• Imortaelis

Gungar Fram Och Tillbaka

Min tös fyllde tre år nu i feb. och ända sedan hon var riktigt liten så har hon suttit och gungat fram och tillbaka. Oavsett om hon är glad, arg, ledsen, eller ja vilket humör hon än är på. Många har uppmärksammat detta, BVC, dagis osv.
    Jag har till och med pratat med en expert om vad det kan vara, men dom har ingen aning om varför hon gungar, fram och tillbaka med överkroppen.
    Få henne att sluta, har dom sagt. Men så fort man ska avbryta får hon helt hysteriskt utbrott, vissa gånger går det dock bra, men väldigt få.
    Någon som har haft barn som gjort likadant? Eller någon som har en tanke om vad det kan bero på att hon gör såhär?

• Svar på tråden Gungar Fram Och Tillbaka
  • nnx

Jag har jobbat på förskolor i 10-årstid, där gör många barn så upp till 3-4 årsåldern när de behöver gå på toa helt enkelt.

• SylviaT

Var son som precis har fyllt 3 gor nagot liknande. Han gungar/sparkar med ena benet och spanner hela kroppen sa att hela han gungar. Har gjort det sedan han var liten. Vi marker att det kommer nar han blir frustrerad over nagot som inte funkar. Det har blivit mindre nu nar han ar storre och klarar av mer, och kan prata mer. Han blir sur nar vi forsoker fa honom att sluta, det ar som om han inte kan koppla av. Jag har dock inte hort pa dagis att han gor sa, har inte fragat heller for jag ar inte sa orolig eftersom det verkar avta med tiden. Han har 2 sprak sa han har inte sa stort ordforrad och jag tror hans frustration kommer av att han antingen inte klarar av nagot fysiskt, eller inte kan tala om vad han vill.

• molie

En kille i min klass gjorde så, upp till högstadiet! Har också hört att det är självtröstan och att det är en trygghetsgrej.

• Imortaelis

Det var barnpsykologer som kollade henne så att säga.

Känns som att det kanske är en sådan grej som försvinner med tiden? Redan nu så har det minskat. Man kan ju alltid hoppas i vart fall!

Svar på tråden Gungar Fram Och Tillbaka