• Nelly08

Hur länge ska man amma var tredje timme i början?

Hur länge ska man amma var tredje timme i början?

• Svar på tråden Hur länge ska man amma var tredje timme i början?
  • Anatha

De brukar säga tills barnet släpper bröstet eller somnar. Själv har jag så jävla ont att jag tvingade mig själv att sitta i 15-20 minuter mer klarade jag inte innan mjölken ran till.

• Marlene

Om barnet går upp i vikt, pinkar och mår bra behöver man inte hålla koll på hur länge det går mellan amningarna, men att amma var tredje timme är ganska sällan med en nyfödd.

• Akrobaten

Oj det där är ju jätteolika. Min dotter är 11 dagar och ammar med ca 2-3 timmars mellanrum på dagen och från ca 19 på kvällen vill hon äta varje timma till midnatt ungefär. Sen sover hon i ca 4-5 timmar, äter och sover ett par timmar till, äter och om jag har tur sover till ca 10. Och detta kommer ju ändras, det har varit såhär nu i några dagar men är inte säkert att hon kommer ha det mönstret imorgon! Min son var väldigt ombytlig. Och att tänka på, de första dagarna äter de ju mer eller mindre konstant för att få upp mjölkprod, jobbigt men nödvändigt tyvärr.

`´`´~ Theodor 060722 ~`´`´ `´`´ ~ Cornelia 100425 ~ `´`´
  • Cocco

Jag tror det är minst var tredje timme de första typ 2 veckorna. men som marlene sa är det ganska sällan för en nyfödd

• Hyppolite

Ingen gång alls, bebisar och mjölkproduktion mår bäst av att ammas varje timme. 3 timmar emellan är för sällan.

På natten så brukar det däremot kunna gå 3 timmar.

• 0joanna0

Jag ammar fortfarande var tredje timma på dagarna och ibland oftare. Min lillskrutta är 3,5 månad. I början ammade jag varje timma dygnet runt i några veckor. Det var kanske lite jobbigt men mycket bra för mjölkproduktionen! Det är så oerhört olika, lite senare kunde min lilla sova 8 timmar i sträck och då skulle jag inte enligt BVC väcka henne förutsatt att hon inte var sjuk och gick upp i vikt.

• Nelly08

Jag ammar var tredje fjärde timme ibland oftare men hon sommnar så lätt.ibland kan hon sova i 4h jag har svårt med att väcka henne och gör jag det så äter hon i 10 min sen somnar hon om. Fast jag har jätte mycket mjölk. Är det okej eller ska jag väcka henne oftare?

• Dr Mupp

Att amma var tredje timme är sällan, för en nyfödd är det nästan alltid för sällan.

• MalinEddie

Jag ammade var tredje timme dygnet runt i 6 månader. Lillkillen valde detta själv. Han var väldigt effektiv tror jag för han ammade 10 minuter var tredje timme och var nöjd med det. Storasyster ville amma eller ha flaskan mycket oftare. Hon delammades. Barn är olika och jag tycker de ska få amma när de vill när de är små. En del trivs med att amma var tredje timme, andra vill amma varje timme. Tycker du verkligen var tredje timme är ofta?

• Apmor2

Jag har ammat mina två barn var tredje timme från början, dom åt i ca 15/30 min per tutte åt ggn och dom har varit mätta o nöjda o vuxit alldeles jätte bra och sjuksköterskorna på bvc har hållt med om att sättet va alldeles utmärkt!!

Svar på tråden Hur länge ska man amma var tredje timme i början?