• Anonym (Funkar det?)

Barnen varannan vecka - ADHD?

Hejsan!

Min man har troligen ADHD, och ska söka utredening - jag har startat en annan tråd här om det. Vår relation fungerar inte, och just nu ser det tyvärr ut som om det kommer att sluta med skilsmässa. Men, det jag funderar på nu är hur det fungerar om man har ADHD och ska ansvara själv för barnen varannan vecka?

Hittills i vårt äktenskap (>10 år) har jag stått för allt som rör barnen, hemmet och hushållet. Jag har under våra år tjata, bönat och bett, hotat och gjort allt för att vi ska hjälpas åt, men det har inte funkat... om min man är hemma någon enstaka kväll själv med barnen, måste jag ha fixat middagen innan och skriva upp exakt vad som ska göras under kvällen. När jag kommer hem ser det ut som om en tornado har dragit genom huset, middagen har de ätit alldeles för sent, läxorna har de "glömt" bort och tvätten blev inte hängd, för de har prioriterat annat, min man har tillbringat den mesta av tiden i telefonen eller vid datorn, och stora tjejen (13 år) beklagar sig över att pappa har "fastnat" i datorn...

HUR ska han kunna fixa en hel vecka själv med tre barn i åldrarna 6-13 år varav ett barn dessutom är funktionshindrat? Kommer det ö h t att fungera, eller ska vi satsa på att barnen är mer hos mig??

/Frun

• Svar på tråden Barnen varannan vecka - ADHD?
  • Anonym

Om pappan behöver stöd för att kunna ta hand om barnen så kan han få det via soc. Inte ska barnen vara utan sin pappa bara för att ni skiljer er..

• Philippa

Vad säger han själv? Vill han ha baren en vecka i taget innan utredning och ev behandling?

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym skrev 2010-05-06 09:16:59 följande:
    Om pappan behöver stöd för att kunna ta hand om barnen så kan han få det via soc. Inte ska barnen vara utan sin pappa bara för att ni skiljer er..
    Nej, det vill ju inte jag heller... Det enda positiva, som jag har sett med skilsmässan, är ju just att barnen ska få tillgång till sin pappa, det har de ju inte haft förut, jag har varit hemma och han har jobbat all sin vakna tid...
  • Anonym (Funkar det?)
    Philippa skrev 2010-05-06 09:24:15 följande:
    Vad säger han själv? Vill han ha baren en vecka i taget innan utredning och ev behandling?
    Han säger att han vill ha barnen varannan vecka, men jag tror inte att han vet vad det innebär... han har noll koll på vad som gäller för läxor, speicalkost till ett av barnen, matsäckar, lappar, handling, matlagning, tvätt osv...

En annan sak är ju att han nu jobbar all sin vakna tid, nu ska ha börja passa dagis- och fritidshämtningar kring fyra-femtiden på em, det har ju aldrig hänt förut... han måste ju lägga om hela sitt liv de veckor han ska ha barnen... Jag tror inte att förstår att han varannan vecka inte kan komma hem kring åtta, eller nio eller elva som han gör nu, nu finns ju alltid jag här, så blir det ju inte sedan...
  • Anonym

ja har adhd och har min son på heltid. Och de funkar bra man får ju medicinering och då funkar man som vilken annan förälder som helst. Iallfall ja.. De är ju bra att hanf år en diagnos och vill ta sitt ansvar med. Tycker inte du ska ta ifrån han den rätten.. Men ni kan kanske börja med varannan helg så du ser att han kan ta hand om barnen?

• Anonym

Min man har också adhd och om vi skulle skilja oss skulle jag inte tillåta varannan vecka, aldrig i livet, vet inte hur det skulle gå, men han har ju också rättigheter liksom barnen. Varannan helg är väl mer lämpligt i ert fall?

Min man älskar barnen och ger dem massor med kärlek men fixar inte det praktiska, läxorna skulle inte bli gjorda alla skulle somna sent och vill de inte äta frukost skulle de slippa, deras hem skulle se ut som en jag vet inte vad... ryser av tanken.

