• lillälva

Hur sluta amma tidigt och snabbt!? Tips tack!

Hej!

Har en liten son på två veckor, som ända sedan födseln visat allergiska reaktioner såsom utslag, blodig avföring, håglöshet osv. Därav ser det ut som om jag kommer att sluta amma, efter inrådan av läkare. Om sonen är "hyperallergisk" skulle jag inte kunna äta ngt alls utan att säkert veta att han tål eller inte tål. Det blir i så fall någon typ av ersättning till honom för att säkert veta vad han äter.

Så till min fråga - hur slutar man amma så tidigt? Om jag hoppar ett mål nu och han får ersättning istället, spänner brösten och det "flödar över". Jag är ju i upptrappninen av amningen, men hur avbryter man den? Jg har hört talas om mediciner men det vill jag undvika. Ännu ammar jag, men hur kan ag trappa ner? Vill gärna undvika mjölkstockning oxå såklart...

Tips?

• Svar på tråden Hur sluta amma tidigt och snabbt!? Tips tack!
  • Smulan1979

Det är nog ingen skillnad att sluta tidigt eller sent egentligen. Det är väl bra om du kan trappa ner långsamt skulle jag spontant säga.

Då kommer troligtvis dina bröst hänga med i förändringen och minska utan att du får ont. Känner du att det spänner väldigt mycket så kan du handmjölka ut lite tills det inte gör ont längre.

Skulle du sluta rakt av så kommer brösten garanterat att spänna och då måste du handmjölka ut så att du inte får mjölkstockning.

När jag slutade amma min stora tjej så ammade hon väldigt mycket. Hon var dryga året, men vägrade i stort sett mat så jag ammade MYCKET. Jag slutade från en dag till en annan och det spände galet mycket under en vecka och jag fick ta ut det värsta minst en gång per dag. Men sen så minskade det.

• TheMother

Antingen skär du ner på amningen, mer och mer. Eller så slutar du tvärt men så fort det spänner så pumpar du ur precis så mycket att det slutar spänna.
    Skonsammast och minst riskfyllt (för att undvika mjölkstockning) är nog att sluta gradvis. Men för din sons skull låter det som att han behöver gå över på ersättning direkt.

Iofs, går ju även att pumpa ur mjölk, och på så vis ändå kunna dra ut på processen att minska ner. Ta det i egen takt liksom.

Som du säger finns det annars tabletter som gör så man slutar producera bröstmjölk.

Hoppas det blir bra med din son genom detta, att kontrollera hans mat alltså. Lycka till.

Mamma till Anton 080920
  • Sephiroth

Jag slutade nästan rakt av. Pumpade lite när det började spänna, och handmjölkade i duschen under varmvatten och sådant. Fungerade faktiskt väldigt bra trots att lillen var bara lite äldre än din kotte. Visst spände det en del i början men som sagt, pumpa med bröstpump och ahndmjölka fungerade för mig. =)

• Hannah76
    Sephiroth skrev 2010-05-06 09:31:40 följande:
    Jag slutade nästan rakt av. Pumpade lite när det började spänna, och handmjölkade i duschen under varmvatten och sådant. Fungerade faktiskt väldigt bra trots att lillen var bara lite äldre än din kotte. Visst spände det en del i början men som sagt, pumpa med bröstpump och ahndmjölka fungerade för mig. =)
    Precis så har jag gjort när jag slutat eller ändrat amningen, och det har fungerat bra för mig också. Bara "tagit bort" det som har spänt, så har produktionen minskat.
  • lillälva

Okej! Det låter ju ändå inte omöjligt då! Har ni koll på hur lång tid det tog ungefär?

Tack för tipsen!

• Sephiroth
    lillälva skrev 2010-05-06 09:39:29 följande:
    Okej! Det låter ju ändå inte omöjligt då! Har ni koll på hur lång tid det tog ungefär? Tack för tipsen!
    Det gick jättefort för mig iaf. Kanske en vecka eller så så behövde jag inte pumpa ur längre.
  • lillälva

Oj, så snabbt! Jag har sett framför mig hur jag står där med bröstpumpen om ett par månader Det låter ju hoppfullt! På tisdag ska vi göra allergitester på sjukhuset och sen ska jag bestämma hur jag ska göra! Känns skönt att det verkar som om det kan gå relativt smidigt då i alla fall! Tack!

• Sephiroth
    lillälva skrev 2010-05-06 09:50:52 följande:
    Oj, så snabbt! Jag har sett framför mig hur jag står där med bröstpumpen om ett par månader Det låter ju hoppfullt! På tisdag ska vi göra allergitester på sjukhuset och sen ska jag bestämma hur jag ska göra! Känns skönt att det verkar som om det kan gå relativt smidigt då i alla fall! Tack!
    Hoppas det går fint för dig också. =) Och hoppas liten inte är så allergisk mot allt. Min lilla har mjölkallergi och det räcker gott det för att det ska vara jobbigt. =(
Svar på tråden Hur sluta amma tidigt och snabbt!? Tips tack!