• Anonym (ONT)

Sjukskrivning och arbetslös

Det är så att jag har väldigt kraftig foglossning och har svårt att gå, stå, stitta förlänge osv. Vilket begränsar kraftig dom arbeten jag kan söka, min läkare vill sjukskriva mig på heltid och jag undrar om någon vet hur försäkringskassan ser på detta.
    Kommer dom tycka att jag skall fortsätta söka jobb och få a-kassa?? eller beviljar dom min sjukskrivning?? Någon som har erfarenhet???

• Svar på tråden Sjukskrivning och arbetslös
  • anja1661

men om du blir sjukskriven så får du väl inga pengar eller??
    så är det för mig iallafall...jag studerar och min läkare vill sjukskriva mig pga högt blodtryck och konstant huvudvärk...men jag nekar då jag inte har råd att gå utan pengar...

ring försäkringskassan och fråga, man kan vara anonym om man vill...

• Anonym (ONT)

Har man inte samma sgi som man har när man är föräldraledig?? annars så har jag inte råd att vara sjukskriven, men jag kommer att bli nekad a-kassa om jag tackar nej till jobb. Får kolla upp det där.

• Svengelsk

Om du är arbetssökande och registrerade på arbetsförmedlingen så borde din SGI vara skyddad. Om du blir sjukskriven så har du alltså rätt till sjukpenning. 

Om FK godkänner din sjukskrivning är en annan sak men har egentligen itne att göra med att du är arbetssökande just nu. Bedömer en läkare att du inte är förmögen att utföra din huvudsakliga syssla (jobba/söka jobb) så borde FK bevilja dig sjukpenning.
    Om du inte har någon SGI blir det däremot som anja1661 skriver, man får ingen ersättning alls.
    Föräldrapenningen baseras på SGI, men för den gäller lite andra regler, tex finns ett lägsta belopp som alla har rätt till. Det finns inte för sjukskrivna.
    anja1661: om jag var i din sits skulle jag ta emot en sjukskrivning av läkaren, men inte skicka in till FK (för att begära ersättning som du ju ändå inte kommer få) - för skulle dina symptom innebära att du inte kan ta alla poäng så kan du visa för CSN att du varit sjukskriven. Om du fattar vad jag menar.
  • Svengelsk

tillägg:

om du är sjukskriven och får sjukpenning så har du itne rätt till a-kassa - eftersom då är du inte arbetssökande (utan sjukskriven). därmed behöver kan du tacka nej till jobb/låta bli att söka jobb.
  • Anonym (ONT)

Tack så mycket för svar! Jag skall ändå ringa f-kassan i morgon för att dubbel kolla allt men nu har jag lite mer kött på bena.

• saknaden

pröva chatta med fk. Det var suveränt gick snabbt och man fick svar på all frågor snabbt. Inte kopplad hit och dit och ingen som kan svara. Det gjorde jag. Fungerade kanon.

• mia567
    anja1661 skrev 2010-05-05 19:54:37 följande:
    men om du blir sjukskriven så får du väl inga pengar eller?? så är det för mig iallafall...jag studerar och min läkare vill sjukskriva mig pga högt blodtryck och konstant huvudvärk...men jag nekar då jag inte har råd att gå utan pengar... ring försäkringskassan och fråga, man kan vara anonym om man vill...
    Är du säker pa det?
    En bekant blev sjukskriven när hon pluggade, inte gravidrelaterat iof men sjukskrivning som sjukskriving. Hon fick da CSN ända, men behövde inte betala tillbaka det csn hon fatt under sjukskrivningstiden.
  • Helena m Adrian Nov 02

Jag väntar på besked i precis samma sits. Dock så har jag hållit ett öga på arbetsmarknaden och skickat in nån ansökan lite då o då i väntan på besked.. Om fk nekar mig ersättning tänker jag iskallt fylla i mina akssekort i efterhand och skicka in.. Är jag mao inte sjuk så har jag ju varit arbetslös under väntetiden..

Skulle jag få en intervju under den tid det tar för mig att få besked så får jag väl deala med den sisten då isåfall.. har rätt svårt att tro dock att nån vill anställa mig med tio veckor kvar till förlossningen...

