• Mirjamell

9 års kalas!!??

Min son fyller 9 år! Vi har bestämt att han ska få bjuda ca 7-8 barn och bjuda på pizza o sedan tårta. Men vad ska vi göra sen? Funderar på en film... och kanske något sätt att lösa ett puzzel för att hitta godis. Har någon ideer att dela med sig av, vad kan vi hitta på? Vad gör man på 9-års kalas?

Mirjamell

• Svar på tråden 9 års kalas!!??
  • Stårschan

Är man nio år har man kanske en del idéer själv. Vad säger sonen? Har ni möjlighet att gå ut om det är fint väder?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Jezamine

Vad vill DIN SON göra?

Avstängd tills vidare
  • Mirjamell

MIN SON!! Vill ha ideer det var därför jag bad om dem!

Ja vi kan gå ut om vädret är bra.

Mirjamell

• Stårschan

Om ni bor så att det är lämpligt kan ni ha lite orientering i närområdet för att komma fram till godisgömman. Skriv ut kartor från hitta.se och markera skattgömman. Eller mellanstationer med uppgifter att lösa för att komma vidare.

De kan ha pizzabakning och göra sina egna pizzor.

Dela upp i lag och leka charader.

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Cocarola

Förslag på uteaktiviteter:

Strutfotboll! Två lag spelar fotboll, fast de har en pappersstrut framför ansiktet så att sikten blir begränsad, vilket gör det hela jättesvårt & jättekul! Låt dem tillverka strutarna själva innan ni beger er.

">

Kanske kan ni ha frågesport eller orientering på väg till fotbollsplanen/gräsmattan?
    Det kan ske med cykel om alla har sådan och området är lämpligt. Annars kan man  göra ett slags följa-john-upplägg mellan stationerna, tex att till första stationen måste man hoppa på ett ben, till den andra gå baklänges, etc.

5-kamp i lag om 2
    Kasta ärtsäckar i hinkar av olika storlek
    Kasta prick med frisbee, olika mål som träd, rockring, hink
    Se vem som kan kasta ett rått ägg längst mellan sig utan att det går sönder
    Dragkamp
    Hitta en godisbit i en tallrik med mjöl - utan att använda händerna

• Cendrillona

De 9-års kalas som min son har varit på har samtliga haft pizza,dricka och godis.. Aktiviteter har varit film på ett kalas, trekamp på ett annat.. Min son vill ha innebandy kalas, dvs vi lånar en sport hall och de får spela så mycket de vill...

• Mirjamell

Nu har sonen och jag börjat få lite struktur på kalaset ;o)

Det blir köpse pizza först ev tårta till efterrätt. Därefter går vi ut och har en "jakt på puzzelbitar" vi tänker oss att man får göra olika saker (dvs alla i gänget löser det tillsammans inte olika lag) och när man löst uppgiften får de en puzzelbit och när de fått alla puzzelbitarna får de puzzla ihop o få svaret på var godisen är gömd. Och sedan ta godisen in för en film.

Men då är frågan vilka uppgifter ska de lösa?

* smälla ballonger med hjälp av att kasta pilar på dem.
    * ta upp en godis från ett tråg med mjöl utan att använda händerna.
    * kasta ett rått ägg mellan alla utan att tappa det (kanske klara två omgånar??)
    *ta sig alla fastvirade med hand i hand genom en labyrint med snören?

Vad mer kan vi hitta på?

Mirjamell

• Stårschan

Hur långt kalas kommer ni att ha? Jag tycker att det låter som om era förslag hittills räcker gott och väl. Det är bra om de får lite tid att bara umgås också, utan att stressa från den ena aktiviteten till den andra.

Svar på tråden 9 års kalas!!??