• babydeluxe

Livmodertappen 2cm = långt kvar till förlossningen?

Hej!

Är inne på BF + 3 och var hos BM idag. Tydligen så är min livmodertapp nu 2cm men är mjuk. Känns som rätt mkt om man hoppas på att förlossningen ska sätta igång nu va? Någon som har koll på detta?

• Svar på tråden Livmodertappen 2cm = långt kvar till förlossningen?
  • Tingeling83

på mig kom jag in & de sagt livmodertappen var förkortad! Vet ej alls hur lång den ska vara hehe från början.
    Dagen efter föddes min dotter!

Kärlek
  • Mrskut

min var oxå 2 cm, normalt är ca 4. Det var dock 1,5 vecka sedan...

• Hanna36

Det kan tyvärr ta flera veckor ändå.. omöjligt att säga om det är kort eller lång tid kvar.. =(

~ Mamma till 3 goingar ~
  • babuschka09

så klart jätteolika! men jag kan berätta hur det var för mig:
    vaknade med svaga oreg värkar på natten till tors, åkte till bb på morgonen för att kontrolleras och tror att min tapp var 2-3 cm kvar på.
    vi fick åka hem och invänta kraftigare värkar, de avtog för att sedan komma tillbaka dagen efter (fre), när vi sedan åkte till bb efter ytterligare en dag (lör) så var jag öppen 2 cm! pojken föddes sedan på sön morgon tidigt. vet dock att jag hade en lång latensfas

• babydeluxe
    babuschka09 skrev 2010-05-06 12:04:38 följande:
    så klart jätteolika! men jag kan berätta hur det var för mig: vaknade med svaga oreg värkar på natten till tors, åkte till bb på morgonen för att kontrolleras och tror att min tapp var 2-3 cm kvar på. vi fick åka hem och invänta kraftigare värkar, de avtog för att sedan komma tillbaka dagen efter (fre), när vi sedan åkte till bb efter ytterligare en dag (lör) så var jag öppen 2 cm! pojken föddes sedan på sön morgon tidigt. vet dock att jag hade en lång latensfas
    Okej intressant, det betyder att det inte MÅSTE dröja flera veckor till. En fråga bara: Var du omföderska eller förstföderska vid detta tillfäle? Tydligen så är det skillnad då livmodertappen först utplånas hos förtsföderskan innan hon öppnar sig medan detta sker samtidigt hos omföderskan.
  • För blinda själar är alla katter

Usch, jag sitter i samma situation. Livmodertappen mjuk & 2 cm vid kontroll igår. 

Var även öppen 2 cm, blodblandad flytning varje gång jag går på toa (vilket är ofta!) och hade igår kväll värkar med 7 min mellanrum som dock avtog under natten

Idag har jag haft värkar (lite kraftigare) med 10 min mellanrum från kl 10-14 men nu är de också borta och jag blir knäpp! {#lang_emotions_yell}

• Poucciiies

min har varit 1cm kvar sedan jag var i vecka 35 & dom stoppade förlossningen med en bricanylspruta.

Nu är den fortfarande 1cm men jag har öppnat mej 1cm.
    Är Bf+4 idag.

• babydeluxe
    För blinda själar är alla katter skrev 2010-05-06 14:56:48 följande:
    Usch, jag sitter i samma situation. Livmodertappen mjuk & 2 cm vid kontroll igår.  Var även öppen 2 cm, blodblandad flytning varje gång jag går på toa (vilket är ofta!) och hade igår kväll värkar med 7 min mellanrum som dock avtog under natten Idag har jag haft värkar (lite kraftigare) med 10 min mellanrum från kl 10-14 men nu är de också borta och jag blir knäpp!
    Men det verkar ju ändå som att du är på g med blödningar och värkar! Håller tummarna för att det sätter igång "på riktigt" för dig snart, drygt att det hela ska dra ut på sig så kan jag tänka mig?

Märkligt att det bara kan stanna av sådär! Jag har haft liten blödning men detta på grund av undersökningen igår så det är inte så mkt att hurra för.

Hur känns dina värkar förresten? I magen, som mensvärk eller både och?
  • babydeluxe
    Poucciiies skrev 2010-05-06 15:08:12 följande:
    min har varit 1cm kvar sedan jag var i vecka 35 & dom stoppade förlossningen med en bricanylspruta. Nu är den fortfarande 1cm men jag har öppnat mej 1cm. Är Bf+4 idag.
    Jaha, hur länge sitter effekten av bricanylsprutan kvar? Jag är så löjlig här hemma, vågade inte ta min astmammedicin (bricanyl) här om dagen när jag hade lite svårt att andas för jag var rädd att det kan förhindra att det sätter igång...men egentligen borde det väl vara för liten mängd i en puff för att påverka...=)
  • För blinda själar är alla katter
    babydeluxe skrev 2010-05-06 15:16:22 följande:
    Men det verkar ju ändå som att du är på g med blödningar och värkar! Håller tummarna för att det sätter igång "på riktigt" för dig snart, drygt att det hela ska dra ut på sig så kan jag tänka mig? Märkligt att det bara kan stanna av sådär! Jag har haft liten blödning men detta på grund av undersökningen igår så det är inte så mkt att hurra för. Hur känns dina värkar förresten? I magen, som mensvärk eller både och?
    Ja alltså jag vet ju inte om mina småblödningar har att göra med undersökningen igår eller om det var slemproppen som kom igår och småblödningar som har med förlossning att göra idag...jag är mktmer "clueless" denna gången än när sonen föddes känner jag för då visste jag precis att NU är det på G...

Vissa värkar känns som kraftig mensvärk som vandrar nerifrån och uppåt med sammandragningar och andra sitter liksom i både nedre magen och ryggen...skumt

Hoppas vi kommer igång snart båda två :)
  • babuschka09
    babydeluxe skrev 2010-05-06 14:39:04 följande:
    Okej intressant, det betyder att det inte MÅSTE dröja flera veckor till. En fråga bara: Var du omföderska eller förstföderska vid detta tillfäle? Tydligen så är det skillnad då livmodertappen först utplånas hos förtsföderskan innan hon öppnar sig medan detta sker samtidigt hos omföderskan.
    Hej igen. Jag var förstföderska här. Pojken är född v 38+5. till mig sade de när vi var inne första gången ( på torsdagen) att det kunde ta upp till 2 veckor innan barnet kom ut ( kändes ju som en evighet!) - men så blev det ju inte för oss
    Håller tummarna att det kommer igång snart för dig!  du går ju redan på plusdagar {#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Livmodertappen 2cm = långt kvar till förlossningen?