• LaBlondie

Boende?

Halloj, vi är en norrlandsfamilj som kommer att börja arbeta i Stockholm framöver och är nu ute efter ett trevligt boende. Jag har inte bott där sedan ungdomen och då fungerade ju de flesta platser bra, men när man har barn på 11 och 13 år, varav den älsta har ADHD så vill vi nu hamna riktigt lugnt och trevligt för barnens skull. Vi är inga höginkomsttagare så att vi får nog räkna bort våra drömområden som Midsommarkransen och där ikring.
    Finns det någon som bor i något av dessa områden nedan och varmt kan rekomendera dem? Eller har något annat förslag som jag inte tänkt på?
    Det gör inget om vi måste pendla lite, bara det är lugnt och mysigt för barnen samt att de har varmt rekommenderade skolor :o)

Hagsätra
    Bandhagen
    Älta
    Tyresö (finns ganska billiga lägenheter i Tyresö centrum, med ganska stor omsättning. Någon som har ett hum om varför?)
    Nacka
    Värmdö
    Märsta
    Sigtuna
    Hägersten
    Liljeholmen
    Fruängen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 09:00
    Och hur är det förresten med Upplands Väsby och Sollentuna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-06 09:31
    Norrtälje?
  • Svar på tråden Boende?
  • Ia Monroe

Hagsätra: Stökigt

Bandhagen Helt ok grön områden 4-h park

Älta - Helt ok vissa delar bättre än andra

Tyresö Som ovan undvik ev Bollmora

(finns ganska billiga lägenheter i Tyresö centrum, med ganska stor omsättning. Någon som har ett hum om varför?)

Nacka - Superb om man hoppar Fiskis och ev Orminge

Värmdö - Lungt, fint, barnvänligt

Märsta - Inte så kul kanske
    Sigtuna - Mysigt som en gammal stad mkt religöst

Hägersten -  Toppen
    Liljeholmen - Bra Centrum mkt upprustat nära stan och sjön

Fruängen - Inte så mkt stök mkt nybyggen och helt ok bra parker

• LaBlondie

Man tackar för utförligt svar la Monroe! Då ska jag söka vidare på de här områdena du rekommenderar.

• LaBlondie

Tack "Pumkin"! Ja, Norrtälje verkar jättemysigt. Verkar vara lagom stort, nära till Arlanda och inte så fasligt långt in till Stockholm stad.
    Vet inte så mycket om Norrviken, Häggvik, Helenelund och Edsberg. Är de mysiga och barnvänliga?

• Pumpkin

Det är ju bra kommunikationer in till Stockholm från Norrtälje också, vet många som pendlar den sträckan. Mina föräldrar bor strax utanför Norrtälje och det är så himla mysigt där

Jag upplever alla fyra som mysiga (beror ju såklart på hur man bor - höghus kanske aldrig är särskilt mysiga t ex?) och barnvänliga. Bra med kommunikationer och det mesta finns i närheten. Norrviken framför allt har jag varit mycket i då min morbror och moster bodde där de första åren med sin äldsta dotter (flyttade för ett år sedan). De trivdes super!

• LaBlondie

Oj vad det finns många fina platser :o) Tittar runt och hittar allt mer. Är det någon vänlig själ som har någon erfarenhet om hur trevligt, tryggt och barnvänligt dessa platser är: Jacobsberg, Skälby, Kallhäll, Viksjö, Järfälla, Johanneshov, Högdalen, Björkhagen, Hammarbyhöjden, Sköndal, Älvsjö, Östberga, Farsta strand, Larsboda, Täby, Täby kyrkby, Bro, Finnsta,  
    Brunna, Tibble, Upplands-bro (verkar skumt billigt häromkring...), Lillsjön, Vaxholm, Åkersberga, Öståker,

la Monroe: vad händer i Bollmora?

Tusen tack till den som orkar läsa och kommentera.

• sweetpea

Du nämner ju områden på alla sidor om stan, långt bort och nära. Var ska ni jobba? Det är en relevant fråga här, annars kan ni få ägna halva veckan åt att pendla. I princip ska man bo på samma sida av stan som man jobbar, annars blir det jobbigt.

• Ia Monroe

Om ert drömområde är Midsommarkransen är det ungefär lika svårt tyvärr att få lgh i Hammarbyhöjden och Björkhagen samt Aspudden. De är bland de mest populära närförorterna i Sthlm, både när det gäller kötiden på en HR eller att köpa en BR. Kötiden för ca en 2:a där brukar ligga från ca 11-12 år nästan och större lgh är nästan uppe i mer än 15år. Annars får man köpa och det är inte heller så billigt beror helt på förstås vad man har i buffert och får i lån.