• Anonym (ONT)
    Helena m Adrian Nov 02 skrev 2010-05-06 15:22:13 följande:
    Jag väntar på besked i precis samma sits. Dock så har jag hållit ett öga på arbetsmarknaden och skickat in nån ansökan lite då o då i väntan på besked.. Om fk nekar mig ersättning tänker jag iskallt fylla i mina akssekort i efterhand och skicka in.. Är jag mao inte sjuk så har jag ju varit arbetslös under väntetiden.. Skulle jag få en intervju under den tid det tar för mig att få besked så får jag väl deala med den sisten då isåfall.. har rätt svårt att tro dock att nån vill anställa mig med tio veckor kvar till förlossningen...
    Du får gärna skriva och berätta vad f-kassan tog för beslut.
  • With a devilish smile
    mia567 skrev 2010-05-06 15:05:31 följande:
    Är du säker pa det? En bekant blev sjukskriven när hon pluggade, inte gravidrelaterat iof men sjukskrivning som sjukskriving. Hon fick da CSN ända, men behövde inte betala tillbaka det csn hon fatt under sjukskrivningstiden.
    Jag har varit sjukskriven under en period pga graviditetsbesvär och jag behöver inte betala tillbaka det jag fått från CSN under den tiden .
    Vet en som är är gravid o arbetslös men inte arbetssökande vad jag fattat det som utan går hemma utan inkomst hon säger att hon kommer få ersättning vid sjukskrivning från FK .
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • anja1661
     anja1661: om jag var i din sits skulle jag ta emot en sjukskrivning av läkaren, men inte skicka in till FK (för att begära ersättning som du ju ändå inte kommer få) - för skulle dina symptom innebära att du inte kan ta alla poäng så kan du visa för CSN att du varit sjukskriven. Om du fattar vad jag menar.
    jo men just nu vill jag kämpa på terminen ut...sen får jag se hur det blir i höst...kan ajg inte göra delkursen då så får jag kanske kolla med csn och så då...
  • With a devilish smile
    anja1661 skrev 2010-05-07 20:48:38 följande:
    jo men just nu vill jag kämpa på terminen ut...sen får jag se hur det blir i höst...kan ajg inte göra delkursen då så får jag kanske kolla med csn och så då...
    Så länge FK godkänner din sjukskrivning får du pengar från CSN i vanlig ordning trots att du är sjukskriven och blir inte återbetalningskyldig på för dom veckorna . 
    Ängla 081028 & Lillebror BF 100704
  • Helena m Adrian Nov 02

Idag tog all min ork slut tror jag..

Fick ett samtal från FK ang min sjukskrivning.. Att sjukintyget bara riktade in sig mot den praktikplats jag fått och att jag borde ha stått kvar som arbetssökande och fått a-kassa fortfarande.. bara det att när jag berättade för min handläggare att jag fått sjukskrivningen så avanmälde han mig helt å hållet, vilket han inte skulle ha gjort.. (sen vet jag inte om det är mitt ansvar eller hans dvs vems felet är??)

Så som det ser ut nu kommer jag inte få nån ersättning alls :( och såklart har det tagit dom 4 veckor att komma fram till detta.. Och fyra veckor utan pengar är ganska mycket pengar.. :( Blir så trött och ledsen på allt sånt här tjafs.. Inte nog med att man ska ha ont och inte kunna gå nånstans eller göra nått och sova superdåligt, man ska bli utan pengar oxå..

Efter ett par samtal och många minuter i telefonkö har jag kommit fram till att det finns en möjlighet att handläggaren kan återaktivera mig bakåt i tiden ev.. Eller så måste jag få tag på läkaren och få ett intyg som säger att jag inte kan stå till arbetsmarknaden alls (vilket fortfarande kan bli svårt att få igenom hos FK?)

Suck suck suck....

Tänkte ni kanske ville veta hur det gick...

• Svengelsk
    Helena m Adrian Nov 02 skrev 2010-05-21 18:07:22 följande:
    Idag tog all min ork slut tror jag.. Fick ett samtal från FK ang min sjukskrivning.. Att sjukintyget bara riktade in sig mot den praktikplats jag fått och att jag borde ha stått kvar som arbetssökande och fått a-kassa fortfarande.. bara det att när jag berättade för min handläggare att jag fått sjukskrivningen så avanmälde han mig helt å hållet, vilket han inte skulle ha gjort.. (sen vet jag inte om det är mitt ansvar eller hans dvs vems felet är??) Så som det ser ut nu kommer jag inte få nån ersättning alls :( och såklart har det tagit dom 4 veckor att komma fram till detta.. Och fyra veckor utan pengar är ganska mycket pengar.. :( Blir så trött och ledsen på allt sånt här tjafs.. Inte nog med att man ska ha ont och inte kunna gå nånstans eller göra nått och sova superdåligt, man ska bli utan pengar oxå.. Efter ett par samtal och många minuter i telefonkö har jag kommit fram till att det finns en möjlighet att handläggaren kan återaktivera mig bakåt i tiden ev.. Eller så måste jag få tag på läkaren och få ett intyg som säger att jag inte kan stå till arbetsmarknaden alls (vilket fortfarande kan bli svårt att få igenom hos FK?) Suck suck suck.... Tänkte ni kanske ville veta hur det gick...
    försök samla kraft under helgen och kontakta din handläggare igen så att han återaktiverar dig. det är inte bra alls att inte vara registerad ngnstans - då kan du nämligen få problem med att få ut sjukpenning i framtiden samt att din Fp kan skrivas ner!
    lycka till!
Svar på tråden Sjukskrivning och arbetslös