-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Hur skyddar du din hund mot fästingar?
-
Blev svårt för mig att rösta...
Bor på landet, och här är sjukt mycket fästingar. Vi har tre hundar och slarvade väl lite med att skydda dem första året vi bodde här men efter att vår "lill-snutta" fick borrelia så är vi NOGA. Vår stora hund, en schäfer, hänger vi på ett fästinghalsband. Efter att ha provat oss fram har vi kunnat konstatera att det är det som funkar bäst för honom. Han är långhårig och den av hundarna som har lättast för att få fästingar. De andra två - en Staff och en Amstaff - kör vi droppar på. Detta eftersom de leker mycket med varanda och då "hänger" de gärna runt halsen på varandra, känns då inte bra att de har halsband - kan ju fastna och är inte så nyttigt att äta dem. -
Bor på landet. Använder halsband på båda två, det funkar bra.
-
Bor nästan på landet och använder fästinghalsband. Tycker det funkar bäst.
-
Bor i skogen och använder Frontline.
-
Bor i ett litet samhälle 2 mil från staden nära skog & natur.. Vi använder faktiskt inget alls, dels är hund väldigt korthårig sen har jag lagt märke till när vi tvättat hund i grumme grönsåpa (som är riktigt bra) så brukar fästingarna inte gilla det, hon har allt mindre fästingar då, oftast inga alls..
Förra året hade hon 8 fästingar under hela sommaren, sommaren innan va det bara 3..I år blir det till att tvätta med grumme grönsåpa igen när fästingarna sätter igång, eller det kanske de redan gjort? -
Ska prova bärnstenshalsband i år.. Har hört mycket bra om dom.
-
Bor i stan och använder inget de senaste åren. Har inte vart så mycket skillnad när han haft fästinghalsband. Men han får inte så mycket fästingar överhuvudtaget så...de gillar inte honom
-
Har dålig erfarenhet av både Expot och Scalibor... men använder Scalibor på båda hundarna. Vad gör man?
-
Svarad stan och annat.
Vi tyckte att hunden var lite för liten för en massa gift förra året så vi var noga med att känna/kolla igenom henne efter varje utevistelse, hon fick kanske 2-3 som bet sig fast så köpte två fästingplockare, såna små gröna som ser ut som en kofot..efter det fick hunden inte en enda fästing
däremot vågar vi inte lita på det å snart ska vi flytta så vi kommer att bo nära Mälaren..å då är det ju stor risk för TBE också..
Går det att vaccinera hundar mot det?
Eller är det bara fästingmedel som gäller?
Lutar åt ett halsband här, men grannens hund hade ett sånt å tyckte inte jag gjorde annat än hjälpte dem att plocka fästingar (så våra fästinplockare blev ju använda iaf) -
Frontline att droppa i nacken.Bor på landet
-
Bor i stan men går bara i skogen
Brukar köra på Scalibor...dock inte köpt något ännu iår.
Har provat de där naturhalsbanden och Expot...no good.
-
Jag har små nanorobotar krypandes på huden programmerade för att förinta alla små insekter större än 0,5mm
-
Har pratat med lite hundägare vid mig om fästinghalsband och droppar. Vissa hundar verkar ha blivit sjuka va droppar? Jag har en valp på k6 månader, jack russell, ska man använda det iallafall?
Vi bor i stan o går inte i högt gräs. Tänkte testa halsband. Men många säger att de inte hjälper? -
Jag har en amstaff och en ambull. Amstaffen har känslig hud och klarar inte av fästinghalsband med naturmedel (de är väl f ö förbjudna nu?). Vågar därför inte heller droppa något på honom - tänkt om han får en allergichock och medlet redan tagits upp i hans fettvävnad?
Vi bor ute på landet (i o f s i Norrland så vi är inte värst drabbade) och hundarna bökar på mycket själva, vilket gör att jag inte vill kosta på bärnstenshalsband som säkerligen skulle gå sönder inom någon dag.
I fjol använde jag ett hänge som jag satte i halsbandet. Det går på batteri och ska sända ut några repellerande signaler som vi människor inte uppfattar. Jag hade inga fästingar på hundarna här hemma men fick ett par på dem var när vi var i södra Sverige. Kruxet med dessa händen är att de inte tål vatten, men om man håller lite koll så att de inte blir blöta kanske de fungerar bra. Nån annan som har erfarenhet av dem? -
Bor i stan (eller förorten) och använder halsband. Har alltid använt det. Tycker det funkar bäst. Dock kunde inte vår foxterrier ha det för han började klia sig så fasligt men på de andra har det funkat toppen
-
Jo dom är förbjudna! Bärnstenshalsband behöver inte bli så dyra.. Bara man vet vart man ska leta.. =)Frelisac skrev 2010-05-07 07:06:15 följande:Jag har en amstaff och en ambull. Amstaffen har känslig hud och klarar inte av fästinghalsband med naturmedel (de är väl f ö förbjudna nu?). Vågar därför inte heller droppa något på honom - tänkt om han får en allergichock och medlet redan tagits upp i hans fettvävnad?Vi bor ute på landet (i o f s i Norrland så vi är inte värst drabbade) och hundarna bökar på mycket själva, vilket gör att jag inte vill kosta på bärnstenshalsband som säkerligen skulle gå sönder inom någon dag. I fjol använde jag ett hänge som jag satte i halsbandet. Det går på batteri och ska sända ut några repellerande signaler som vi människor inte uppfattar. Jag hade inga fästingar på hundarna här hemma men fick ett par på dem var när vi var i södra Sverige. Kruxet med dessa händen är att de inte tål vatten, men om man håller lite koll så att de inte blir blöta kanske de fungerar bra. Nån annan som har erfarenhet av dem?
-
Bor på landet och använder Frontline. Det har veterinären rekommenderat. hittar knappast en fästing om året så jag hoppas att det fortsätter så.
-
Låter som det var SkudoPet du använde. Hade det på vår hund förra sommaren och det fungerade jättebra.Frelisac skrev 2010-05-07 07:06:15 följande:Jag har en amstaff och en ambull. Amstaffen har känslig hud och klarar inte av fästinghalsband med naturmedel (de är väl f ö förbjudna nu?). Vågar därför inte heller droppa något på honom - tänkt om han får en allergichock och medlet redan tagits upp i hans fettvävnad? Vi bor ute på landet (i o f s i Norrland så vi är inte värst drabbade) och hundarna bökar på mycket själva, vilket gör att jag inte vill kosta på bärnstenshalsband som säkerligen skulle gå sönder inom någon dag. I fjol använde jag ett hänge som jag satte i halsbandet. Det går på batteri och ska sända ut några repellerande signaler som vi människor inte uppfattar. Jag hade inga fästingar på hundarna här hemma men fick ett par på dem var när vi var i södra Sverige. Kruxet med dessa händen är att de inte tål vatten, men om man håller lite koll så att de inte blir blöta kanske de fungerar bra. Nån annan som har erfarenhet av dem?
De tål ju regn, men hunden ska inte bada med det på.