testa själv hemma. Kan vara skönt att göra så slipper du oroa dig tills på måndag!

• eliza3

Jo, jag vet, men dom litar jag inte ett dugg på, är själv farmaceut och jobbar på apotek. Rekommenderar dom inte!

Svar på tråden Brunare urin!