• Cherry Cupcake

Hur länge håller en öppnad flaska vin i kylen?

Jag har en öppnad flaska vitt vin i kylen, med skruvkork. Hur länge kan den tänkas vara drickbar?

• Svar på tråden Hur länge håller en öppnad flaska vin i kylen?
  • puss

tre dar max.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    MissLaila skrev 2010-05-05 18:55:01 följande:
    Jag brukar dicka efter en vecka.. =p Jag blir inte dålig av det.. Haha!
    oj det var länge.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Tecken

Den håller ett tag. Men du kanske menar: "Hur länge är den drickbar, avseende smaken?". Då skulle jag säga nån dag, max.

• Cherry Cupcake

jaja då är det bara att hälla ut den då.. trodde den kunde hålla ett par veckor :P

• Bluemint

Systembolagets hemsida:

" Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt."

• Tecken
    Bluemint skrev 2010-05-05 18:59:09 följande:
    Systembolagets hemsida:" Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt."
    Men det är skillnad på att bli dåligt och smaka illa. Ett vin som står "bortåt en vecka" kanske är drickbart, men hur gott är det?
  • Bluemint
    Tecken skrev 2010-05-05 19:01:35 följande:
    Men det är skillnad på att bli dåligt och smaka illa. Ett vin som står "bortåt en vecka" kanske är drickbart, men hur gott är det?
    Inte alls lika gott, men drickbart och det var det jag svarade på =)
  • Ord blind

Jag tycker ärligt talat de flesta viner klarar närmare en vecka i kylen med kork utan att bli dåliga i smaken. Smaken förändras något men inte jättemycket. Har vinet blivit dåligt i kylen på två dagar var det redan dåligt innan flaskan öppnades troligtvis. Men det är min erfarenhet efter 10 år som servitris och pratat med diverse vinförsäljare på vinprovningar.

?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
Svar på tråden Hur länge håller en öppnad flaska vin i kylen?