Ofta funderar jag på att skilja mig eftersom jag drar så tungt lass men det är oron att behöva lämna dem hos honom som är anldeningen till att jag inte gör det (jo och att jag fortfarande älskar honom trots allt)

• Anonym

det finns hjälp att få via psykiatrin ja har en arbetsteurapet så ja får vardaen att fungera utan exet. Och de funkar kanonbra. Om de har adhd så finns de hjälp att få med struktur och vardagrsrutiner. De är kanonbra att de finns och man kan få de och funka trots man har adhd.

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym skrev 2010-05-06 10:05:46 följande:
    Min man har också adhd och om vi skulle skilja oss skulle jag inte tillåta varannan vecka, aldrig i livet, vet inte hur det skulle gå, men han har ju också rättigheter liksom barnen. Varannan helg är väl mer lämpligt i ert fall?Min man älskar barnen och ger dem massor med kärlek men fixar inte det praktiska, läxorna skulle inte bli gjorda alla skulle somna sent och vill de inte äta frukost skulle de slippa, deras hem skulle se ut som en jag vet inte vad... ryser av tanken.Ofta funderar jag på att skilja mig eftersom jag drar så tungt lass men det är oron att behöva lämna dem hos honom som är anldeningen till att jag inte gör det (jo och att jag fortfarande älskar honom trots allt)
    Jag känner ju sååå igen mig här... jag har också dragit hela lasset själv och hela tiden trott att han och jag bara är så olika, men plötsligt har jag insett att det kanske är så att det faktiskt finns en anledning till att han är som han är...

Precis det du skriver, kan jag skriva under på... min man älskar barnen över allt annat och ger dem också massor av kärlek, men fixar helt enkelt inte det praktiska...Inte heller här skulle läxor, lappar, matsäckar och hem fungera, det är jag helt säker på... men om han får diagnos så måste han ju få hjälp med att få det praktiska att fungera..

Jag har också under många år funderat fram och tillbaka på att skilja mig, utan att förstå orsaken till våra problem, jag har ju trott att han helt enkelt struntat i allt och låtit mig ta det, medan han har förverkligat sig själv eller nåt... Nu känns det både bra och dåligt... bra för att det finns ett namn på det han "har" och att han kan få hjälp, men dåligt pga att vårt liv tillsammans kommer att ta slut och vår familj ska splittras... Om vi hade förstått det här tidigare, hade vi kunnat rädda vår familj då???
  • Anonym (Funkar det?)
    Anonym skrev 2010-05-06 10:05:08 följande:
    ja har adhd och har min son på heltid. Och de funkar bra man får ju medicinering och då funkar man som vilken annan förälder som helst. Iallfall ja.. De är ju bra att hanf år en diagnos och vill ta sitt ansvar med. Tycker inte du ska ta ifrån han den rätten.. Men ni kan kanske börja med varannan helg så du ser att han kan ta hand om barnen?
    Jag vill absolut inte ta från honom rätten att vara lika mycket förälder som jag... tro inte det, tvärtom, som jag skrev, det ENDA positiva (eftersom jag eg inte vill skiljas) är ju att barnen kommer att få tillgång till sin pappa, det har de ju inte i dag eftersom han jobbar all tid han är vaken. Nu ser de honom någon timme de flesta vardagsmornar, det är allt...

