• Snöa

Checka in bilbarnstol? Kostnad?

Hej!

Ska till UK i sommar, hyra bila och tänkte ta med bilbarnstolen ( inte babyskydd utan nästa modell) för att spara lite pengar. Rätt dyrt att hyra dessa. Har försökt komma fram till SAS i två dagar för att fråga vad det kostar, då det verkar som det endast är gratis att checka in babyskydd för barn under 1 år.
    Någon som vet? Måste man säga till SAS i förväg?

Hälsningar Snöa

• Svar på tråden Checka in bilbarnstol? Kostnad?
  • Tow2Mater

Jag är i samma situation, och reglerna verkar luddiga.

Det verkar ju inte rimligt att man får ta med sig en bilstol istället för en barnvagn, om paraplyvagnar som man behöver på flygplatserna bara kan tas med som enda handbagage, då barnet inte får ha något handbagage... suck.....

Hoppas någon annan vet.

Från "Fråga Eva" på SAS hemsida:

"När du reser med spädbarn, som ännu inte fyllt 2 år, har du rätt att ta med en sittvagn / barnvagn utan extra kostnad. En vagn till ett barn över 2 år räknas in i bagagevikten. Vagnar skickas som incheckat bagage och kan inte användas på flygplatsen."

"Du kan frakta en bilbarnstol som handbagage om måtten på bilbarnstolen tillåter det, annars checkas den in med övrigt bagage och räknas in i din totala bagagevikt. Om du reser med barn och vill ta med en bilbarnstol till barnet istället för en barnvagn kan bilbarnstolen få ersätta barnvagnen och därmed tas med utan extra kostnad."

"Om du vill ta med dig endera ett babyskydd, babylift eller paraplyvagn i flygplanet när du reser med en baby måste det hålla sig inom mått och viktgränsen för handbagage. Du får då inte ta med något mer handbagage. "

"Ditt spädbarn får checka in 10 kg eget bagage. Däremot får spädbarnet inte ta med något handbagage. Om ni reser till och från USA får ditt spädbarn checka in en egen väska som väger max 23 kg."

• Snöa

Hej,

Ja det är verkligen luddigt och helt OMÖJLIGT att komma fram till SAS per telefon..
    Om jag ska tolka texten ovan så får vi ta med bilbarnstolen till vårt barn, men då hon är över 2år så kommer det att räknas med i vår totala bagagevikt. Stolen väger ju inte så mycket med är stor. Vi tar nog inte med någon barnvagn, möjligtvis en paraplyvagn fram till grinden som det brukar gå att göra.

//Snöa

• Londonvibes

Är barnet över två år så räknas vikten på bilbarnstolen in i den totala bagagevikten. Är det under två år får man välja mellan att ta med en bilbarnsto eller vagn utan extra kostnad. Mitt  barn är under två år och de har faktiskt aldrig vägt vare sig vagnen eller bilbarnstolen och jag har checkat in bägge. Man måste ju ta dem till specialbagage så har sluppit slänga upp de på vågen vid incheckningen.

SAS är det enda flygbolag jag flygit med som säger att man ska inkludera bilbarnstolen i den totala bagagevikten, andra flygbolag tillåter barnutrustning att fraktas utan kostnad (ja förutom Ryan Air då där man betalar för bilbarnstol).

Jag kan ju även tillägga att vår bilstol gått sönder flera gånger när vi flygit (Britax hi-way) så packa in den ordentligt med bubbelplast etc.

Svar på tråden Checka in bilbarnstol? Kostnad?