• Mammatilltretroll

CSN fråga - krav på studieresultat för att få pengar?

Jag har funderingar på att börja plugga och har några CSN frågor som jag hoppas kunna få svar på:

Måste man ha viss närvaro eller bli godkänd i kurserna man läser för att få CSN pengarna man ansökt om?

Hur många terminer har man rätt till att ta studielån och bidrag på heltid?
    Och är det olika kvoter för komvux och högskola?
    Typ 3 år högskola och 2 år komvux?
    Eller är det sammanlagt 5 år och så får man välja om man läser 7 år komvux och 0 högskola eller 7 år högskola och 0 komvux?

Jättetacksam för svar på mina säkert larviga frågor ;)

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden CSN fråga - krav på studieresultat för att få pengar?
  • sasssyy

Antalet terminer du har rätt till står p¨CSNs hemsida.. ang närvaro beror det på om du går gymnasie/komvuxutbildning eller högskoleutbildning..

Går du på högskola/universitet så finns det inget krav på närvaro från CSNs sida däremot måste du klara dina poäng, du får släpa efter 25% av poängen tror jag men för din egen skull bör du klara alla poäng för det är ett helvete att ha släptentor.

Närvarokrav har du däremot på univesitetet på vissa kurser och vissa moment.

svar på sånna här frågor får du lättast om du kollar på csns hemsida istället för att fråga här för du kommer garanterat få massor av olika svar från folk som säger sig veta.

Du har olika kvoter som du uttrycker dig

Till gymnasiekompetens
    www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/langsta-tid

OM du inte har gymnasieutbildning sedan tidigare får du studiemedel max 120 veckor tex kan du se på den sidan.

FÖr sk eftergymnasiala utbildningar (högskola) är maxantalet 240 veckor.

• Anova
    Hur många terminer har man rätt till att ta studielån och bidrag på heltid?

Har du inte grundskola kan du upp till 100 veckor (men då krävs det att du ligger på en nivå som motsvarar mellanstadiet.
    Har du inte gymansiet kan du få studiemedel i 120 veckor.
    Har du läst gymansiet har du 80 veckor

På högskolenivå har du 240 veckor.

Och är det olika kvoter för komvux och högskola?
    Typ 3 år högskola och 2 år komvux?
    Eller är det sammanlagt 5 år och så får man välja om man läser 7 år komvux och 0 högskola eller 7 år högskola och 0 komvux?

Det är tre potter.
    En för de som inte har grundskola.
    En för de som vill läsa på gymansienivå
    En för dem som vill läsa på eftergymansial-/högskolenivå

Så har du gymansiet kan du max läsa 2 år på komvux och 6 år på högskola. (tre år på komvux om du inte har komvux)
Svar på tråden CSN fråga - krav på studieresultat för att få pengar?