• underverket 06

    Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?

    Som sagt ni om är 40 eller äldre och fått barn på naturlig väg, hur många månader tog det för er att bli gravida? Chansen att bli gravid ligger ju på runt 5% varje månad vid 40 års åldern har jag läst, så då måste det ju i genomsnitt ta mer än 1 år för oss i 40- års åldern att bli gravida. Samtidigt läser man ju om folk här på FL i 40- års ålderb som blir gravida efter kanske 6- 7 månader, så en del lyckas ju rätt snabbt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 16:24
    Det låter ju lovande att många blivit gravida så snabbt ändå.Själv "orkar" vi inte vänta längre. Vi har försökt 9 mån nu o vi har 2 frytsta ägg sedan våra IVF försök, så det blir att ta ett av de äggen nu snart. Glömde skriva att jag har en son på 1,5 år som blivit till genom IVF. Jag skulle säkert bli gravid på naturlig väg tids nog, men det kanske dröjer 1 år till om jag har otur, så vi försöker snabba på processen med FET istället,

  • Svar på tråden Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • Alisanna

    Nu har jag ju inte lyckats få barn efter 40 - än! Men jag har i alla fall lyckats bli gravid på naturlig väg. Första graviditeten blev på tredje försöket då jag var 40 år och 9 mån. Den varade i 13 veckor innan det blev missfall. Andra gången tog det på andra försöket, men blev missfall i v. 6. Nu är vi inne på tredje försöket efter senaste missfallet och om en vecka vet vi om det tagit sig....hoppas! Som sagt, inte så svårt att bli gravid efter 40, men om det kommer att leda till att vi får vår bebis vet jag inte än.

    Jag fick 4 barn när jag var i åldern 20-28 år. Då blev jag gravid på första försöket med alla utom med nummer två som kom till på andra försöket. Och jag har inte haft några missfall förrän nu när jag passerat 40.

    Lycka till!

  • Pimpinellan

    Alla vänner och bekanta har lyckats utom vi-trots att de flesta började efter 40 och jag när jag var 37.
    Kompis: första barnet 5 försök-kom när hon var 41,andra barnet tog minst 2,5 år-kom när hon var nästan 45
    Svägerska: första barnet 7 försök-kom när hon var i princip 41,andra barnet inga försök (oplanerat)-det är 1,5 år mellan barnen
    Bekant: första barnet långt under 1 års försök-kom när hon var 42,andra barnet dog ganska långt gånget-då var hon 44,tredje barnet kom vid 46,alltså max 1,5 års försök
    Bekant: första barnet efter 15 försök vid 41 års ålder,andra barnet vid 43 efter långt färre försök än 15
    Bekant: inga försök alls i princip-fick barn 9 månader efter de gift sig vid 42 års ålder
    Vän: 5 barn mellan 37 och 44- 3 efter 40 utan minsta lilla problem
    Min farmor: födde 12 barn på 19 år- 3 vid 40 och därefter. Som längst drygt 2 år mellan nåt barn
    Svärmor: 3 barn mellan 32 och 36 och sen en vid nästan 41. Tydligen ett missfall däremellan
    Bekants bekant: "försökt" nästan 20 år-fick barn vid 41
    Nära väns styvpappa: försökt nästan 20 år de med-hon var minst 41 när de fick barn.

    Känner ingen utom jag som sagt som inte fått barn. Jag blir visserligen gravid ibland,men får bara missfall,de flesta jättetidiga.

    Mina vänner och bekanta sklijer sig alltså markant från statistiken och även jag-åt andra hållet!

  • isisisis

    Jag har blivit naturligt gravid 5 ggr efter 40 mellan 40 och 43.
    Alla har tyvärr blivit MF eller MA.
    Pga immunförsvarsproblematik/ev dåliga ägg.Något av det.

    Nu har jag tvillingar efter ÄD.

  • milk and honey

    Tredje försöket men slutade i ma i vecka 11. Efter skrapningen försvann min mens i 7 månader men efter en spolning av livmodern så kom mensen tillbaka och då tog de 7 månader så var jag gravid. Var då 40 och den 13 April föddes vår son och jag var då 41 år ung.


    Fyrklöver i söner 90, 92, 94 och 13 april-10 Mina mirakel
  • Pimpinellan

    Lägger till en bekant till. Hon var 43 när hon började förösöka. Blev gravid på första försöket,fick missfall,blev gravid igen på 8.e försöket och fick då barn.

  • rödtopp

    -älskling vi väntar ett tag för om det tar nu så blir det barn på typ nyårsafton!

    -Ähh du har ju fyllt 40 så det tar inte på första försöket!

    thor föddes 40 v senare på nyårsafton{#lang_emotions_laughing}


    Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Lyckoprinsessan

    Jag började försöka när jag var 40,5 år och blev gravid efter 2,5 år när jag precis skulle fylla 43 år. Nu är min son 9 månader och jag fyller 45 i år

  • BlommyNess12

    En kvinna jag känner oplanerat gravid med P-spruta när hon var 40. Nu var hon ju nöjd med barnaskaffandet och behöll det inte, men hon kunde iallafall bli gravid!

Svar på tråden Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?