• sasssyy

Min katt biter mig

Precis som rubriken lyder.. han biter mig.. jag undrar lite varför för det är inte i ilska liksom.

Vi hämtade honom förra året i mars från ett katthem där han bott tillsammans med sin bror och en annan katt (hos en farbror) i nästan 1,5 år. Det tog inte många dagar innan han blev väldigt kelen mot oss och han ÄLSKAR att ligga i knät och bli kliad på magen... fast mest av min sambo. Jag är den som är mer hemma och det är egentligen mer "min" katt men husse är bara bäst i världen... anar att det har att göra med att husse sitter i rullstol och katten är fruktansvärt lat ha ha ha ...

MEN så när han gosar med mig så får han ibland för sig att bita mig.. inte hårt utan han liksom bara markerar med tänderna.. i början ryckte jag till för jag visste ju inte vad han tänkte göra.. och då blev han ofta lite skamsen och rusade iväg, in under soffan eller sängen... numera håller jag kvar handen och han släpper direkt utan att bita till ordentligt... ibland tar han tag med framtassarna om handen för att liksom "hålla fast" den och biter till...

varför gör han så.. jag är rädd att jag kanske gör honom illa när jag kliar honom, för han föredrar helt klart när husse killar på magen, men jag "duger" när inte husse är här liksom *S* Han har ALDRIG nafsat husse, inte ens varit i närheten...så därför undrar jag lite

• Svar på tråden Min katt biter mig
  • Birgitta2

Du gör inte illa honom - men många katter får liksom nog efter en stunds kelande. En av våra två katter är så. Vi kan kela en bra stund och till slut sätter han tänderna i handen. Ibland reser han sig och går, ibland ligger han kvar men då får man inte kela med honom.

Jag vet inte vad som händer i katten, men det är tydligen inte ovanligt med de här kärleksbetten.

• sasssyy

har uppfattat det som att det är någon slags kärleksbett också.. oftast fortsätter han ju att spinna efteråt och jag får fortsätta att klappa honom..men kanske inte på magen.. det är ju lite "husses område" (och jag förstår honom för husse har verkligen magiska händer hihihi)

Jag är ju egentligen inte kattmänniska alls utan katten blev en "kompromiss" för att jag så gärna ville ha ett djur (hund) men att det inte riktigt fanns tid och utrymme för det (nöjer mig inte med en liten en)...

Tycker att min katt är extremt "mammig" och påhängsen jämfört med andra katter jag känner.. men det är emot MIG inte husse.. när jag inte är hemma så ser inte husse katten, då ligger han o sover någonstans, men så fort jag kommer hem ska han upp i husses knä och kela och sen hänger han efter mig vart än jag ska gå och om jag stänger dörren för att duscha eller gå på dass sitter han utanför och skriiiiiker... lämnar jag dörren öppen när jag duschar så sitter han utanför och glor...jag svär jag känner ögonen bränner genom duschdrapperiet *S*

Och som nu.. då har han knött in sig bakom mig i soffan så jag sitter på yttersta kanten, och då sover han o snarkar gott...

Är detta vanligt eller är det något som fd katthemskatter ägnar sig åt?? Är ju glad att han är glad i mig men han är liiiite väl  mycket ibland..ha ha..

Han får ju gå ute på vårat lantställe.. något han ALDRIG gjort förrän han kom till oss.. men han kommer när man ropar.. springande som en gasell från skogen eller granntomten, väldigt praktiskt

• Myra88

det är helt normalt... min ena kisse (som btw också är världens mammigaste) brukar komma och lägga sig med mig i sängen för att bli gosad med och naffsar ibland till när han tycker att jag ska ägna mer tid till honom. Hade en annan katt när jag var yngre som bet tilll när det räckte med gosande för henne. Och ingen av dem var/är fd. katthemskatter

mina katter förljer med mig överallt hemma; ligger jag i sängen gör de också det, är jag på toa går de på toa, äter jag så vill de äta och går jag hemifrån vill åtminstone den ena hemskt gärna förlja med och när jag kommer hem väntar de på mig vid dörren. Detta gör de inte med min kille alls. Beror på att det är jag som spenderar dagarna med dem och inte han, helt enkelt.

• FH Mamma
    Myra88 skrev 2010-05-05 16:02:37 följande:
    det är helt normalt... min ena kisse (som btw också är världens mammigaste) brukar komma och lägga sig med mig i sängen för att bli gosad med och naffsar ibland till när han tycker att jag ska ägna mer tid till honom. Hade en annan katt när jag var yngre som bet tilll när det räckte med gosande för henne. Och ingen av dem var/är fd. katthemskatter mina katter förljer med mig överallt hemma; ligger jag i sängen gör de också det, är jag på toa går de på toa, äter jag så vill de äta och går jag hemifrån vill åtminstone den ena hemskt gärna förlja med och när jag kommer hem väntar de på mig vid dörren. Detta gör de inte med min kille alls. Beror på att det är jag som spenderar dagarna med dem och inte han, helt enkelt.
    jag har oxå ett plåster som följer mig överallt..
  • vackrastarflow

Min katt busar så med mig också, och det kommer ofta efter en stunds kelande eller sömn. Jag tycker det ser ut som när katter busar ihop, min katt kan dessutom bli lite hårdhänt (men slutar när jag säger nej, och hon gör det bara på mig). En rolig sak hon gör är att hon sparkar med baktassarna som en kanin

Tror din katt beter sig heeeelt normalt.

• Gith

Vi har en kastrerad hankatt som får vara både inne o ute. Han är väldigt kelen o kelar sig på alla men han biter både kärleksbett o hårt o stridslystet när man klappar honom. Sen när man ska gå så flyger han på benen o biter på samma sätt. Vi har ett kundflöde här o han kan göra något barn illa. Vad är det med honom? Gith

• jenkson

Såg att det är en gammal tråd men jag har läst att när dom biter och tar tag med framtassarna plus sparkar med baktassarna kan dom känna sig hotade. Det kan vara för att katten inte vill kela mera. Den springer oftast iväg och tvättar sig för att lugna ner sig. Våran katt gör så. Hon myser bara någon minut om hon inte själv kommer och lägger sig i knät. Dom kan också bita så för att dom har en låg trygghetskänsla.

Svar på tråden Min katt biter mig