• LillaMe

Måla staket och altan? Hur?

Hej!

Jag gick bananas med högtryckstvätten på staket och altanen. Den var typ jättemörk innan och nu ser man träet igen men det ser inte så snyggt ut... Jag tänkte måla staketet runt altanen vitt och nu undrar jag om man måste olja först eller hur gör man? Är det bara köra på med vit utomhusmålarfärg? Jag vill ju överraska sambon med att måla det fint så jag kan inte fråga honom.

Och altangolvet, har ni några tips på vad man kan göra där? Det ser riktigt skitit ut nu fast jag kört med högtryckstvätten och fick bort typ ett lager med skit. Man ser ju som sagt träet nu men hur går jag vidare? Vill helst slippa slipa.

• Svar på tråden Måla staket och altan? Hur?
  • Anatha

Har du kört med högtryckstvätten har du förstörst mycket och behöver slipa innan du göra något mer. Man ruggar tydligen upp träfibrerna om man gär så och så får man sämre livslängd.

Du ska inte olja innan du målar. Slipa först allt och olja där du inte ska måla och måla där du ska måla. Kolla dock upp vad det är för trä du hade från början så det inte är behandlat på något särskilt sätt.

• LillaMe

Verkar som att jag har tagit mig vatten över huvudet...

Jag tror att det är tryckimpregnerat virke som de förra ägarna inte har gjort så mycket med mer än oljat någon gång skulle jag tro.

• Anatha
    wattis skrev 2010-05-05 16:42:48 följande:
    Verkar som att jag har tagit mig vatten över huvudet... Jag tror att det är tryckimpregnerat virke som de förra ägarna inte har gjort så mycket med mer än oljat någon gång skulle jag tro.
    Sådant virke ska du då fortsätta att olja. Är det redan oljat är det nog inte så bra att måla uppepå men om du först slipar ska det nog gå bra. Tar du hand om trät på rätt sätt nu även om det blir en del jobb så har du igen det i och med att du får hållbarhet.

Jag fick nyss reda på det där med att man förstör om man högtryckstvättar men det vore bra om någon annan också kom in i tråden för jag har bara hört det och är inte säker.
  • LillaMe

Vad för slags färg ska man använda då? Måste nog iväg till cramo och hyra någon hejdundrandes slipmaskin nu :)

Jag försökte få bort skiten med borste och tralltvätt men det gick inte. Det var bara högtryckstvätten som fungerade...

• Anatha
    wattis skrev 2010-05-05 16:54:32 följande:
    Vad för slags färg ska man använda då? Måste nog iväg till cramo och hyra någon hejdundrandes slipmaskin nu :) Jag försökte få bort skiten med borste och tralltvätt men det gick inte. Det var bara högtryckstvätten som fungerade...
    Vilken färg du ska ha hjälper de dig med där de säljer färg. Jag tror inte du behöver slipa så mycket att du behöver hyra en maskin. Använd en sådant där skaft man använder när man rollar det finns tillbehör till dem där man fäster sandpapper så kan du borsta trallen med det så att säga.

När du sen oljar om det är mycket är det lättast att använda en gammal skurmopp.
Svar på tråden Måla staket och altan? Hur?