• Selma1966

    Moskva nästa

    Hej alla,

    På måndag åker vi till Moskva för vår tid i domstolen Ja, det går att adoptera därifrån även om man stoppat barnbesked från Moskva. Lång historia. Men vi kände till just den pojken, med just den diagnosen och då löste det sig.

    Nu hoppas jag allt går bra så vi får hämta vår son 10 dagar senare. Förhoppningsvis kommer vi hem i början av juni! Pirrar i magen. Har vi missat något? Har vi förberett allt vi behöver? Vad har vi glömt? {#lang_emotions_surprised} 

  • Svar på tråden Moskva nästa
  • Fru U

    Grattis. Det måste vara en underbar känsla


    Svaren bor i hjärtat
  • Selma1966

    Tack allihop. Det känns verkligen toppen.

    Men jag blir lite nervös när jag ser alla frågor vi fått av AC i förväg, som de brukar kunna ställa i rätten. Inget konstigt antar jag... men vad svarar man på frågan om hur mycket ett barn kostar i månaden i Sverige? Hur ska jag kunna veta det, detta är mitt första barn... {#lang_emotions_laughing} Dessutom beror det väl på hur mycket man VILL lägga ut. Man kan ju spendera precis hur mycket som helst... om pengarna finns... och efter alla års väntan och all sorg innan dess så skulle jag tro att vår lilla prins kan bli precis hur bortskämd som helst! Men, men vi får väl chansa. Om alla vänner har råd med både ett och tre barn så borde väl vi fixa det med skulle jag tro.

  • Manchester

    Grattis! Härligt känsla att vara så nära! Domstolen löser sig säkert. Jag har förstått på andra som fått barn från Ryssland att det är rätt mycket spel för gallerierna i hela processen. Man har visst en massa konstiga intervjuer. Många får träffa en rysk psykolog och göra läkarundersökning på plats i landet, men det är liksom bara formalia, typ psykologbesök på fem minuter där den adoptionssökande får svara på frågan "Mår du bra?" och sedan är det klart. Som jag har förstått det är internationell adoption rätt ifrågasatt i Ryssland och därför vill myndigheterna kunna visa hur noga de kontrollerar alla sökande. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som fått nej i domstolen!

  • Selma1966

    Hej alla,

    Tack för gratulationerna! Vi är hemma igen sedan 30/5. Intensivt - både roligt och stressigt sista veckorna. Tiden i Moskva var hektiskt blandat med mycket väntan. Domstolen gick bra. Vi försökte berätta så mycket som möjligt själva så det inte skulle bli så många frågor. Slutade med att domaren avbröt oss och började fråga. Bl a varför vi ville adoptera en invalid när vi  kunde få ett friskt barn...  Hrmfff... Vi ville ju ha honom! Det handlade inte om hans diagnos för oss. Men nu är vi i alla fall hemma. Första veckan hemma var riktigt, riktigt jobbig. Både för honom och oss. Det är verkligen en stor omställning. Jag var så väl förberedd jag bara kunde bli. Hade läst massor av böcker... men sedan när man står där med en levande liten kille med egna synpunkter blir det liksom annorlunda... Men det känns riktigt bra nu. Det är en go, rar och tuff liten son vi fått! Det känns verkligen toppen.

    Önskar alla andra lycka till - och er som redan kommit längre... god fortsättning...

    Skarpe: jag har besvarat ditt brev nu. Det tog lite tid eftersom vi var borta 3 veckor och sedan vi kom hem har vi varit så upptagna med annat som ni kan förstå.

    Nu ser jag fram emot en intensiv och spännande sommar.

    /Maria

  • cica maca

    Åh,vad underbart att läsa!Blir så rörd!
     Välkomna hem med lille gosse! Lycka till med allt !!!Glad

Svar på tråden Moskva nästa