Vi kanske får börja med kortare intervaller än varanna vecka, eller att han börjar med varannan helg, så får vi se... Det måste ju fungera för barnen också, de måste ju få mat, rena kläder och hjälp med läxor och allt annat, även om de bor hos pappa...
  • Anonym

men om du nu inte egentligen vill skiljas om han får en diagnos så kanske de blir bättre när han medicinerar med? Har du tänkt på det kanske blir bättre då? Kanske kan ge de en chans till?? Eller så ser du vilken förändring de blir när han får diagnoser och får medicinering och får den hjälp han behöver. Det är inte ovanligt at vuxna som haft diagnosen hela sitt liv äntligen får ett slut på varför de har vart som de varit i sin barndom men tråkiga är att de ej fått dne hjälp de behövt tidigare

• Anonym (Funkar det?)
    Anonym skrev 2010-05-06 10:43:52 följande:
    men om du nu inte egentligen vill skiljas om han får en diagnos så kanske de blir bättre när han medicinerar med? Har du tänkt på det kanske blir bättre då? Kanske kan ge de en chans till?? Eller så ser du vilken förändring de blir när han får diagnoser och får medicinering och får den hjälp han behöver. Det är inte ovanligt at vuxna som haft diagnosen hela sitt liv äntligen får ett slut på varför de har vart som de varit i sin barndom men tråkiga är att de ej fått dne hjälp de behövt tidigare
    JO, precis så tänker jag... jag älskar honom ju fortfarande, men det är HAN som har varit den initiativtagande till skilsmässan, konstigt nog kanske... jag ville fortfarande hitta lösningar, medan han hade gett upp...

Han har fått nog av mitt tjat och krav på att han ska hjälpa till, han tycker inte att jag förstår honom när han vill satsa på sina ständigt nya projekt (jobbrelaterade) och att familjen aldrig ser honom och blir lidande det står han som ett stort frågetecken och lyssnar på... Hans lösning var enkel, vi skiljer oss, för vi är för olika, vi prioriterar aldrig på samma sätt och vi förstår inte varann...

Nu hoppas jag att HAN ska tänka som du skriver ovan, om han nu får en diagons och hjälp kanske vi kan lära oss att kommunicera och förstå varann och kanske rädda vår familj... jag hoppas så innerligt att utredning och diagnos ska sätta fart och att han ger oss den här tiden innan vi skiljer oss...
  • ThisIsMe

Hej TS! Jag läste din andra tråd också. Om ni tillhör Stockholms landsting så har jag ett tips som kanske kan hjälpa er att få en utredning snabbare. Inboxa mig om du vill!

• Anonym (Funkar det?)
    ThisIsMe skrev 2010-05-06 11:09:55 följande:
    Hej TS! Jag läste din andra tråd också. Om ni tillhör Stockholms landsting så har jag ett tips som kanske kan hjälpa er att få en utredning snabbare. Inboxa mig om du vill!
    Tyvärr, vi tillhör inte Stockholms landsting... Har du andra tips att dela med dig av, så tar jag gärna emot dem med, just nu kan jag säga att jag är beredd att prova det mesta... jag ser hur vårt förhållande faller sönder och vår familj kommer att splittras och min man, han jobbar vidare med sina projekt... jag vet dock att han också mår dåligt av att det inte funkar hemma...
  • ThisIsMe

Jag hade tänkt tipsa er om att gå till samma läkare som jag gick till. Jag har skrivit mig hos en privat VC. Min läkare där förstod mig väldigt bra och skickade remiss till en privat psykiatriker som gav mig en tid efter bara tre veckor. Efter första besöket skickade han mig vidare till en psykiatrimottagning för utredning. Den 26e mars var det som jag var till läkaren på VC och den 26e maj har jag tid till mottagningen som ska göra utredningen. Det tog alltså bara två månader!

Så mitt tips blir väl att försöka vända er till privata alternativ om det finns sådana hos er (i Stockhom finns det ju "hur mycket som helst" att välja på). De här mottagningarna som jag pratar om har avtal med landstinget så det är inte dyrare än vanlig vård och går på högkostnadsskyddet precis som vanligt. Sen kan jag tänka mig att det kan gå ännu snabbare om man vänder sig till en mottagning utan landstingsavtal men då får man betala helt ur egen ficka.

