Vändningsförsök pga. säte
Måste bara fråga:
Om bebisen har fixerat sig med rumpan, kan man göra vändningsförsök ändå?
Måste bara fråga:
Om bebisen har fixerat sig med rumpan, kan man göra vändningsförsök ändå?
tror inte det
Vet inte riktigt vad du menar med "fixerat sig", men om de sitter i säte kan man göra ett vändningsförsök. Jag gjorde det i vecka 38 (eller var det 37..?)
det gick inte, min dotter vände tillbaka av sig själv.
Samma morgon som jag fick kejsarsnitt kollades jag med ett ultraljud för att se om ev bebben skulle ha rullat runt av sig själv, men icke.
De KAN snurra runt, ända in i det sista. Även om det är svårt när det är trångt på slutet.
KAn de fixera sig med rumpan...det visste jag inte
Jo men de kan väl fixera sig med rumpan eller är jag helt ute och cyklar? Jag är ingen expert så jag kan ha fel. Men om rumpan har sjunkit lååååångt ner i bäckenet kan man göra ett vändningsförsök ändå? Gör man ALLTID vändningsförsök vid sätesbjudning?
jag har oxå fått för mig att bebisen kan fixera sig med rumpan.
jag var inne på ul igår för att titta om våran bebis hade vänt sig (det hade hon) men hade hon inte det skulle dom försöka vända på henne (är i v 37)
Jag går in i v.32 imorrn så det är ingen panik ännu, jag hade mest bara funderingar.
Jag var på TUL måndags och då låg bebisen med sätet nedåt och var hos BM idag och då låg bebisen med sätet nedåt idag med.
Och då kan inte jag låta bli att tänka på sätesförlossningar, vändningsförsök osv.
Men för mig är det ju lååångt kvar så den hinner säkert vända sig.
Jag har inte heller någon aning faktiskt!? Min kille satt iaf med rumpan neråt, men jag tror inte han satt fast om man säger så Eftersom det var nära förlossningen så satt han iaf stadigt och kunde inte ta sig runt själv... De tvingar ingen till vändning p.g.a. säte med anledning av att det medför vissa risker att försöka vända barnet. Man får ta ställning som förälder (tror de sa att det lyckas i 40% av fallen) och vill man inte försöka vända så får man ett planerat kejsarsnitt istället om man är förstföderska.
Om du menar vart vi gjorde vändningen så var det på SÖS... De vänder isf barnet först från v. 37-38 tror jag det var för annars finns risken att de vänder tillbaka och det är ju inte så kul! Då har din lille ju tid på sig att vända sig tillrätta Vid planerat snitt så gör de det ca 1 v innan BF sa de till oss för att inte risken ska finnas att den lilla kommer ut naturligt om man väntar för länge...
Jag har väl mest bara lite funderingar, detta är mitt andra barn som föddes med akutKS och jag vill verkligen inte ha ett KS denna gång men jag behöver ju inte "stressa" upp mig förrens om en månad eller så och skulle nu min lill* vara fortfarande i säte så får jag ta för och nackdelar då med läkaren.
Som tur är så föder jag i Skövde och där är de visst experter på sätesförlossningar!
Alltså mitt första barn föddes med akutKS...
Absolut, det förstår jag...men som sagt, den lille ju gott om tid att vända på sig så det går säkert bra! Lycka till med allt och om det blir vändning så kan det ju vara skönt att veta iaf att det faktiskt kan lyckas
Jag är ju typ förstföderska så Jag hoppas hoppas hoppas att min lill* vänder på sig innan dess annars får jag ta det då men man kan ju inte låta bli att fundera.