• Anonym (ONT)

Sjukskrivning och arbetslös

Det är så att jag har väldigt kraftig foglossning och har svårt att gå, stå, stitta förlänge osv. Vilket begränsar kraftig dom arbeten jag kan söka, min läkare vill sjukskriva mig på heltid och jag undrar om någon vet hur försäkringskassan ser på detta.
    Kommer dom tycka att jag skall fortsätta söka jobb och få a-kassa?? eller beviljar dom min sjukskrivning?? Någon som har erfarenhet???

• Svar på tråden Sjukskrivning och arbetslös
  • anja1661

men om du blir sjukskriven så får du väl inga pengar eller??
    så är det för mig iallafall...jag studerar och min läkare vill sjukskriva mig pga högt blodtryck och konstant huvudvärk...men jag nekar då jag inte har råd att gå utan pengar...

ring försäkringskassan och fråga, man kan vara anonym om man vill...

• Anonym (ONT)

Har man inte samma sgi som man har när man är föräldraledig?? annars så har jag inte råd att vara sjukskriven, men jag kommer att bli nekad a-kassa om jag tackar nej till jobb. Får kolla upp det där.

• Svengelsk

Om du är arbetssökande och registrerade på arbetsförmedlingen så borde din SGI vara skyddad. Om du blir sjukskriven så har du alltså rätt till sjukpenning. 

Om FK godkänner din sjukskrivning är en annan sak men har egentligen itne att göra med att du är arbetssökande just nu. Bedömer en läkare att du inte är förmögen att utföra din huvudsakliga syssla (jobba/söka jobb) så borde FK bevilja dig sjukpenning.
    Om du inte har någon SGI blir det däremot som anja1661 skriver, man får ingen ersättning alls.
    Föräldrapenningen baseras på SGI, men för den gäller lite andra regler, tex finns ett lägsta belopp som alla har rätt till. Det finns inte för sjukskrivna.