• enirtac

    Min 3 månaders bebis vill inte äta längre

    Hej, jag undrar om ni har några tips till mig.


    Det är så att min lilla 3 månaders bebis har blivit så liten i maten. Fram tills i måndags så käkade han ca 210 ml semper 1 var 5 timme, men sen i måndags så äter han bara 210 ml på morgonen vid 7 och sen under dagen så är det ett väldigt krångel med att få i honom något alls. Jag kanske får i honom 50 ml 2 gånger under dagen och sen till kvällen så har han ätit 210 ml igen. Sen nu ikväll så vägrade han äta alls.
    Vad ska jag göra? Han har varit gnälligare än vanligt och i tisdags hade han feber så då tänkte jag att det berodde på det men sen idag var det samma sak.
    Jag blir lite oroligt, får han i sig tillräckligt? Skulle han skrika efter mat om han var hungrig?

    Tacksam för tips.
  • Svar på tråden Min 3 månaders bebis vill inte äta längre
  • Sweetness

    Jag undrar samma sak. Min dotter som blir 3 månader på tisdag ar vart lite förkyld och har i samma veva gått från att äta 150 ml per gång till att äta som mest 90 ml om färre gånger än vanligt.

    Nån som har nån ide? Funderade på tillväxperiod men det har pågått så länge nu, äver en vecka att jag börjar bli orolig för att hon inte får i sig tillräckligt med mat/vätska....


    Moa 2010-06-07 mirola80.blogspot.com
  • Theos Mama

    Jag tycker att du ska ringa rådgivningen och kolla med dom så han inte har nån infektion eller så i kroppen( i och med feber tänkte jag)
    Min son hade feber en dag och slutade äta och kissa på ca tio timmar (trots att febern hade lagt sej)
    Så jag fick komma in till barnmottagningen, lyckligevis var den inget allvarligare än förkylning. Efter ett par timmar där så började han äta lite smått och kissa, annars skulle han läggas in för dropp och sånt.

    Man är själv inte så stor i maten när man mår dåligt så det är inte konststigt om de små också reagerar ¨på samma sätt. Skillnaden är ju att dom är lite mer ömtåligare än vi... Hoppas det löser sej!

  • Natalie08

    Hej. Har exakt samma problem som sweetnees. Min dotter är oxå 3 månader och har oxå gåt från 150 till 90ml. Tror dock att det beror på förkylningen hon har.

  • mariaheterjag

    Är de förkylda så kan de ju också ha ont i halsen o därav inte vilja äta. Så har det blivit för min son vid två tillfällen. Testa o ge alvedon en halvtimme innan matdags o se om det blir bättre.

  • syntharen

    min 3 månaders äter också mindre än vanligt och har gjort det i ett par veckor, jag tror inte det är nån fara så länge han är pigg och glad och när vi var hos BVC i torsdags hade han gått upp 500 g på 3 veckor så jag tror det är lugnt. Totalt äter han mellan 700-900 ml på ett dygn. När han var 6 veckor kunde han äta 1100 ml på ett dygn.

  • sabina04

    Min pojke som snart är 3 månader har också börjat äta mindre eller vägrar äta vid vissa måltider. Äter morgon o kväll bra men där emellan får man bråka med honom och vara glad om han äter 50ml. Han är inte förskyld men det kanske är nåt på gång eller så kanske det är nån 3månaders trots. Vi verkar vara ett gäng med samma problem i samma ålder.

  • Katrinecat

    Hej jag har en sån på snart 3 månder min son bråkar också vid maten. Har gjort så i flera veckor. Han tar flaskan lite i början sen ska han inte äta mera. Ibland får jag gå runt och mata honom och då går det och ibland inte. Nu så får jag vänta tills han somnar och äter då i sömnen bra. Min son är frisk övrigt va dock lite förskyld nån vecka efter födseln.

  • AZar_george

    Min dotter är snart 3 månader från en månad sen ätar hon varje 3 timmer 110ml

    Men nu under tiden min tje ammr sam tidet men lillan ibland sover 5-6 timer när hon vacknar ta på fläskan knapt 30ml vi har ringde till Bvc de alltid säg allt okej och hon gör upp med vikt nästan ett kilo varje månad men vi är oroligt för den sak nån tips tack?

  • Happy87

    Kolla så att luftvägarna (näsan) är fria, ingen snor eftersom ni skriver förkyld osv, och när dom är sjuka så blir de lite jobbigt med barnen, men ha koll så dom inte blir slöa och får hög feber, för då får ni se till att åka in snabbt

Svar på tråden Min 3 månaders bebis vill inte äta längre