Men Norrtälje är supermysigt och ni ska jobba på norra sidan, annars kan det vara lite långt. Sickla i Nacka ligger jättebra till och har mkt nybyggen men då höga hyror såklart och därför behöver det inte vara så jättesvårt att få en lgh där.

• LaBlondie

sweetpea: Jo vi kan nog tänka oss att bo åt alla väderstreck, till överkomligt pris och barnvänligt. Vi kommer att arbeta inne i Stockholm stad, men att pendla någon timme är inget problem, det gör vi även där vi bor i dag.

laMonroe: Jo tittar för fullt även på dessa platser och det finns en del till överkomliga priser, bara områdena är toppen. har bara hunnit stå i bostadskö i några år tyvärr, så det blir att köpa. 

• ak73

Hjälper till att puffa lite!Vi är också en norrlandsfam som kommer (trol) att flytta ner till Sthlm. Funderar också på varför bostadsrätterna är så billiga i Bro, Upplands bro?

• Gladskit

Varför det är billigt i Bro? För att det är väldigt "off"...
    Pendlingsavståndet är hyfsat men annars är det väldigt mycket landet. Åker du lika långt ut på Märsta-linjen så känns det ändå närmare stan på något sätt.
    Själv bor jag längs med den linjen och skulle nog rekommendera både Sollentuna, Väsby och Märsta framför Upplands Bro. Men det är ju bara vad jag tycker och precis som jag tycker om dessa förorter tycker någon annan om andra platser i förorts-Stockholm

Sen är det ju mycket vad man har för ekonomiska förutsättningar också. Plus var i Stockholm man jobbar. Sigtuna är mysigt men för att pendla kollektivt ska man först ta sig per buss (eller bil) till Märsta och SEN pendeln därifrån och det skulle jag inte ha lust att göra varje dag om jag jobbade i stan.

De söderförorter som ligger närmast stan har fördelen av de ofta har både tunnelbana och pendeltåg på bra avstånd så där har man många möjligheter till pendling.

• Gladskit

Måste bara lägga till att trots att jag är från Norrort (!) , så tycker jag att Västertorp (Hägersten) är ett himla trevligt område. Verkligen som en småstad med en liten gata i centrum och samtidigt nära till naturen.

• LaBlondie

Härligt med alla tips! Kollar för fullt på Bospindeln och Booli. Tack för engagemang!

• LaBlondie

Förutom att Norrtälje drar så är vi även sugna på Tyresö. Fick tipset att kanske undvika Bollmora. Någon som vet något konkret varför?

• Ia Monroe

Det är väl mest Granängsringen i Bollmora generellt. Men det kanske också är på väg på ljusare tider. Annars är det ju centralt och så. Hittade lite urklipp här ang Granängsringen..

Granängsringen i Tyresö har länge brottats med en stämpel som problemområde

"De så kallade miljonprogramsområdena som byggdes i slutet av 1960-talet för att avhjälpa bostadsbristen.
    Kommunala Tyresö Bostäders nio våningar höga hus är, som framgår av namnet, placerade som i en ringdans"

Periodvis är det mycket vandalisering, och på senare tid har klottret tyvärr ökat igen. Bovärdarna klarar inte att själva ta bort det utan man har anlitat en saneringsfirma för uppdraget. Nedskräpningen i området är också rätt omfattande och därför är större delen av städningen idag utlagd på entreprenad.

Stölder och inbrott i källare och garage har också varit något av en följetong i området. Ett försök med kodlås slog inte väl ut, låsen revs ned eller saboterades

• saqle

Kan någon svara på hur man pendlar mellan tex. Norrtälje till Sollentuna? är det med buss, hur lång är pendlingstiden ca:?
    Var kan annars rekommenderas om man jobbar i Sollentuna?
    Jag vill bo väldigt lugnt, helst nära havet därav frågan om Norrtälje men jag kan tänka mig andra ställen bara
    det inte är i City och naturen finns nära intill och pendlingen inte är för lång.
    Det måste också finnas lägenheter som inte kostar alldeles för mycket.
    När jag tittar på kartan tänker jag kanske: Upplands väsby, Vallentuna?
    Hur lång tid skulle det ta ätt ta tåget från Nynäshamn till Sollentuna varje dag?

Fler förslag är mycket tacksamt mottaget. Jag kan inte alls området så allt är av hjälp.
    Tackar

Svar på tråden Boende?