• MiniMys

    ska börja processen - nervös

    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-name:"Normal\,paper normal"; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


    Hej,


    Jag och min sambo (blivande man) funderar på adoption eftersom jag sannolikt inte kan få barn. Han har ett barn sen tidigare som bor hos oss varannan vecka. Idag ska vi på ett första möte på familjrätten för att göra en intresseanmälan till föräldrautbildningen. Tyvärr så har vi fått en handläggare som min sambo haft kontakt med tidigare då hans fd. försökte flytta med deras gemensamma barn till en annan stad. Han har inte speciellt goda erfarenheter av denna handläggare då han upplevde att hon inte tyckte om honom och att hon tog mammans parti. Dessa samtal finns inte i någon journal eller liknande eftersom de var frivilliga samarbetssamtal. Nu är jag jättenervös för hur det kan påverka våra möjligheter att få adoptera. Vi vet ju inte vem som i framtiden kommer att göra en medgivandeutredning men det är denna handläggare som har utbildningen i alla fall och det känns ju inte bra att ha ett dålig ingångsvärde.


    Är det någon som vet något om hur mycket detta kan påverka?

  • Svar på tråden ska börja processen - nervös
  • en glad

    Säkert ingenting. Den som har föräldrautbildning brukar aldrig göra medgivandeutredning - så betr det viktigaste så blir det den annan handläggare!

  • M2003

    I vår kommun har hemutredarna också hand om familjer som har problem. De har också hand om utplacering av barn som far illa etc.

    Ni får väl se om det blir samma utredare för er adoption som maken varit i kontakt med tidigare.
    Hoppas hon/han i så fall är professionell så ni i så fall inte behöver börja på minus.

  • MiniMys

    Det visade sig att mina farhågor var helt ogrundade. Hon var jättetrevlig och det kändes jättebra. Vi fick plats på kurs i september också, så vi är glada.

  • M2003
    MiniMys skrev 2010-05-06 08:28:08 följande:
    Det visade sig att mina farhågor var helt ogrundade. Hon var jättetrevlig och det kändes jättebra. Vi fick plats på kurs i september också, så vi är glada.
    Så skönt!
    Lycka till med utredningen och hela processen. Vilket land kommer ni att satsa på?
  • MiniMys

    Vi har inte bestämt oss för land ännu. Spontant har vi mest tänkt på Polen men det är en svår fråga och man vet ju inte vad som hinner hända tills det är dags att välja, det tar ju lång tid innan man kommer så långt. Vi ska kolla igenom olika alternativ i helgen och se till att anmäla oss till en organisation i alla fall, sen får vi nog vänta lite innan vi tar nästa.

  • M2003
    MiniMys skrev 2010-05-07 08:27:55 följande:
    Vi har inte bestämt oss för land ännu. Spontant har vi mest tänkt på Polen men det är en svår fråga och man vet ju inte vad som hinner hända tills det är dags att välja, det tar ju lång tid innan man kommer så långt. Vi ska kolla igenom olika alternativ i helgen och se till att anmäla oss till en organisation i alla fall, sen får vi nog vänta lite innan vi tar nästa.
    Bra tänkt! Anmäl er som sökande gärna till ett par organisationer, även om det kostar en del, kanske det kan göra beroende på hur gamla ni är att ni kanske hinner med att adoptera ett syskon om ni skulle vilja det senare.
Svar på tråden ska börja processen - nervös