• Mysgos

Hyresvärden nekar oss barnlås!

Är det nån som vet om det är hyresvärdens ansvar att se till att ett fönster på andra våningen går att barnsäkra?

Våra sovrumsfönster ligger mer än 3meter från marken, min snart 3 åriga sons rum är det ena.
    De är gamla och omoderna och har en jättedålig vädringsspärr som inte fungerar som barnlås direkt. Drar man fönstret mot sig och sen puttar ut så släpper spärren och fönstret far ut på vid gavel.
    eftersom fönstret har en plastlist runt sig går det inte att fästa en annan barnsäker anordning.

Jag vågar inte öppna och vädra längre, för jag har hittat min son vid fönstret varje gång jag öppnat det och vänt ryggen till bara nån kort stund, ståendes på en liten leksak, badrums pallen eller någon kudde och försökt häva sig upp på fönsterbrädan.

När jag försöker få hjälp av min hyresvärd säger de att det inte är deras ansvar, att jag hyrde lägenheten i befintligt skick för 2 år sen....

Kan detta verkligen vara möjligt? Ska jag som hyresgäst behöva stå för kostnaden av att byta ut fönster på en hel övervåning bara för att kunna öppna och vädra??

♥ (¯`°?.¸ ♥ Mamma ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hyresvärden nekar oss barnlås!
  • Jezamine

Barnsäkerhet
    För småbarn utgör kök, fönster och eluttag de största farorna. Andra farliga platser kan vara tvättstuga, soprum och garage. Du kan enkelt minska farorna. Placera farliga köksredskap, tvätt- och rengöringsmedel oåtkomligt för barnen. Du kan sätta låshakar på skåpsluckor, säkra lådor, sätta luckgaller på spisen, sätta petskydd på el-kontakterna, skyddsbeslag i fönstren, tippskydd på spisen
    http://www.akelius.se/websida/a-oe.asp#q2
    Står inget om fönster

Avstängd tills vidare
  • Mysgos

Tusen tack!
    Vad är det här skyddsnätet för något? Är det lagen som säger detta eller någon slags rekomendation?

• Jezamine
    Mysgos skrev 2010-05-06 13:00:09 följande:
    Tusen tack! Vad är det här skyddsnätet för något? Är det lagen som säger detta eller någon slags rekomendation?
    har du kollat på www.google.se?
    Avstängd tills vidare
  • miss Majs

Varför köper du inte bara såna barnspärrar som du skruvar fast där uppe i fönstret och sen är det en plastplupp som du hakar fast i fästet, sen får du trycka in en spärr för att kunna få bort barnlåset, Men sätter ni det uppe på fönstret kommer ju varken barnet upp att pilla förens det är i tonåren typ

• Hin

Sidan googlade jag fram och vad den står för vet jag inte i övrigt inte mer om än du, men det står ju att det är någon på konsumentverket som de har intervjuat och som följaktligen gett de svar som står i länken.
    Hon i sin tur citerar tydligen Boverket eftersom detta står rätt tidigt på sidan:

"Det ska finnas säkerhetsbeslag

För att hindra att barn ramlar ut genom fönstren eller öppnar dem på egen hand ska spärrar och säkerhetsbeslag finnas, enligt Boverkets byggregler. Detta gäller dock inte fönster och dörrar på bottenvåningen med normal höjd över marken. Spärranordningen ska inte tillåta att fönstret öppnas mer än 10 centimeter."

• Mysgos
    miss Majs skrev 2010-05-06 13:03:25 följande:
    Varför köper du inte bara såna barnspärrar som du skruvar fast där uppe i fönstret och sen är det en plastplupp som du hakar fast i fästet, sen får du trycka in en spärr för att kunna få bort barnlåset, Men sätter ni det uppe på fönstret kommer ju varken barnet upp att pilla förens det är i tonåren typ
    Det går inte eftersom det är en plastram runt fönsterglaset och det går inte att skruva i den ramen. Hyresvärden har redan varit här och försökt sig på det men gav upp....
  • Mysgos
    Hin skrev 2010-05-06 13:06:50 följande:
    Sidan googlade jag fram och vad den står för vet jag inte i övrigt inte mer om än du, men det står ju att det är någon på konsumentverket som de har intervjuat och som följaktligen gett de svar som står i länken. Hon i sin tur citerar tydligen Boverket eftersom detta står rätt tidigt på sidan:"Det ska finnas säkerhetsbeslag För att hindra att barn ramlar ut genom fönstren eller öppnar dem på egen hand ska spärrar och säkerhetsbeslag finnas, enligt Boverkets byggregler. Detta gäller dock inte fönster och dörrar på bottenvåningen med normal höjd över marken. Spärranordningen ska inte tillåta att fönstret öppnas mer än 10 centimeter."
    Det låter ju bra. Har tagit kontakt med hyresrättföreningen och väntar på svar ifrån dem innan jag drar det vidare. Tycker det är skamligt att en hyresvärd ifrånsäger sig ansvaret för att se till att fönstrena har ett barnsäkert lås när det är över 3 meter ner till marken.
  • I have a kid
    Mysgos skrev 2010-05-06 19:30:23 följande:
    Det låter ju bra. Har tagit kontakt med hyresrättföreningen och väntar på svar ifrån dem innan jag drar det vidare. Tycker det är skamligt att en hyresvärd ifrånsäger sig ansvaret för att se till att fönstrena har ett barnsäkert lås när det är över 3 meter ner till marken.
    Har samma prob här vi bor på andra våningen...    

• Mysgos
    I have a kid skrev 2010-05-21 02:25:06 följande:
    Har samma prob här vi bor på andra våningen...      
    Vi fick till slut hyresvärden att gå med på att ta hit en fönster firma som kollade på fönstret och då hittade en lösning med 2 stålvajrar som de kan spänna på varsin sida av fönstret så det inte går att öppna mer än en decimeter.
    Känns skönt!
    Stå på dig!!!
Svar på tråden Hyresvärden nekar oss barnlås!