Hej!
Ja, när Victoria var liten och vi gick igenom allt så sökte jag med ljus och lykta efter folk som varit med om det men det är svårt att hitta och få nån att svara! =)
Vi låg inne i tre veckor, blev utskrivna i mitten av juli. Infektionen försvann ganska fort men dom upptäckte ett pyttelitet förkylningsvirus och vågade inte operera pga av det så det blev lite extra väntan. Operationen gick jättebra och hon var på benen dagen efter med samma energi som vanligt. Dock hade hon ont i magen såklart men det var väntat. Läkarna trodde aldrig att anfallen berodde på shunten, det är jag och min sambo (barnens pappa) som trott det så vi får helt enkelt vänta och se om det kommer tillbaka. Brukar gå ungefär två månader mellan dom och än har hon inte fått nåt. Håller tummarna! =)
Vad tråkigt att den första shunten inte fungerade som den skulle! Man blir ju så rädd att det ska hända nåt! Är alltid extra nervöst eftersom man vet att den går till hjärnan. Skönt att den dom la andra gången fungerar! Läste någonstans att 4 av 20 får operera om sin shunt en gång i livet så förhoppningsvis har både ni och vi gjort bort det nu och slipper mer krångel! ;)
Victoria var lite efter i utvecklingen, just det första som att hålla upp huvudet när det var så tugnt (tror hon va sex månader när hon orkade lyfta upp huvudet själv när hon låg på mage). Sen rulla gjorde hon aldrig, kröp inte heller. Hon satt när hon var runt 7-8 månader tror jag.. Och gick när hon var 1 år och 2 månader okorr. Så hon var ganska tidig med att gå och läkarna blev chockade när vi var på återbesök! (Hennes bror som just nu är 1 år och 1 månad verkar inte ha några som helst planer på att börja gå, haha. Och han är ju helt frisk!) Så det är ju väldigt olika, ni ska inte oroa er för det kommer! Och eftersom han fått operera två gånger har ju han "missat" mycket tid, Vickans shunt fungerade ju tills nu.
Jag vet faktiskt inte vad hon har i huvudomfång.. Kollade i hennes BVC-bok och sista jag skrev upp var hon åtta månader och då hade hon 44,6 iaf. Om du går in på min sida har du en länk till min blogg och där finns bilder om du är nyfiken på hur hon ser ut idag. =)
Ja, det är alltid kul att dela med sig och lyssna på andras erfarenheter så jag blev lika glad som dig när jag såg att det fanns en tråd! =)
MVH
Linda