• Anonym (Ledsen)

Det känns så tugnt...

Just nu tycker jag att saker och ting känns väldigt tugnt mellan mig och min sambo. Jag älskar honom över allt annat och vill absolut inte lämna honom eller något liknande, men det känns som om vi glider ifrån varandra. Vi mår båda två psykiskt dåligt, innan har det mest varit jag som varit riktigt illa men min sambo har ändå hållt sig stark och stöttat mig. Men nu det senaste året har min sjukdom blivit för tung för honom och han verkar ha gått in i en depression, detta är något jag har svårt att hantera. Det känns som om han stänger in sig lite i sig själv och har svårt att öppna sig, vilket gör det ännu svårare för mig att förstå hur han mår. Jag har svårt att hantera att han mår dåligt samtidigt som jag själv mår jättedåligt, det känns inte som om det finns så mycket jag kan göra för att stötta honom utan mest bara tala om saker som är viktiga för ens välmående som han kan försöka tänka på men han upplever det som om jag tjatar på honom om att göra saker då. Han har ingen som helst ork att ta tag i någonting, och han känns inte lika närvarande längre.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, kanske ha tips på hur man kan göra för att ändå väcka upp känslorna lite trots att allt är tugnt? Hur man kan rå om varandra när den fysiska närheten är ett problem p.g.a. OCD? Jag har ett sådant dåligt samvete p.g.a. min sjukdom, jag kan inte ta hand om honom, kan inte ge honom det han förtjänar och det är mitt fel att min glada livsnjutare blivit en deppig pessimist som inte orkar något längre.

• Svar på tråden Det känns så tugnt...
  • Danbala

Ta er ut ert hem ibland - gå på promenad, sitt på en bänk i en park lite - kom bort från omgivningen?

Har ni eller någon av er hjälp utifrån, terapeut- eller psykologhjälp, typ? Det låter som om det skulle kunna vara värt det om ni båda har det besvärligt i er själva också? Om ingen av er mår bra kan det ju vara svårt att orka själv förbättra relationen. Misstänker jag, i alla fall.

• Anonym (Ledsen)

Jo, självklart är det så att det blir väldigt tufft att orka engaera sig och ta tag i själva relationen när var och en har så mycket som de själva bär på. Vi försöker gå ut på promenader ibland, men det är svårt att få det att fungera då jag har svårt att lämna hemmet och min sambo sover så oerhört mycket och liksom inte har energin att göra nåt med mig.

Min pojkvän har psykologkontakt, jag har haft kontakt med flera olika men de har inte tillräckliga resurser för att klara av att ge mig det stöd jag behöver så för tillfället är jag lämnad ensam.

Svar på tråden Det känns så tugnt...