• Doldis
    Anonym (Funkar det?) skrev 2010-05-06 09:10:14 följande:
    Hejsan!Min man har troligen ADHD, och ska söka utredening - jag har startat en annan tråd här om det. Vår relation fungerar inte, och just nu ser det tyvärr ut som om det kommer att sluta med skilsmässa. Men, det jag funderar på nu är hur det fungerar om man har ADHD och ska ansvara själv för barnen varannan vecka? Hittills i vårt äktenskap (>10 år) har jag stått för allt som rör barnen, hemmet och hushållet. Jag har under våra år tjata, bönat och bett, hotat och gjort allt för att vi ska hjälpas åt, men det har inte funkat... om min man är hemma någon enstaka kväll själv med barnen, måste jag ha fixat middagen innan och skriva upp exakt vad som ska göras under kvällen. När jag kommer hem ser det ut som om en tornado har dragit genom huset, middagen har de ätit alldeles för sent, läxorna har de "glömt" bort och tvätten blev inte hängd, för de har prioriterat annat, min man har tillbringat den mesta av tiden i telefonen eller vid datorn, och stora tjejen (13 år) beklagar sig över att pappa har "fastnat" i datorn...HUR ska han kunna fixa en hel vecka själv med tre barn i åldrarna 6-13 år varav ett barn dessutom är funktionshindrat? Kommer det ö h t att fungera, eller ska vi satsa på att barnen är mer hos mig??/Frun
    du låter som min man... och din man låter som jag... hjälp jag får så dåligt samvete när jag läser sånt här, han gör precis allt här hemma förutom tvätten, som jag tycker är kul... ska tipsa om lapparna! Det kanske är det jag behöver för att inte tappa fokus!!

kramar om, ber om ursäkt å hans vägnar... skäms nu {#lang_emotions_embarassed}
  • Anonym (Funkar det?)

Det blir bara värre och värre hemma, jag vet verkligen inte vad jag ska göra {#lang_emotions_frown}

I går kom min man hem halv sju (kors i taket, han hann se barnen innan de somnade, det är inte ofta...) och jag berättade att vi var några jobbarkompisar som tillsammans skulle åka hem till en annan jobbarkompis och hälsa på, eftersom hon hade flyttat och vi gärna ville se hennes nya bostad. Jag sa att vi preliminärt hade pratat om tors, fre, lör eller söndag nästa helg, då det är långhelg. Han tittar då på mig som om jag var ett ufo eller nåt och frågar hur jag hade tänkt att det skulle gå till?!

En djävla kväll ber jag om att få göra något bara jag, men nej, det funkar inte, han "måste" ju jobba, han har ju högsäsong nu, då går det inte att ligga på latsidan minsannn (han har enligt honom själv alltid "högsäsong"...) Han inser inte att i och med att han väljer att jobba jämt, så har han ju då också valt åt mig, att vara hemma med barnen och hemmet jämt... Han ser inte det sambandet utan tycker jag är vidrig som tjatar på honom hela tiden...

I morse var det inte ett dugg bättre, jag undrade om han skulle vara hemma något i helgen, varpå han berättade exakt hur himla mycket han hade att göra, hur mycket han låg efter och hur otroligt dum jag var som trodde att han skulle kunna bara lata sig nu när allt på jobbet var ett enda kaos.. (Är det ofta...)

Alltså, killen drivs av något, som jag inte förstår... Det handlar definitivt inte om pengar, för de mesta drar jag in, han har som sagt eget företag och visst kommer det in pengar men inte alls i den omfattning han jobbar, skulle man räkna kr/timme blir det nog inte många spänn... men pengar är helt ointressant för honom, det är "kicken" av att göra något som andra imponeras av...

Jag känner verkligen för att bara dra, kommer jag att orka avvakta en utredning och ev hjälp? Kommer han att inse att han behöver hjälp? Orkar jag verkligen kämpa för vår familj längre? Till vilken nytta? Han vill ju inte ens längre... han ser ju skilsmässa som den ultimata lösningen, men han har ju inte alls förstått vad det kommer att innebära för honom och hans jobb...

Svar på tråden Barnen varannan vecka - ADHD?