• angber07

Förskola i Vistaberg någon?

Hej,

Är det någon som har sitt/sina barn på förskola i Vistaberg/Huddinge och är ni isf nöjda{#lang_emotions_smile}?

• Svar på tråden Förskola i Vistaberg någon?
  • Tessa76

Jag (eller egenligen min dotter: 2,5 år) står på kö för plats i augusti. När jag pratat med handläggarna låter det dystert... iaf om man vill ha i närheten. Dock verkar det finnas platser i Flemmingsberg med omnejd.. :(

• angber07

Jaha ok, det lät ju inte så roligt! Vi står också i kö tills mitten på augusti med vår son för vi har köpt ett parhus där... Kommer dock få en liten till i augusti så om han inte får plats så får han vara hemma med oss fram tills dess att det blir en ledig plats. Känns inte som om jag vill sätta honom på något annat dagis i Flemingsberg innan för att sen byta igen . Han får sluta på sitt dagis i Enskede i juni{#lang_emotions_embarassed}  Vilket dagis har ni sökt? Vi har bara sökt till Vistabergs förskola så då blir det väl ännu svårare antar jag!?

• Mellisen

Hejsan!!
    Jag har mina barn på Vistabergs förskola. Vi har varit med sen förskolan byggdes 2008 och är toppennöjda

Ella MELINA 2007-02-03 MÅNS Love 2008-05-19
  • angber07

Va kul att höra att ni är nöjda och att det verkar vara en bra förskolaGlad! Vi har bara sökt Vistaberg, men har nu fått plats från den 1 september på Hageby Allé förskola som är en provisorisk nystartad förskola i baracker brevid Vistaskolan. Känns inte som de har den roligaste lekgården, men det är samma föreståndare som på Vistaberg så förmodligen har de samma tänk och pedagogik iaf!? Vi har iaf tackat ja så länge och sonen kommer att gå 15 tim/v när jag är föräldraledig...Det ligger ju i området vilket är bra, men vi får hoppas att vi får en plats så snart som möjligt på Vistabergs förskola istället. Hageby Allé ska tydligen flytta till Glömsta förskola under 2011 och det kan ju bli jobbigt med så många flyttarSkäms 

• Mellisen

Håller med dej om att Hageby Allé kanske inte har den roligaste utemiljön, men man förutsätter ju att de gör det bästa av de möjligheter de har. Man kan ju också ha förståelse för att dom inte anlägger väärsta gården, om förskolan snart ska flytta till permanenta lokaler.
    Om ni trivs är det inte säkert att ni vill byta förskola sen. Avstånden mellan förskolorna i Vista-området (Glömsta, Hageby, Vista, Vistaberg, Furuhöjden) är så korta, och har barnen väl rotat sig, borde man tänka ett varv till sen om man blir erbjuden plats.
    Vistaberg va inte vårt förstahandsval (blev erbjuden vårt förstahandsval vista efter ett år) men eftersom vi är nöjda och barnen stortrivs, går vi en extrasväng varje morgon för att lämna dom där

Ella MELINA 2007-02-03 MÅNS Love 2008-05-19
  • shine

Hej!
    Tänkte kolla om det gick att liva upp denna tråd. Vi ska flytta till Vistaberg i slutet av augusti och ska söka dagisplats.  Så jag ställer samma fråga som TS:
    Är det någon som har sitt/sina barn på förskola i Vistaberg/Huddinge och är ni isf nöjda{#lang_emotions_smile}?

• Tessa76

Hej, vår numera 4-åriga tjej (se inlägg för1,5 år sen av mig i tråden ovan), går på Vistabergs Förskola. Vi  är jättenöjda.
    Innan gick vi på Hageby allé förskola och var också väldigt nöjda. Tyvärr blev den förskolan omgjord från att vara kommunal till privat och alla barn och pedagoger bytte förskola (det var då vi hamnade på vistabergs förskola istället).  Jag vet inte hur Hageby allé förskola är idag, men har inte hört att någon klagat..

De har precis byggt ut Glömsta Förskola med 5 nya avdelningar, så nu har den förskolan 10 avdelningar (!!). Mkt av personalen är ny och många av de barn som skolas in där är minstingarna som inte har syskonförtur. Många vistabergsbarn kommer att hamna där eftersom det fortfarande finns lediga platser.  Glömsta förskola ser jättefint ut men tyvärr ligger det lite för långt bort, och lite långt åt "fel" håll om man ska med buss/pendeltåg in mot stan.

Det ÄR tyvärr väldigt svårt att få plats på förskolorna i Vistaberg, grupperna är knögfulla som det är och inflyttning sker hela tiden.. En del av problemen löser de med utbyggnaden av Glömsta förskola, men som sagt var så tror jag inte rikigt på den eftersom den ligger så "avigt" till..

• shine

Tack Tessa76 för lägesbeskrivningen. Nu blir jag riktigt orolig. Vi har ingen bil i dagsläget och det var en bit att gå om vi får en plats på Glömsta förskola. Jag håller tummarna att vi får en plats närmare.

Svar på tråden Förskola i Vistaberg någon?