• Anonym (Blivande resenär)

Kan vi visa vår kärlek öppet i Turkiet?

Hej!

Har Googlat och uppfattat Turkiet som ett land som inte har något straff för homosexualitet. Men jag vill gärna höra med någon som själv varit där. Kan jag och min flickvän visa vår kärlek öppet idetta land? och då menar jag inte att vi ska gå omkring och hångla, men iaf kunna gå hand i hand och ge varandra en puss offentligt.

Tacksam för snabba svar, vi åker fredag morgon!

Kram!

• Svar på tråden Kan vi visa vår kärlek öppet i Turkiet?
  • MonkeyBoy

What?
    Är du lesbisk eller?
    Fattar inget, varför skulle ni inte det?

• Anonym (:-))

Ja och nej. Det beror på var ni är. Bodrum och andra turistorter kanske, men inget jag skulle rekommendera. Jag och min fru har rest mycket i Turkiet (ja, vi är också lesbiska) men har inte varit öppna på det sättet annat än inför turkiska vänner som vi känner väl. Ni kommer med all säkerhet att dra uppmärksamhet till er och inte alltid på ett positivt sätt. Många har inte ens ett begrepp för homosexualitet, även om det inte är helt okänt i Istanbul, Ankara, Izmir och på turistorter.
    Ni kan googla på Lambda Istanbul så kan ni läsa om hur homosexuella har det i Turkiet. Inte nattsvart, men inte heller bra kan jag säga. Jag älskar ändå landet och återvänder gång på gång på gång.

• Anonym (Blivande resenär)

Ok.. låter ju lite osäkert. Vi åker till Alanya. Det känns så himla trist att man ens ska behöva kolla upp en sån sak. Dessutom är vi nyförälskade och har väldigt svårt att undvika kroppskontakt, men man vill ju inte försätta sig en någon otäck situation.

Jag tänker att turister inte borde bli utsatta? Om det är själva befolkningen som ser annorlunda på homosexualitet. Men att dra till sig uppmärksamhet får man ju räkna med, det gör man ju även i Sverige. Vi får väl försöka känna av omgivningen och vara försiktiga.

Tack för svar!

• Anonym (:-))

Ja, känn av och var definitivt försiktiga. Men njut också av landet och maten och klimatet! Jag tycker så mycket om Turkiet och turkarna, men det funkar inte riktigt att vara öppet lesbisk.

• Anonym

Ja ni bör absolut vara försiktiga, inte överdrivit men lite. Har en gayvän som är från Turkiet och visst det är inte det värsta stället för någon som är gay men det är inte heller så lätt. Så hellre lite mer försiktig än tvärtom, särskilt om ni inte är på de mest turistiga ställena.

Svar på tråden Kan vi visa vår kärlek öppet i Turkiet?