• Plärtan

Potträna 13-månaders?

Jag har en liten kille på 13 månader. Jag undrar om det är möjligt att börja med potta redan? För det verkar som han kan kontrollera kissandet lite...
    Varje morgon när jag själv går på toaletten sitter han framför mig på golvet utan blöja, och så brukar jag säga "ska vi kissa, ksssss" och då kissar han typ 90% av alla gånger! Första gångerna trodde jag bara det var slumpen, men nu har det blivit mer regelbundet.

Innan han bajsar brukar han peka ner mot sin blöja, och om jag frågar "var kommer bajset" pekar han också ner på blöjan.

Så, till min fråga. Någon som har börjat vid denna åldern att bli av med blöjan? Någon som lyckats? =) Vill även ha tips på någon bekväm potta, för den vi har vill han absolut inte sitta på. Det är en vanlig, liten potta från Ica, han verkar sitta ganska obekvämt på den.

Kul om någon vill dela med sig av sina erfarenhet!

• Svar på tråden Potträna 13-månaders?
  • Mamma och son

Jag har pottat min pojk sen han var ca 5,5 månad nu 11 månader.
    Det fungerar utmärkt egentligen men ta det som en lek så att det blir något roligt.

Jag tycker att babybjörns lilla potta är väldigt bra för den är skön att sitta på då de når ner med fötterna samtidigt som de kan åka runt med den och leka.

• CallGirl

Vi började med potta vid 7 månader. Hen var lite äldre än ditt barn när vi körde mer seriös "potträning" och vid 18 månader var hen torr. Låt ditt barn gå utan blöja hemma och erbjud potta lite då och då

• Sveavita

Det är vl klart att ni kan börja potträna nu! Missa inte det här gyllene tillfället - han är ju intresserad och dessutom ser du själv att han kan kontrollera kissandet och förstår och signalerar när han är bajsnödig. Passa på och uppmuntra det innan han tappar intresset!

• Minli

Jag började introducera pottan då lillan var 7 mån. Fungerar hur bra som helst. Hellre tidigt än sent, för om barnet blir "bekvämt" av sig så kan det vara svårt att få det intresserat av pottan. Är de yngre så lär de sig att det blir rutin och en naturlig del av dagen. Lycka till!

• Sveavita

mm, precis - hellre tidigt än sent - tycker jag också! Men det sjuka är - i de flesta böcker om barn står det att det är nästan tvärtom - hellre sent än för tidigt, att man ska liksom vänta på några tecken på mognad, och det är ok att vänta tills barnet är 3 år säger de, för det är så svårt och komplicerat att kontrollera de där musklerna... - vad fick de detta ifrån?? Det blir ju helt missvisande, föräldrar går och väntar på några tecken och barnet går och vänjer sig mer och mer vid att ha blöjan!...

• CallGirl
    Sveavita skrev 2010-05-07 14:10:46 följande:
    mm, precis - hellre tidigt än sent - tycker jag också! Men det sjuka är - i de flesta böcker om barn står det att det är nästan tvärtom - hellre sent än för tidigt, att man ska liksom vänta på några tecken på mognad, och det är ok att vänta tills barnet är 3 år säger de, för det är så svårt och komplicerat att kontrollera de där musklerna... - vad fick de detta ifrån?? Det blir ju helt missvisande, föräldrar går och väntar på några tecken och barnet går och vänjer sig mer och mer vid att ha blöjan!...
    Det är en gammal myt som är seglivad. Den senaste forskningen visar att barn kan kontrollera sig från ett par månader sålder.
Svar på tråden Potträna 13-månaders?