• Stormorsan

Någon som har lägenhet med VLU?

Jag har efter lång kötid äntligen fått lägenhet i det bostadsområde jag ville.

Jag var och tittade på lägenheten för några månader sedan och allt såg fräscht och välskött ut. Lägenheten var redan besiktigad av hyresvärden.

Nu i måndags fick jag nycklar och tillträde till lägenheten och åkte dit för att kolla så att allt är OK med städning osv. Själva inflyttningen sker nu på lördag.

På parketten i vardagsrummet är det en stor svart fuktskada. Jag ringde hyresvärden och påpekade skadan och ville ha ombesiktning. Förvaltaren lovade åka upp och titta men sa att pga VLU så åtgärdar som inte sådana skador om det bara handlar om missfärgning. Är det däremot fukt kvar så skulle skadan åtgärdas.

Skall man verkligen behöva acceptera detta?
    Vill gärna ha lite input från andra som har VLU.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-25 09:49
    Bättre sent än aldrig.

Det tog tid att få hem förvaltaren men efter hans besök lovades att en golvläggare skulle byta ytskiktet just vid skadan. Sedan glömde han väl bort det en tid, efter påstötning blev jag uppringd av en golvläggare.

Golvläggaren bröt upp några brädor, konstaterade att vattenskadan var djupare än ytskiktet och HELA golvet måste bytas ut.

Jag fick en kväll på mig att tömma rummet, dagen efter hade jag ett nytt golv.

Detta utan VLU dvs ingen kostnad för mig ;-
    )

• Svar på tråden Någon som har lägenhet med VLU?
  • MissLaila

Lägenheten ska väl alltid vara fräsch.. Eller?
    Nu vet jag ju inte hur vilkoren med sånt är...

• La Lola

"Valfritt Lägenhets Underhåll"

vilket innebär?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pethrelitan

Vi har en lägenhet med VLU och när det gäller golv så sköter vi det underhållet själv så länge det inte är fuktskador. Men jag vet också att om det är en stor missfärgning som den tidigare hyresgästen skapat så skall hon/han själva fixa det, dvs. slipa eller lägga nytt golv. Det skall finnas med i besiktningsprotokollet som återgärder av tidigare hyresgäst. Så är det hos oss.

Lycka är att acceptera saker som de är
  • Stormorsan

Tack för ditt svar. Precis så tänker jag också. Jag har ännu inte fått besked om hur det blir. Om de säger att de inte kommer att åtgärda tänker jag be honom kontrollera via protokollen om skadan fanns redan när förra hyresgäster flyttade in. 

Fanns den inte där då är det ju solklart vem som orsakat den.

• sophiie

Vi har oxkså VLU. Är det en fuktskada får de ju ordna detta men är det pga parkettens ålder och normalt slitage så kommer de inte göra något. Det är själva grejen med VLU, att ni bestämmer om ni vill göra lägenheten i topp form eller  inte..
    Själva ska vi flytta i helgen, fick lägenheten besiktigat under veckan, det finns märken efter möbler. Slitage på tapeter mm mm. Men det är inget som noterades, eller rättare sagt något vi får betala. Hon sa att lägenheten är gammal så då är det så...

Du  har ju nästintill godkänt lägenheten när du har varit där på visningen och sedan tackat ja. MEN du ska begära att få besiktningsprotokollet!!!

• Stormorsan

Men det är ju inte som att köpa hus och att man har undersökningsplikt.

När man är på lägenhetsvisning så är ju lägenheten fullt möblerad, det kan ju inte vara rimligt att man ska behöva lyfta på mattor och plocka ner tavlor för att se eventuella skador som är dolda.

• Pethrelitan

Jag anser personligen inte att en stor svart fläck på golvet är normalt slitage, det vet jag även att vår hyresvärd inte skulle godkänna.

Lycka är att acceptera saker som de är
  • sophiie
    Stormorsan skrev 2010-05-07 08:42:01 följande:
    Men det är ju inte som att köpa hus och att man har undersökningsplikt. När man är på lägenhetsvisning så är ju lägenheten fullt möblerad, det kan ju inte vara rimligt att man ska behöva lyfta på mattor och plocka ner tavlor för att se eventuella skador som är dolda.
    Så klart det inte är undersökningsplikt :) Men ser man då synliga fel kan man påpeka dessa INNAN man skriver på kontraktet.

Beställ besiktningsprotokollet nu, det gjorde vi i förrgår fick det idag. På protokollet står det att vi har bara 8 dagar på att anmäla fel som inte sågs vid besiktningen. Och vi fick tillgång till vår lägenhet den 1 maj. Så det är på håret att vi kan rapportera in felen vi har hittat...

Men det är lite olika från bostadsbolag och bostadsbolag..

Är det en stor fläck på golvet och golvet har många år på nacken kan man godkänna detta som normalt slitage.. men som sagt olika från bolag till bolag
  • Stormorsan

Jag har inte flyttat in ännu. Fick tillträde den 3:e maj och anmälde felet den 4:e.

Förvaltaren har inte hört av sig ännu och jag sökte honom på telefontiden i förmiddags men då var han på möte. Jag talade med hyreskontoristen och hon lovade att framföra att jag ringt och att jag väntar på besked.

Jag mailade honom också för en stund sedan.

De har säkert slutat för idag så jag får söka honom igen på måndag igen. {#lang_emotions_frown}

Svar på tråden Någon som har lägenhet med VLU?